„Zelené akcie“ doplácejí na vysoké úrokové sazby
Zelené akcie čelí zvýšenému tlaku už od chvíle, kdy se po příchodu vakcín proti covidu zotavily komodity a následně vzrostla inflace na nejvyšší úroveň od 70. let. Letošní rok jim měl přinést úlevu. Na jeho počátku promítal trh do cen očekávaný značný pokles sazeb (počítalo se, že Fed sníží sazby až sedmkrát). Vzhledem k neústupné inflaci a robustní ekonomice je ale všechno jinak a teď už trh počítá jen se 3-4 poklesy sazeb. Tato změna narativu zeleným akciím nijak neprospěla. Nepomohla ani rychle se šířící horečka kolem kryptoměn, polovodičů, AI, obrany a kybernetického zabezpečení.
Všechny tři naše zelené tematické koše, tedy zelená transformace, obnovitelná energie a skladování energie, se od počátku roku propadly o víc než 13 %. Oproti tomu polovodiče ve stejném období o 16 % posílily a obrana si polepšila o 14 %. Akcie Tesly od začátku roku klesly o 18 %. Není divu, že teď Elon Musk sní o robotice a AI, když došel k závěru, že elektromobilita bude krutě prodělečná. A ke všemu ještě od počátku roku posílil o 2 % i globální energetický sektor (jemuž dominují ropné a plynařské společnosti).
Za špatnými výsledky zelených akcií stojí hlavně vysoké úrokové sazby a nižší ceny zemního plynu. Zelená transformace je jedním z kapitálově nejnáročnějších sektorů ekonomiky a vysoké sazby omezují ziskovost mnoha zelených projektů. A i když má toto odvětví i nadále vysokou prioritu, zejména v Evropě se do popředí politického zájmu dostává obrana. Vzhledem ke značnému tempu růstu akcií obranného průmyslu tak má trh větší zájem o Rheinmetall (německého výrobce vojenských technologií) než o Orsted (stavitele větrných elektráren na volném moři).
REKLAMA
Růst elektromobility zpomaluje, přesto ve 4. čtvrtletí dosáhl meziročně 37 %
Jedním z klíčových odvětví zelené transformace je elektromobilita (EV). Pozorně sledujeme 16 automobilek, které transparentně zveřejňují své tržby za akumulátorové elektromobily (tzv. BEV, nebo také čistě elektrické vozy). Těchto 16 výrobců dodalo ve 4. čtvrtletí loňského roku na trh 2 miliony BEV, což představuje meziroční nárůst o 37 %. Od 1. čtvrtletí roku 2020 tak tyto automobilky dosáhly kumulované výroby BEV ve výši 14,6 milionu kusů. Největším výrobcem elektromobilů je teď společnost BYD, která poprvé předehnala Teslu. Třetí pozici si dál drží Volkswagen. O čtvrté místo se přetahuje Li Auto s BMW.
Těchto 14,6 milionu BEV zatím snížilo poptávku po ropě o 0,4 milionu barelů za den. Ve srovnání s celkovou světovou poptávkou, která dosahuje zhruba 100 milionu barelů za den, to není mnoho, ale očekáváme, že ve 4. čtvrtletí roku 2025 už toto kumulativní snížení poptávky dosáhne 1 milionu barelů za den. Nejpozději ve 4. čtvrtletí roku 2026 elektromobilita sníží poptávku po ropě o dalšího 0,5 milionu barelů za den.
Vzhledem k Wrightovu zákonu a k úsporám z rozsahu budou výrobní náklady elektromobilů dál klesat a během pár let už pro spotřebitele v rozvinutých zemích nebude mít smysl kupovat si místo elektromobilu benzínové auto, pokud nebudou ve hře nějaké zvláštní faktory. Už jen z Wrightova zákona vyplývá, že by se měly výrobní náklady na nový akumulátorový elektromobil do 4. čtvrtletí roku 2026 propadnout o 36 %. Ovšem vzhledem k tomu, že velkou část celkových nákladů tvoří lithium-iontové akumulátory a ceny uhličitanu lithného jsou stále dost nepředvídatelné, panuje kolem odhadovaného poklesu nákladů, po zohlednění nákladů na akumulátory, značná nejistota.
Podobně jako v případě zelené transformace energetiky došlo i u elektromobilů ke zpomalení poptávky kvůli vysokým úrokovým sazbám a značné konkurenci čínských automobilek, kterým se v odvětví konečně začíná dařit, protože montáž elektromobilu není tak složitá jako montáž tradičního vozu se spalovacím motorem. Fisker nedávno oznámil, že mu docházejí peníze, a tak teď usiluje o partnerství s automobilkou Nissan. Také čínské NIO varovalo, že bude do budoucna potřebovat víc kapitálu. Nezávisle na tom, zda vozy jezdí na benzín či na baterie, je automobilový průmysl stejné kapitálově náročné odvětví s nízkými maržemi jako dřív.
REKLAMA
Hospodářské výsledky NIO: Provozní ztráty a absence nových modelů elektromobilů
NIO dodalo ve 4. čtvrtletí 2023 na trh 50 045 čistě elektrických vozů. Zůstalo tak ve stínu jiných čínských výrobců elektromobilů, ať už šlo o XPeng s 60 158 BEV či Li Auto se 131 805 vozy.
Zatímco mnoho jiných výrobců, včetně Tesly a BYD, šlo ve 4. čtvrtletí s cenami dolů, společnost NIO držela původní cenovou hladinu. To patrně přispělo k mezikvartálnímu propadu dodávek o 10 %. Lze očekávat zvýšení hrubé marže kvůli klesajícím cenám akumulátorů a také snížení počtu zaměstnanců o 10 % by mělo zlepšit provozní metriky, ale navzdory tomu elektromobilka dál prodělává. Analytiky navíc znervózňuje absence nových elektrických modelů, takže budou nepochybně bedlivě zkoumat výhledy společnosti i její kapitálovou pozici.
Autor: Peter Garnry, hlavní akciový stratég Saxo Bank