Zablokované indonéské internetové bankovnictví? Problém…
Před mnoha a mnoha lety jsem si „experimentálně“ zřídil bankovní účet v indonéské bance. Poměrně náhodně jsem si zvolil druhou největší místní banku BRI – Bank Republik Indonesia. K účtu klient dostává obratem platební kartu a zřízené internetové bankovnictví. Karta na sobě nemá uvedené jméno a nelze s ní platit přes internet. Internetové bankovnictví je zas vázané na indonéské telefonní číslo.
Udržet si aktivní indonéské telefonní číslo není zdaleka tak jednoduché, jako udržení aktivního českého čísla. Navíc se během několika let podmínky jeho udržení změnily. A tak po dvou letech jsem přišel o telefonní číslo i o přístup k internetovému bankovnictví. Nevadilo mi to, a tak jsem to několik let neřešil. Při cestách do Indonésie jsem beztak využíval jen kartu a pro platby jsem neměl důvod.
Již v závěru loňského roku se ale ukázalo, že mít přístup k indonéskému účtu i z České republiky přináší celou řadu výhod. Například je možné koupit a jednoduše zaplatit lokální letenky v indonéských rupiích – a nespoléhat tak na záhadný přepočet kurzu na českou korunu při platbě českou platební kartou. A tak jsem si na jedno rodinné telefonní číslo internetové bankovnictví opět aktivoval. Jenže…
Hesla si nezaznamenávejte nikam
… držel jsem se základní poučky nezaznamenávat si přístupová hesla na jiné paměťové médium, než jakým je šedá kůra mozková. A ta se po 7 letech od otevření účtu a přibližně 5 letech nedostupnosti internetového bankovnictví ukázala jako nespolehlivý uchovatel dat. Jinými slovy: Heslo k internetovému bankovnictví jsem zapomněl.
Metoda pokus – omyl, kdy jsem zkoušel pravděpodobná hesla, vedla k jedinému výsledku: Zablokování internetového bankovnictví. Informace o zablokování přístupu obsahovala instrukci „zavolejte na jedno z uvedených telefonních čísel a sdělte uvedený kód chyby“.
REKLAMA
Tip: Ukradli vám peníze přes internetové bankovnictví a chcete je dostat z banky zpět
Obsazeno…
Dovolat se na telefonní linku BRI byl první problém. Buď rovnou automat uvedl, že je plně vytížená, nebo mě sice pustil do výběrového systému, kde ale po zadání patřičné volby systém oznámil, že „všichni bankéři obsluhují klienty, kteří se dovolali před vámi“.
Na rozdíl od českého systému, kdy zůstanete v pořadí, pokud nezavěsíte, v BRI po několika desetisekundách jsem byl osloven, že pokud chci setrvat na lince, mám stisknout hvězdičku. To šlo opakovat dvakrát, potřetí, přestože volba počkat byla opět nabídnuta, se hovor přerušil.
Nevadí, zavolám z domova
Čas odletu do České republiky se přiblížil a do banky jsem se nedovolal. Nevadí, říkal jsem si, zavolám z domova. Jak naivní to byla představa!
Dovolal jsem se na první pokus. Asi jsem měl mimořádné štěstí. Tím jsem si ho ale vyčerpal.
Bankéři jsem vysvětlil situaci, sdělil mu své jméno a příslušný kód a naivně doufal, že během pár minut budu mít odblokované internetové bankovnictví. Neměl. Bankéř ověřil kód a sdělil mi převratnou novinu, že „internetové bankovnictví bylo zablokováno, protože jsem třikrát zadal chybné heslo“. Ano, to vím. Proto volám.
„Zajděte na nejbližší pobočku“
Není nad dobrou radu nad zlato. A rada, kterou mi bankéř poskytl, byla doslova k nezaplacení: „Zajděte na nejbližší pobočku, tam vám internetové bankovnictví odblokují.“ Nejbližší pobočka BRI je z Prahy přibližně 15 hodin letu – bez započítání času přestupů.
REKLAMA
Vysvětlení, že toto není dostupná varianta a že se potřebuji dostat ke svému účtu, sice akceptoval, ale „našim klientům doporučujeme zajít na nejbližší pobočku, kde účet odblokují“. Bohužel jsem nepočítal, kolikrát jsem tuto radu obdržel, ale mám pocit, že prsty na rukou by k počítání nestačily.
Když nemůžu k internetovému bankovnictví, chtěl jsem tedy převést peníze na jiný indonéský účet, k němuž máme s manželkou přístup. A účet v BRI zrušit. „Zajděte na nejbližší pobočku, tam vám účet zruší a peníze převedou.“ Opět výborná rada, pokud nemáte nejbližší pobočku na druhé straně planety. A moc ani nepomůže, že se jedná o druhou stranu téže planety, na které se aktuálně nacházíte.
