Aby měl čtenář ucelený obraz o důsledcích kroku, který SNB ohlásila toho dne, je třeba se podívat krátce do minulosti, ohledně kroků instituce SNB. Ta na počátku září 2011 oznámila, že bude držet cenovou hladinu 1.20000 na páru EURCHF (neboli je proti posilování domácí měny).
Jak to pak vypadalo v praxi na trhu, ukazuje týdenní graf páru EURCHF, z kterého je zřejmá hladina supportu 1.20000.
Uběhlo několik desítek vteřin po půl jedenácté dopoledne a na trh přichází zpráva, že SNB tuto hladinu dále již držet nebude! Výsledkem toho je prudké posílení švýcarského franku oproti všem jiným měnám. V grafu EURCHF tedy pokles. Měna opouští hladinu 1.20000 a hledá si novou, podstatně nižší. Tato situace notně zamotala hlavy mnoha obchodníkům a nejen jim. I brokerské společnosti s tímto mají problémy.
Někteří obchodníci museli akceptovat mnohem vyšší ztráty, než zamýšleli a než měli nastaveny své stop lossy. U některých toto znamenalo dokonce naprosté smazání svých účtů.
Poznámka: Stop loss je cenová hladina, kde dojde k ukončení pozice obchodníka. Jedná-li se o prvotně nastavený stop loss u obchdoní pozice, určuje tato hladina zároveň velikost riskované částky, kterou obchodník akceptuje jako své riziko a v případě nepříznivého vývoje obchodního instrumentu bere jako přijatelnou ztrátu pro svůj obchodní účet.
Ztráty ovšem oznamují postupně také brokerské společnosti – Interactive Brokers, FXCM, Alpari, DeutschBank, Barclay´s a další. Ztráty jdou do stovek mil. USD. Výjimkou není ani brokerská společnost SaxoBank, která oznámila odhadovanou ztrátu na přibližně 115mil. USD.
REKLAMA
Obchodníci by se nyní dali rozdělit různě – na ty zasažené vývojem na CHF párech a ty ostatní; na obchodníky, jejichž broker neustál tento vývoj trhu a ty ostatní anebo také na obchodníky obchodující u brokerské společnosti SaxoBank a ty ostatní. Proč? V čem jsou tito obchodníci jiní?
Příběh tradera SaxoBank (říkejme mu třeba Petr N.)
Ten popisuje situaci, vývoj a praktiky brokerské společnosti SaxoBank takto:
“V době před vyhlašením (Pozn. 15.ledna 2015 v čase před 10:30h) jsem byl v dlouhé pozici na páru EURCHF s nastaveným stop lossem o několik málo pips pod hladinou 1.2000. Krátce po 10:30h v důsledku oznámení ze strany SNB, byl můj stop loss zasažen a pozice uzavřena. Plnění stop lossu bylo přesné. Ztrátu z držené pozice jsem přijal. To patří k životu obchodníka. Budou jiné, další obchody.“
Obchodní platforma brokerské společnosti SaxoBank po události (otevření nové pozice, změna parametrů pozice, ukončení pozice apod.) vždy informuje klienta tzv. konfirmačním oknem o provedení příslušné operace. Tak tomu bylo i v tomto případě. Petr N. potvrdil konfirmační okno k příslušné obchodní pozici, čímž historie jednoho nepovedeného obchodu končí. Je důležité na tomto místě uvést, že veškeré operace na obchodním účtu (včetně zavření konfirmačního okna) se zaznamenávají do Activity log (jednoduše řečeno – seznam operací obchodníka).
