Unikátní výzkum: Co nám dosud přinesl projekt FECIF Expertiza?
Jsou to už dva roky, kdy evropská federace FECIF spustila iniciativu Expertiza, velký vklad k větším a lepším znalostem o panevropském finančním poradenství a zprostředkovatelském sektoru. Jelikož jsem mezi členy představenstva FECIF měl tu čest celý projekt řídit, mám pocit, že je správný čas udělat si malou bilanci našich prvních kroků. A samozřejmě shrnout, co jsme se naučili.
Co se během těchto dvou let zvládlo? Zaprvé a především byl dokončen náš výzkumný projekt Bílá kniha (White Book, WB), první komplexní a na datech založený přehled evropského poradenského odvětví. Byla to skutečná výzva, když uvážíme, že o našem sektoru neexistuje žádná rozumná a komplexní databáze. Potom v roce 2017 započaly mezi našimi členy průzkumy konající se každé dva roky a zatím přinesly dvě velmi zajímavé oblasti poznání. Plynule navážeme druhým průzkumem z roku 2018, který už probíhá, a další opakování WB se má podle plánu uskutečnit v roce 2019.
A co naše výsledky? Víc než cokoli jiného jsme zjistili, že odvětví poradenství a zprostředkovatelství je vysoce heterogenní napříč celou Evropou. Vezměte si například složení portfolia produktů u typických poradců. Zatímco na Západě je jejich práce většinou o investicích, střední a východní Evropa se zaměřuje na pojištění. A na investice se zatím jen pohlíží jako na nejperspektivnější oblast, z obchodního hlediska. V důsledku toho je produktivita na jednoho poradce mnohem větší než v České republice například v Belgii, kde méně lidí vytváří větší tržby. Až potud to není tak překvapující, i když tento závěr nebyl až dodneška empiricky potvrzen.
Překvapující jsou ale rozdíly v regulatorních režimech, kterým se naše odvětví „těší“ v různých zemích, když teoreticky fungují pod stejným legislativním deštníkem anglickými zkratkami označovaným jako MiFID II, PRIIPs anebo IDD.
Například posledně zmiňovaná směrnice o pojištění přinesla restriktivnější pravidla odměňování do řady evropských zemí, jako je Rakousko, Polsko nebo Španělsko. V těchto zemích měli pojišťovací agenti v tomto ohledu volnější předpisy, zatímco jiné země ve srovnání s nimi již dříve snížily svou konkurenceschopnost v pojišťovacím poradenství. Naše výsledky zde jasně ukazují, že harmonizace mezi členskými státy se děje zaváděním legislativy nejpřísnější, ne nejběžnější.
REKLAMA
Stejná různorodost byla zjištěna i v našem posledním průzkumu, který se zaměřil na agendu Fintech. Nejen že se firmy Fintech zaměřují na různé podnikatelské oblasti v různých zemích, ale také se v některých státech těší méně přísným regulatorním režimům, potýkají se s odlišnými překážkami, a dokonce si troufají občas porušovat pravidla – v zemích tradičně se profilujících jako silně státem řízené. Tím se zdůrazňuje skutečnost, že Evropa je jen stěží konsolidovaným finančním trhem, pokud jde o finanční poradenství a inovace. Je harmonizace pomocí regulatorní represe správnou cestou kam se vydat, s přihlédnutím na malé a střední podniky, kterých je v našem sektoru většina?
Odpověď na tuto otázku nechám na vás, milí čtenáři. Ale můžu vás ujistit o tom, že iniciativa FECIF pod názvem Expertiza začala odhalovat zajímavé údaje a teprve nyní se její potenciál začal plně využívat. A časem předložíme ještě zajímavější data, i když nebudou politicky korektní a pro někoho výhodné.
Autor je mstopředseda FECIF a předseda představenstva a výkonný ředitel ČASF.