Začít s finančním poradenstvím? Vybírejte firmu pečlivě
Bohužel finanční poradenství v Česku nepatří zrovna mezi prestižní a vyhledávaná povolání. Stát se finančním poradcem tak nepatří k dětským snům. Důvodem je přehršel finančních zprostředkovatelů, kteří neetickým prodejem kazí jméno skutečným odborníkům. A tak se k práci finančního poradce dostávají lidé nejčastěji nabídkou od stávajícího poradce.
Nabídka na spolupráci od finančně poradenské společnosti či jejího zástupce by ale měla být pouze impulzem, na základě něhož by měl oslovený začít o práci přemýšlet. Neměl by přitom na spolupráci kývnout první společnosti. Uzavřít kontrakt s finančně poradenskou společností je snadné. Rozvázat ho bývá problematické. A nejde jen o nesčetné konkurenční doložky s vysokými pokutami a dodatečnými úhradami za vzdělávání.
Konkurenční doložky v mnohých společnostech jsou sice závažnou překážkou k opuštění firmy a přechodu k jiné, v naprosté většině případů jsou ale sankce z nich buď zcela nevymahatelné, nebo jen obtížně vymahatelné. Můžou ale působit na morálku poradce, který uzavřel smlouvu obsahující konkurenční doložku.
Mnohem závažnějším důvodem pro první správnou volbu společnosti je zvyk. Přestože si poradce vybere společnost, která mu svou nabídkou produktů či systémem práce zcela nevyhovuje, zvykne si a jen máloco ho přiměje ke změně k lepšímu. V minulém týdnu jsem potkal poradce z obchodní sítě ČMSS, který přesně spadal do této kategorie.
Do řeči s poradcem jsem se dal čistě náhodně. Bavili jsme se o hypotečních úvěrech a volbě mezi variabilní sazbou a pětiletou fixací a řeč přišla i na investice. V obou případech měl velmi dobré informace i konzistentní názor založený na realitě. I z krátké debaty působil jako odborník, který se v dané oblasti velmi dobře orientuje. Jenže…
REKLAMA
… vlastní investice přes svou společnost neprovádí. Proč? Chce využívat více dynamické produkty, které ovšem síť ČMSS nemá k dispozici. Proč tedy zůstává u společnosti, která ani jemu nenabízí to, co hledá? Jak může nabídnout optimální řešení, které zná, svým klientům, když k tomu nemá nástroje? Odpověď na první otázku zní: Zvyk.
Konkrétní poradce dostává podle svých slov nabídky od konkurenčních společností. Zatím se mu ale obchodně daří a je u své společnosti zvyklý, tak se mu nechce nic měnit.
Nepochybně poradce, s nímž jsem se setkal, není výjimkou. Poradců, které nedrží „jen“ konkurenční doložka, ale zvyk – na styl práce (ať už je více či méně proklientský), na zázemí (ať je lepší či horší), na IT systém (ať je již jakkoli zastaralý či uživatelsky nepřívětivý) – je mnoho. A právě zvyk je důvod, proč je vhodné vybírat mezi společnostmi pečlivě a neskočit na první nahozenou vějičku.