SaxoTrader – Activity Log
Petr N. dále vypráví: „Proto mne velmi překvapilo, když jsem později odpoledne téhož dne obdržel od SaxoBank mail, kde mi sdělují, že již uzavřené obchody ještě jednou prověří a je možné, že pokyny budou zpětně vyplněny na ceně nižší (pozn: tj. horší ceny pro obchodníky) než byla původně realizována. K tomu došlo v nočních hodinách ze čtvrtka na pátek 16.1.2015, kdy cena vypořádání byla určena paušálně – a to všem jejich klientům bez rozdílu.“
Mail od společnosti SaxoBank – přecenění již uzavřených obchodů na nové ceny
„Také je zajímavé se podívat do grafu na to, kde se cena pohybovala v časech zmíněných v mailu a jakou stanovili paušální cenu. Zajímavé. Toto už ale nemá nic společného s obchodováním!“
Graf EURCHF timeframe 1min – SaxoTrader
REKLAMA
To Vás značně poškozuje ovšem.
Petr N.: „Samozřejmě! To, že je stop loss vyplněn s nějakou slippage se v důsledku prudkého pohybu stát může, záleží též na tom, kdo tvoří protistranu obchodu. To může být věc sporů klient-broker, ale u jiných společností, nikoliv v tomto konkrétním případě u SaxoBank. Zde je situace diametrálně jiná – mám totiž od brokera potvrzení o uzavření pozice na mém stop lossu a toto mám zaneseno ve svém Activity logu.“
Zkusil jste to řešit se SaxoBank?
„Samozřejmě.“
A výsledek?
„Výsledek? Výsledek je ten, že mi bylo sděleno, že jim dlužím peníze a pokud nezaplatím do 5 dní, tak bude jejich pohledávka outsourcována jakési právní firmě v ČR k vymáhání. Posléze jsem obdržel toto i do mailu. Jednání bylo arogantní, povýšené, hrůza. Zajímavé přitom je, že na vyřízení stížnosti, kterou jsem samozřejmě ihned emailem na k tomu určenou emailovou adresu podal, mají dle obchodních podmínek až 5 týdnů.“
Dokonce jim dlužíte peníze?
„Tím jak stanovili paušální cenu vypořádání obchodu, (pozn: viz. mail od SaxoBank výše) jsem dle jejich výpočtu utržil ztrátu převyšující velikost mého účtu. Rozdíl je zhruba 2.400pips. Naprosto ignorují tu skutečnost, že mi sami potvrdili ukončení mé pozice na mém stop lossu. Tuto ztrátu plně akceptuji. Ztrátu, kterou mi napočetli paušálním kurzem vypořádání, ovšem striktně odmítám!“
Takto změnila kladný zůstatek tradera společnost SaxoBank na záporný.
O jaké částce se zde přibližně bavíme?
„Předně – jde především o princip! Je nemyslitelné, aby takto probíhal obchod. Aby po jeho vypořádání byla cena ještě dodatečně změněna. Bavíme se tu v řádech desetitisíců USD. I kdyby ale šlo o menší částky – toto je precedentní případ do budoucna pro všechny.“
REKLAMA
Podnikl jste v této souvislosti nějaké další kroky?
„Ano. Předně okamžité podání stížnosti k ČNB a dále k dánskému regulátorovi. Jednání ze strany brokerské společnosti SaxoBank je nepřípustné. A myslím, že i nezákonné. Jednotlivé další kroky však nechci nijak specifikovat, možný je i soudní spor.“
Poznámka: Stížnost k ČNB lze podat zde: http://www.cnbprovsechny.cnb.cz/cs/dohled/zasilani_stiznosti_do_CNB.html
Myslíte, že by na něj mohlo dojít?
„Počítám i s touto variantou. Na traderských fórech po světě se formuje společná skupina obchodníků proti postupu SaxoBank v této věci a myslím, že to bude velké. Podle mne nemají šanci a ustoupí. Pokud má trader konfirmaci o provedení obchodu, je to konečné. To, co se děje dál, už je věc brokera. A jestli prodělal on, pak je to jeho podnikatelské riziko!“
A rada pro ostatní?
