V souvislosti se záměrem jednotné regulace zprostředkování a poradenství na finančním trhu je třeba si uvědomit, že existuje řada nástrojů s velmi rozdílným efektem.
Pro stát je nejzajímavější regulace vstupu do oboru – nastavit administrativní pravidla je jednoduché a na správních poplatcích za příslušná oprávnění (licence, registrace) lze vybrat zajímavé sumy.
Jenom pojišťovací zprostředkovatelé už státu zaplatili cca 80 milionů! Efekt pro spotřebitele je ovšem velmi diskutabilní.
Jestliže je například požadováno středoškolské vzdělání s tím, že za toto je považován i výuční list, dostane se do oboru bez problémů kominík či soustružník.
Nedostane se tam ale absolvent tří ročníků gymnázia, který nedodělal maturitu. Efekt tedy veškerá žádný.
REKLAMA
Pro spotřebitele je naopak efektivní, pokud stát aktivním dohledem odhalí subjekty s nekalými úmysly dříve, než způsobí klientovi škodu. A když už klientovi škoda vznikne, očekává od státu zajištění rychlého vymožení náhrady.
Ani jedno zatím stát příliš neumí. Dohled zpravidla reaguje až na podněty, soudy jsou pomalé a řízení před nimi nákladná.
Je tedy velké nebezpečí, že stát opět sklouzne k tomu, co umí – nastavovat administrativní podmínky pro vstup do oboru a vybírat správní poplatky. Trh to bude obtěžovat a spotřebiteli to fakticky nepomůže.
Nebo dokážeme společně najít lepší řešení? Máme pro to jedinečnou příležitost – ministerstvo financí je více než kdykoliv v historii otevřeno diskusi. Využijme to!