General Motors
General Motors byl nejzkrachovalejším průmyslovým podnikem na světě díky hospodářským výsledkům v posledních pěti letech. V letech 2004 – 2008 vytvořil kumulativní ztrátu asi 79 mld. USD. Co Exxon v posledních letech generoval jako rekordní zisky v plusu, měl GM prakticky to samé, akorát červenou barvou ve výsledovce.
Ani nástupnická organizace GM se zatím neuvedla dokonale. Za půl roku dosáhla hospodářského výsledku -23 mld. USD. Za poslední roky byla vygenerována ztráta z prodeje vozů GM cca 100 mld. USD. Tato firma měla problémy ještě před krizí automobilového průmyslu v roce 2009.
Tabulka 1: Zisky automobilových společností (v lokální měně)
Automobilka |
Měna |
2009 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
|
Zisky (v mld.) |
|||||||
General Motors |
USD |
99 |
2,805 |
-10,6 |
-1,978 |
-38,732 |
-30,86 |
-23 |
Ford |
USD |
107 |
3,487 |
2,024 |
-12,613 |
-2,723 |
-14,672 |
2,311 |
Daimler |
EUR |
76 |
3,165 |
4,834 |
4,032 |
4,123 |
1,37 |
-3,3 |
Volkswagen |
EUR |
98 |
0,697 |
1,05 |
1,955 |
4,122 |
4,688 |
0,442 |
BMW |
EUR |
49 |
2,242 |
2,239 |
2,874 |
3,134 |
0,33 |
0,063 |
Porsche |
EUR |
6 |
0,779 |
1,393 |
4,242 |
6,392 |
-3,578 |
0,605 |
Fiat |
EUR |
48 |
-1,579 |
1,42 |
1,151 |
2,054 |
1,721 |
-0,658 |
Renault |
EUR |
33 |
4,525 |
3,462 |
2,96 |
2,734 |
0,599 |
-5,012 |
PSA |
EUR |
43 |
1,681 |
1,029 |
0,176 |
0,885 |
-0,343 |
-0,2826 |
Toyota |
mld yen |
18 000 |
1 171 |
1 372 |
1 644 |
1 717 |
-437 |
-120 |
Honda |
mld yen |
8 450 |
486 |
597 |
592 |
600 |
137 |
155 |
Nissan |
mld yen |
7 000 |
512 |
518 |
461 |
482 |
-234 |
-40 |
Suzuki |
mld yen |
2 300 |
60 |
66 |
75 |
80 |
27 |
15 |
Mitsubishi |
mld yen |
1 500 |
-474 |
-92 |
9 |
35 |
55 |
5 |
Hyudai |
KRW |
26 472 692 |
1 745 441 |
2 348 721 |
1 526 063 |
1 682 419 |
1 447 904 |
2 179 982 |
Kia |
KRW |
18 713 000 |
662 026 |
680 904 |
39 337 |
13 563 |
113 784 |
1 148 000 |
Tata |
Lakhs |
3 083 042 |
123 695 |
152 888 |
191 346 |
202 892 |
100 126 |
248 638 |
FAW |
100MY |
1 850 |
153 |
23 |
35 |
118 |
72 |
55 |
Zdroj:
Analýza autora
Ford
Ani v automobilce Ford nejsou šťastné časy. Zdá se, že se Ford z obřích ztrát z let 2005 až 2007 pomalu dostává, ale může ho klidně potkat to samé co GM. Kumulativní ztráta z těchto let činí cca 20 mld. USD a tempem roku 2009 by tuto díru Ford zalepoval necelých 10 let, což je čas, který automobilka nemá, pokud chce být nadále konkurenceschopná. To je bez investic do vývoje složité.
Daimler
Daimler měl velmi dobré období 2004 až 2007. V letech 2004 až 2005 se dokonce dařilo držet v zisku i automobilku Chrysler. V roce 2006 se jí zbavil, ale zisky byly pořád stabilní. V letech 2004 až 2007 se vytvořil zisk za celkem 16 mld. euro, tj. přibližně 22 mld. USD. V roce 2008 už byl zaznamenán pokles zisku na 1,37 mld. EUR a v roce 2009 bychom dokonce měli být svědky ztráty převyšující 3,3 mld. EUR. Pro Daimler by to vzhledem k jeho předchozím dobrým výsledkům nemělo znamenat vážné ohrožení do budoucna.
Volkswagen
Volkswagen dlouhodobě příliš ziskový nebyl. Začalo se mu více dařit až v roce 2007, kdy překonal zisk 4 mld. EUR, rok na to dokázal již v blížících se problémech vylepšit na 4,6 mld. EUR. A rok 2009 dokázal ustát v plusu asi jen díky šrotovnému na 442 mil. euro zisku.