„Pokud jsou v podobné situaci jako já, mají konfirmaci o provedení a vypořádání obchodu, pak tím minimálním krokem je stížnost u ČNB. Dále sledovat dění na internetu, traderská fóra kolem této společnosti.“
Poznámka: Další možností je webový portál hromadné žaloby – kauza SaxoBank: http://www.hromadnezaloby.cz/detail-zaloby/33-saxo-bank
Celá tato situace brokerské společnosti SaxoBank je specifická. Je – mírně řečeno – velmi zvláštní, jakým způsobem postupuje. Ignoruje totiž jí samotnou potvrzené, uzavřené obchody. Z oficiálních stránek společnosti lze stáhnout manuál k obchodní platformě SaxoBank. V ní se mimo jiné může klient dovědět toto:
Konfirmace pokynu v obchodní platformě SaxoBank
„Pokud byl váš pokyn proveden, zobrazí se potvrzovací okno.“ Co víc k tomu dodat? Snad jen to, že broker SaxoBank tvrdí, že toto teď neplatí… a to je ta podstata celé věci! Poté, co obchodník klikne na tlačítko Zavřít je tato událost zanesena do Activity logu. Přesně takto tomu bylo i ve zmiňovaném případu. Obchod ukončen, potvrzen. Konec.
Do běžného života by se to dalo přiblížit asi takto: Představte si, že dopoledne uděláte nákup, vezmete si účtenku, jakožto doklad o nákupu a odjedete domů. V odpoledních hodinách Vám zavolá nějaký prodejní manager s tím, že dělali kontrolu denních tržeb a že jsou v mínusu. A zároveň Vám oznámí, že zboží, které jste nakoupili dopoledne bylo paušálně přeceněno a stojí tolik a tolik a že jim dlužíte peníze. A pokud nezaplatíte do konce týdne, budou dlužnou částku vymáhat. Shledáváte takovýto postup v pořádku?
Nedávno, zde na webu byl rozhovor se zástupcem Saxo panem Steenem Blaafalkem. Sympatická slova se dobře četla. Ale byla to pouze slova. Realita, jak je vidno, je dosti odlišná ne-li opačná a Saxo nyní nastavila klientům svoji pravou tvář. Je otázka, kdo by si ještě zvolil tohoto brokera pro obchodování po stávajících zkušenostech. A rozhodně je z čeho vybírat, protože kromě ostatních tuzemských brokerů jazykovou podporu v českém či slovenském jazyce už má celá řada dalších brokerů v zahraničí (Swissquote, InteractiveBrokers, AMP Futures, VantageFX, ETX, ActivTrades…). Který trader by chtěl obchodovat u brokera zpochybňující i potvrzené a uzavřené obchody jím samotným?
Jak bylo uveřejněno, ztráta Saxo po události SNB z 15.ledna tohoto roku je odhadována přibližně na 115mil. USD dle internetových zdrojů. Nelze se tedy divit klientům brokera SaxoBank, že se brání a rozhodně nehodlají na sebe převzít jeho vlastní ztrátu z podnikání. Z traderských kruhů se nesou zprávy ohledně podávání stížností k ČNB. Bude zajímavé sledovat, jak se s tím ČNB popasuje. Pokud by postupovala tak jistě a vehementně jako v případě devalvace české měny, mohla by to SaxoBank pocítit i finančně. Ale i kdyby zvítězil opět český kočkopes, pak jedno je jisté již nyní bez ohledu na ČNB. Obava, že SaxoBank na českém traderském poli má sklizeno, je víc než opodstatněná. A ti, kdo zvažují a vybírají, by měli vybírat ještě pečlivěji a toto jednání a přístup ke svým klientům ze strany SaxoBank zohlednit – pakliže tuto společnost mají vůbec ještě v užším výběru.
Jak se ukazuje, 15. leden 2015 nebyl nakonec jen tak ledajakým dnem. Pro někoho šťastným, pro jiného dnem vymazání účtu, pro další z mnoha klientů Saxo, dnem začátku boje proti postupu této společnosti. Pro obchodování na forexovém trhu pro retailové klienty bezpochyby i dnem, s kterým započnou změny v podmínkách.