Další rady byly také nepoužitelné:
- „Máte kartu? Můžete peníze vybrat z bankomatu.“ – Ano, mohu, ale co s nimi budu dělat? Potřebuji indonéské rupie na placení v Indonésii, na letenky, hotely apod.
- „Máte v okolí bankomat s logem Cirrus? Můžete provést převod na jiný účet tam.“ – Ano, ale opět jen v Indonésii. Těžko budu převádět peníze mezi indonéskými bankami v českém bankomatu.
„Chci mluvit s vaším nadřízeným“
Převod ani odblokování účtu nebyla možná. Očividně k tomu bankéř na infolince nemá dostatek pravomocí. Nezbývá než se poohlédnout o úroveň výše. „Dobrá tedy, nemůžete mi pomoci. Chci tedy hovořit s vaším nadřízeným,“ vytáhl jsem poslední náboj, přičemž jsem se obával, že se jedná pouze o slepou munici. Opět jsem se mýlil.
„Chcete tedy mluvit s mým nadřízeným?“ zopakoval požadavek bankéř. „Ano, chci hovořit s vaším nadřízeným,“ ujistil jsem ho. „Dobrá, počkejte chvilku na lince,“ sdělil bankéř a pustil mi reklamy na BRI o tom, jak je účet BritAma úžasný a co vše s ním můžete dělat.
Po několika minutách se ozval bankéř, se kterým jsem mluvil celou dobu. Místo očekávané odpovědi „šéf není dostupný, zavolejte později“ ale přišel s tím, že dokáže internetové bankovnictví odblokovat. Abych se tam ale dostal, musím si vzpomenout na heslo. Resetovat ho neumí, pro to bych musel zajít na pobočku.
REKLAMA
Po krátkém ověření mé totožnosti, kdy se ptal i na barvu mé platební karty, mi sdělil, že za 1 až 2 hodiny bude účet odblokován. Pak, pokud zadám třikrát nesprávné heslo, se opět zablokuje.
Zklamání…
Počkal jsem. Pro jistotu raději déle než 1 až 2 hodiny. Marně. Ani po několika dnech účet nebyl odblokován…
Služby je pořád možné zlepšovat
V České republice se hovoří o zavádění okamžitých plateb. Klient tak nebude muset čekat nejméně do druhého dne, než se peníze převedou do jiné banky. Úžasná novinka, která rozhodně usnadní život mnoha lidem.
Novinka? V Indonésii jsem se s touto službou jako se samozřejmostí setkal již před 7 lety, když jsem účet v BRI založil. Navíc po zadání čísla účtu se objeví jméno jeho majitele, tudíž převodce má jistotu, že se v čísle nespletl.
Na druhou stranu některé služby jsou v Indonésii poněkud zkostnatělé. Např. odblokování internetového bankovnictví. Přes telefon se to (zatím) nepodařilo – a to v aktuálním čase hovoru s bankéřem 45 minut 18 sekund. Ovšem odblokovat internetové bankovnictví může být komplikované i v České republice. Přeci jen, jedná se o bezpečnostní opatření. Banka účet nezablokuje jen tak, aby se neřeklo. Vždy je k tomu důvod. A ten jsem BRI poskytl.
Cestujete? Ověřte si dostupnost vašich peněz
Zejména při dlouhodobějších cestách do zahraničí je potřeba mít přístup k penězům v České republice. Někdy je potřeba uhradit nějakou urgentní platbu, jindy je potřeba doplnit hotovost výběrem z bankomatu. Ovšem k překvapení klienta může nastat situace, kdy se k penězům nedostane.
Několik příkladů za všechny:
- Některé banky považují některé země za rizikové a preventivně automaticky blokují karty pro použití v těchto zemích. Je třeba je odblokovat – a zpravidla je nutné to udělat ještě před odletem do „rizikové destinace“.
- Před časem jsem cestoval za potápěním na Palau. Až tam jsem zjistit, že slovo „roaming“ je pro ně neznámým stejně jako stejnojmenná služba. Máte-li internetové bankovnictví zabezpečené přes SMS nebo kartu přes SMS odblokováváte před každou platbou či výběrem z bankomatu, v zemi bez roamingu máte smůlu. K penězům se nedostanete.
Zablokujete-li si internetové bankovnictví, jeho odblokování nemusí být ze zahraničí možné. Např. můžete potřebovat další kód, který ale s sebou pravděpodobně nepovezete, nebo i vaše banka bude vyžadovat vaši přítomnost na pobočce.