BMW
BMW byl ziskově stabilní v letech 2004 – 2007, kdy nakumuloval za rostoucí tendence 14 mld. EUR. Pokles v roce 2008 byl prudký na 330 milionů euro a pro rok 2009 očekáváme miniaturní zisk 63 milionů euro.
Porsche
Porsche dlouhodobě patřilo mezi nejziskovější automobilky světa. Zisk vzrostl z 779 milionů euro v roce 2004 na 6,329 mld. EUR v roce 2007 i díky některým mimořádným aktivitám automobilky, aby pak Porsche zaznamenalo rekordní ztrátu 3,6 mld. EURO v roce 2008. V roce 2009 by Porsche mohlo vykázat zisk přes 600 mil EUR.
Tabulka 2: Zisky automobilových společností (v USD)
Automobilka |
Měna |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
Zisky |
|||||||
General Motors |
mld.USD |
2,805 |
-10,600 |
-1,978 |
-38,732 |
-30,860 |
-23,000 |
Ford |
mld.USD |
3,487 |
2,024 |
-12,613 |
-2,723 |
-14,672 |
2,311 |
Daimler |
mld.USD |
3,937 |
6,018 |
5,065 |
5,653 |
2,017 |
-4,599 |
Volkswagen |
mld.USD |
0,867 |
1,307 |
2,456 |
5,652 |
6,904 |
0,616 |
BMW |
mld.USD |
2,789 |
2,787 |
3,611 |
4,297 |
0,486 |
0,088 |
Porsche |
mld.USD |
0,969 |
1,734 |
5,329 |
8,764 |
-5,269 |
0,843 |
Fiat |
mld.USD |
-1,964 |
1,768 |
1,446 |
2,816 |
2,534 |
-0,917 |
Renault |
mld.USD |
5,628 |
4,310 |
3,719 |
3,749 |
0,882 |
-6,984 |
PSA |
mld.USD |
2,091 |
1,281 |
0,221 |
1,213 |
-0,505 |
-0,394 |
Toyota |
mld.USD |
10,828 |
12,460 |
14,135 |
14,581 |
-4,227 |
-1,281 |
Honda |
mld.USD |
4,495 |
5,422 |
5,093 |
5,095 |
1,325 |
1,655 |
Nissan |
mld.USD |
4,737 |
4,705 |
3,962 |
4,096 |
-2,263 |
-0,427 |
Suzuki |
mld.USD |
0,556 |
0,599 |
0,645 |
0,682 |
0,265 |
0,160 |
Mitsubishi |
mld.USD |
-4,383 |
-0,836 |
0,077 |
0,297 |
0,532 |
0,053 |
Hyudai |
mld.USD |
1,524 |
2,294 |
1,599 |
1,811 |
1,318 |
1,710 |
Kia |
mld.USD |
0,578 |
0,665 |
0,041 |
0,015 |
0,104 |
0,901 |
Tata |
mld.USD |
0,273 |
0,347 |
0,423 |
0,493 |
0,231 |
0,514 |
FAW |
mld.USD |
1,847 |
0,279 |
0,438 |
1,555 |
1,038 |
0,808 |
Zdroj:
Analýza autora
Fiat
Fiat se potýkal se ztrátou v roce 2004, která dosahovala bezmála 1,6 mld. EUR. V letech 2005 až 2007 vydělal dohromady přes 6 mld. EUR. Současná recese se na něm podepisuje ztrátou 658 milionu EUR, což by nemělo být kritické.
Renault
Renault měl velmi dobré celkové výsledky v roce 2004. To vykázal zisk ve výši 4,5 mld. EUR. Od té doby jeho zisk pozvolna klesal až na 2,7 mld. EUR v roce 2007. Rok na to zaznamenal prudký pokles na 600 milionů eur a rok 2009 už byl v obří ztrátě přes 5 mld. EUR, což by mohl být pro Renault problém. Pokud bude špatný i rok 2010 (a nic příliš nenasvědčuje tomu, že má být dobrý pro automobily) a zaznamená další velkou ztrátu (nemusí nutně být tak velká jako v r. 2009), tak by to mohlo dopadnout s Renaultem velmi špatně. To by znamenalo pravděpodobně krach.
PSA
PSA nezažíval takové období prosperity v letech 2004 až 2007. Zisk mu v roce 2006 prudce klesl z 1,6 mld. EUR v roce 2004 na 176 milionů euro. Následné krátké oživení na 885 mil. euro vystřídala ztráta v roce 2008 ve výši 343 milionů euro. Ztráta z roku 2009 bude v podobné úrovni. Pro firmu to dobré není, ale měla by to ustát.
Toyota
Toyota je těsný lídr v tržbách, ale v ziscích dominovala v letech 2004 až 2007. V tomto období vydělala přes 5400 mld. JPY. V amerických dolarech je to úctyhodných 40,8 mld. USD. A to je opravdu velmi dobré. Rok 2008 sice skončil ve ztrátě 437 mld. JPY (4,2 mld. USD), ale to pro Toyotu není žádná pohroma. Navíc pokud vezmeme v úvahu, že pro rok 2009 se očekává ztráta 120 mld. JPY (asi 1,2 mld. USD).
Graf: Kumulovaný zisk automobilek
Zdroj: Analýza autora
Honda
Honda je úspěšná automobilka. Vykazuje stabilní čísla. Zisk ji pravidelně rostl v letech 2004 až 2007 z 486 mld. JPY na 600 mld. JPY. V roce 2008 zaznamenala neúspěch, ale přesto se udržela v zisku 137 mld. JPY. Pro rok 2009 očekává drobný nárůst zisku na 155 mld. JPY. V USD to znamená za celé období 2004 až 2009 akumulovaný zisk přes 23 mld. USD. Tím se moc firem chlubit nemůže. Zvláště tedy v automobilovém průmyslu.
Nissan
Ani Nissan si nevede špatně. Tomu však klesaly zisky v letech 2005 až 2008. Pokles byl ale poměrně z vysokého základu a navíc pozvolný. V letech 2004 a 2005 přes 500 mld. JPY, v letech 2006 a 2007 přes 450 mld. JPY v plusu jsou slušný základ. V roce 2008 už přišla ztráta 234 mld. JPY a v roce 2009 přišlo zlepšení na ztrátu pouhých 40 mld. JPY. To znamená celkovou bilanci za posledních šest let v plusu přes 14 mld. USD.
Suzuki
Suzuki je automobilkou, která je v dlouhodobém útlumu. Zisky nejsou nijak závratné, avšak velkou výhodou této automobilky je, že za posledních 6 let neokusila hořkost negativního hospodářského výsledku. Za posledních 6 let je asi 300 mld. JPY v plusu (2,75 mld. USD).
Mitsubishi
Mitsubishi nezažívala dobré časy v polovině první dekády 21. století. Vzhledem k tržbám přímo gigantická ztráta 474 mld. JPY pro to budiž argumentem. O rok později přišla další ztráta 92 mld. JPY. Od té doby je situace lepší, ale spíše by se to dalo charakterizovat vyjádřením, že Mitsubishi se od té chvíle zuby nehty drží nad nulou. Rok 2008 byl pro Mitsubishi jako pro jednu z mála japonských automobilek celkem dobrý. Rok 2009 má zase poněkud ojediněle na japonské poměry horší.
Hyundai
Hyundai je poměrně stabilní v tvorbě zisku. Nejlepší časy byly v roce 2005, kdy v korejských wonech vydělal 2,35 biliónu. Vyjádřeno v amerických dolarech se jedná o sumu 2,3 mld. USD. Za poslední 6 letech neklesl ani jednou zisk této automobilky pod 1,3 mld. USD a dokonce v roce 2009 hospodařil s přebytkem 1,71 mld. USD (2,2 bilionu KRW).
Kia
S Hyundaiem majetkově propojená Kia měla problémy v letech 2006 a 2007, kdy byla pouze lehce nad hranicí zisku. Zato rok 2009 vypadá celkem dobře. Očekávám zveřejnění zisku 1,15 bilionu KRW (901 mil. USD).
Tata Motors
Tata Motors také patří mezi ty šťastné, kteří nepoznali za posledních šest let záporný hospodářský výsledek. Ziskového maxima bylo pravděpodobně dosaženo v roce 2009, kdy bylo dosaženo výsledku 250 tisíc RL. V přepočtu se jedná o zisk asi jedné půlmiliardy amerických dollarů. Za celých šest let se vytvořil zisk přibližně 2,2 mld. USD.
FAW
FAW také nezná ztrátu na 6leté historii. Nejlepšího výsledku dosáhl ale už v roce 2004. Tato společnost nebojuje jen s trhem, ale i s čínskou vládou, která kdykoliv dosáhne FAW nějakého dobrého hospodářského výsledku, uvalí na automobilku daňovou zátěž, na kterou ani v socialistické Evropě nejsme zvyklí. I tak za 6 let bylo vygenerováno zhruba 6 mld. USD zisku. A to je jistě celkem slušný výsledek.