CZK/€ inf%

CZK/$ 24.057 +0,45%

CZK/£ inf%

CZK/CHF 27.245 +0,62%

Text: Daniel Kuchta

15. 02. 2008

4 komentáře

Yahoo plus Microsoft: Partie je jen otázkou času

 


 

Microsoft se už dva týdny snaží koupit akcie společnosti Yahoo (YHOO) klidnou cestou formou veřejné nabídky za cenu 31 dolarů za akcii a Yahoo stále odolává. Vymýšlí různé, i nesmyslné, způsoby a hledá stále nové zájemce, jen aby nemusela patřit Microsoftu (MSFT) a „zachovala si svou nezávislost“. Včerejší zpráva o údajné možné spolupráci se společností News Corp už je pak skutečným výsměchem všem, kteří se o akcie Yahoo zajímají.

Netvrdím, že Microsoft je pro Yahoo spása. On se prakticky pouze snaží získat možnost, jak by mohl konkurovat Googlu na internetu. Pokud se však pánové z Yahoo vyjadřují o nabídce Microsoftu jako o nevýhodné pro akcionáře a podhodnocující společnost, jak mohou vypustit do světa zprávu o tom, že vůbec uvažují o spolupráci s News Corp?

Přesněji by mělo jít o spojení se službou MySpace, kterou News Corp vlastní a která určitě nepatří mezi nejvýdělečnější podniky v jejím portfoliu. Již tak nepříliš optimistická ekonomická situace Yahoo by se tímto spojením mohla ještě zhoršit. Pánové z Yahoo se ale tváří, že toto spojení by bylo pro jejich akcionáře oproti nabídce Microsoftu nejspíš velkým ternem.

Samotní akcionáři však naštěstí nejsou tak hloupí, jak si o nich šéfové Yahoo myslí, což dokazuje také tvrzení Kena Smithe, ředitele investic do sektoru technologií v společnosti Munder Capital Management. Ta spravuje 33 miliard dolarů, z toho 1,9 milionu dolarů má v akciích Yahoo a 1,3 milionu v akciích Microsoft (údaje z konce roku 2007 podle agentury Bloomberg). „Neumím si představit, co toto spojení Yahoo a News Corp přinese. News Corp má velké množství aktivit, ale má problémy je zpeněžit,“ cituje Kena Smithe Bloomberg. Smith se stále přiklání k tomu, aby Microsoft zvedl svou nabídku na 35 dolarů.

Microsoft bude muset přidat

REKLAMA

A Microsoft tak nejspíš udělá. Když nepomůže ani to, pokusí se přemluvit některé akcionáře, kteří vlastní jak akcie Yahoo, tak i akcie Microsoftu, aby mu pomohli, a na nejbližší valné hromadě se pokusí odstranit z vedení ty, kteří mu maří jeho plány na převzetí a dosadit někoho loajálnějšího.

Ať je to jak chce, pánové z Yahoo si evidentně neuvědomují, že jejich situace není úplně nejrůžovější a nemají moc mnoho možností na výběr. Prakticky si mohou vybírat ze špatných a ještě horších.

Kromě Microsoftu se ozvala také společnost Google, které se ale moc mnoho šancí nedává. Jako společnost s faktickým světovým monopolem na služby, které poskytuje i Yahoo, je téměř jisté, že převzetí ze strany Googlu, nebo jakákoli jiná spolupráce (mluví se o outsourcingu vyhledávání od Googlu), by byla zamítnuta protimonopolními úřady. V této situaci je na tom Microsoft mnohem lépe. Prohlášení Googlu o ohrožení otevřenosti a inovací a vytvoření monopolu jsou vzhledem k postavení Googlu na trhu (přes 75 % vyhledávání se dělá přes Google) skutečně zvláštní.

I pánové z Microsoftu si někdy pěkně protiřečí a neuvědomují si, že mají stejnou, ne-li větší porci másla na hlavě než jejich protivníci. Vyhlášení o tom, že jejich spojením s Yahoo by se trh na poli reklamy a vyhledávání na internetu vyrovnal, se ještě dá akceptovat. Ale že oni sami nepodporují jakoukoli formu monopolu (která v této oblasti ze strany Googlu už prakticky existuje), jsou přinejmenším úsměvná.

REKLAMA

Posledním uchazečem, který přichází do úvahy a jenž se už rovněž pokoušel společnost Yahoo převzít, je AOL, vlastněná společností Time Warner. Zatím to však ani dnes nevypadá, že by z těchto spekulací mohlo vzejít něco smysluplného a pouze to dokazuje, že Yahoo chce udělat skutečně všechno proto, aby se vyhnulo Microsoftu.  

Yahoo pouze blufuje?

Nakonec není vůbec nepravděpodobné, že Yahoo pouze blufuje a moc dobře ví, že s žádným ze zmiňovaných „menších zájemců“ byznys dělat nebude. Pouze se snaží, aby Microsoft zvedl cenu co nejvýš, což se nakonec pravděpodobně stane. Bude teď záležet pouze na tom, jakou trpělivost a nervy společnosti ukážou.


Zdroj: Bloomberg

Situace Microsoftu je komplikovaná tím, že jde o jeho druhou nabídku v relativně krátké době, a dokonce nižší. To však právě může být ze strany Microsoftu pouhá spekulace. Minulý rok nabízel za jednu akcii přes 40 dolarů. Cena akcií Yahoo byla samozřejmě někde jinde, ale kdyby dnes přišel se stejnou nabídkou, opět by mohl skončit s nepořízenou, nebo by zkrátka musel nabídku také zvyšovat. Teď nahodil sumu, o níž tvrdil, že akcionářům přinese 60% bonus (cena se před nabídkou pohybovala kolem 19 dolarů na akcii, dnes je na 29 USD – viz graf), ale stále bude mít dostatek prostoru na manévrování směrem nahoru. Pokud tedy nepřikročí k razantnějšímu opatření ve formě nepřátelského převzetí.

To, co se dnes mezi Microsoftem, Yahoo a ostatními děje, je zkrátka hezká pokrová partie a nám nezbývá nic jiného, než čekat, jestli vyhraje blufující Yahoo jako shortstack, Microsoft se nechá nachytat a ostrouhá (a zkusí to jindy), nebo zkrátka Microsoft, jako chipleader, navýší bank a vytře tak všem ostatním účastníkům zrak. Karty jsou rozdány, přijímáme sázky.

Loading

Vstoupit do diskuze 4 komentáře



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *