Na vlastní kůži: Pojišťovací zprostředkovatel NN životní pojišťovny
Nikdy neodmítám nabídku setkání s finančním poradcem, investičním či pojišťovacím zprostředkovatelem. A tak jsem také uvítal telefonát z NN životní pojišťovny, která mi nabídla setkání s jejím zástupcem. Co nabídl?
Mladý pojišťovací zprostředkovatel, krátce po vysoké škole, začal představení velmi slibně. Jejich pojišťovna nabízí analýzu pojistných potřeb a návrh zajištění rizik, dále i přípravu na penzi a investice. Zkrátka komplexní finanční plán, byť z produktů pouze jedné finanční skupiny.
První schůzka ovšem přinesla i první zklamání. Měl jsem na ni přinést své pojistné smlouvy. To jsem splnil – vzal jsem smlouvy, které jsou poněkud letité. Po jeho představení jsem mu je ukázal a začal si poznamenávat, co mám pojištěno. Od té doby se rozhovor točil pouze o stávajících smlouvách a možnosti jejich nahrazení produkty NN. Proč zklamání? Mohl bych přeci ušetřit…
Kliente, kdo jsi?
Předložené smlouvy životního pojištění byly poněkud letité. Už z toho je patrné, že se mohla změnit má životní situace. Na ni se ale bohužel, navzdory příslibu v představení, nezeptal. Neví, jestli jsem svobodný, nebo ženatý, jestli mám děti, případně kolik, jaký je můj příjem… o investičním a jiném majetku, který také rozhoduje o potřebě pojištění, ani nemluvě.
Stejně tak se pojišťovací zprostředkovatel neptal ani na budoucnost. Jaká jsou má přání? Jaké jsou mé plány? Nic. Ostatně, pokud nezná současnou situaci, nemá budoucnost z čeho vyrůst. Trochu jsem doufal, že se to změní na druhé schůzce, ale nikoli.
REKLAMA
Ochota a schopnost zjistit informace
Jednu osobní informaci jsem mu přeci jen sdělil. Rád se potápím a potřebuji, aby pojištění krylo i tento rekreační sport, který je pojišťovnami vnímán jako rizikový. Většina pojišťoven má limit určité hloubky, do které pojištění případné škody či invaliditu kryje. Ovšem problém nastává, když potápěčská nehoda, např. v důsledku silného proudu, stáhne potápěče hluboko – pod limit pojištění. Jak by pojišťovna postupovala?
Pojišťovací zprostředkovatel nevěděl. Ostatně takový detail by věděl málokdo, zejména pokud se s podobným dotazem nesetkal. Poměrně pružně ale zjistil odpověď: Pojišťovna by postupovala podle zprávy o nehodě. Pokud by v ní bylo uvedeno, že hloubka byla překročena v důsledku nehody, pojišťovna by plnila. Pokud by bylo naopak uvedeno, že nehoda vznikla v důsledku překročení hloubky, pojištěný by měl smůlu.
Navrhnuté řešení aneb Stejné pojištění s jinou cenou
Navrhnuté řešení obsahovalo dvě varianty. První opisovala pojistné limity mého stávajícího (zastaralého) pojištění. Druhé toto doplňovalo o pojištění, o která jsem projevil výslovný nezájem – drobné či marginální pojistky jako výpadek příjmu či pojištění vybraných závažných onemocnění. Pokud by se pojišťovací zprostředkovatel zajímal o celkovou finanční situaci, musel by vědět, že toto bez potíží pokryjí finanční rezervy. A levněji.
Neznalost situace klienta se v tomto případě projevila ještě v jedné věci. V kalkulaci modelového pojistného. Pojišťovací zprostředkovatel neznal ani můj věk, a tak ho pouze odhadoval. Při prezentaci se ještě omlouval, že věk možná nadhodnotil… netrefil se ani v jednom.
Výsledkem byla nabídka pojištění v zásadě stejného, jako v případě mnoho let starého. Žádné překvapení ani nový náhled na finanční zajištění nepřinesla. Jen celková cena se lišila – ale i ta nijak výrazně. Nezbývalo než nabízené s díky odmítnout.