Životko na úkor penzijka. To se dalo čekat
Průzkum, jehož se účastnilo 155 společností z České republiky, ukázal, že firmy nabízejí zaměstnancům průměrně deset benefitů a s rostoucím počtem zaměstnanců roste také počet benefitů. Nejčastěji poskytují firmy svým zaměstnancům mobilní telefon a vzdělávání. U vzdělávání je patrný největší dynamika nárůstu a až 14 % firem jej plánuje rozšiřovat. „Vzdělávání a zvyšování kvalifikace pracovníků je pro firmu klíčem, jak čelit konkurenci a jak dosahovat růstu. Zaměstnanci je touto formou navíc vysílán signál, že s ním zaměstnavatel počítá i do budoucna, a to se v této době velmi cení,“ uvedl Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR pro hospodářskou politiku a konkurenceschopnost. Trochu jiná situace je u mobilních telefonů, které začínají ztrácet postavení benefitu a stávají se spíše standardním vybavením zaměstnanců.
Přes osmdesát procent firem pak poskytuje také pitný režim a stravenky. Netradičním benefitem, který se těší velké oblibě jsou pak lékařské prohlídky a více než tři čtvrtiny firem poskytují svým zaměstnancům také firemní automobil. I zde se ale firmy přizpůsobují situaci na trhu a „zatímco v minulosti bylo služební auto poměrně běžným vybavením středního a vyššího managementu, dnes je poskytováno pouze těm, kdo je nezbytně potřebují k výkonu pracovní činnosti,“ dodává Radek Špicar.
Celkově se dá říct, že zájem firem poskytovat benefity svým zaměstnancům roste a oblibu získávají i netradiční benefity, jako jsou sick days, které jsou oblíbené i u samotných zaměstnanců a poskytuje je již 30 % firem. Firmy, u nichž dochází ke zlepšování ekonomické situace také stále více poskytují svým zaměstnancům 13. plat, přičemž i celkově nabízí více benefitů.
Zaměstnanecké benefity |
Procento poskytujících firem |
|||
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
|
Mobilní telefon |
80 % |
84 % |
75 % |
87 % |
Vzdělávání |
70 % |
78 % |
82 % |
85 % |
Pitný režim |
71 % |
79 % |
71 % |
82 % |
Stravenky |
75 % |
68 % |
81 % |
82 % |
Služební automobil |
75 % |
80 % |
75 % |
76 % |
Lékařské prohlídky |
– |
– |
– |
75 % |
Věcné dary/jednorázové odměny |
57 % |
64 % |
64 % |
71 % |
Příspěvek na penzijní připojištění |
60 % |
71 % |
74 % |
68 % |
Příspěvek na životní pojištění |
39 % |
54 % |
43 % |
53 % |
Kultura |
29 % |
28 % |
33 % |
41 % |
Sport |
33 % |
32 % |
39 % |
40 % |
13. plat |
32 % |
37 % |
37 % |
39 % |
Zaměstnanecké půjčky |
31 % |
32 % |
36 % |
38 % |
Zdraví (vitamíny, rehabilitace atd.) |
24 % |
31 % |
35 % |
36 % |
Očkování proti chřipce |
24 % |
28 % |
25 % |
35 % |
Příspěvek na dovolenou |
20 % |
24 % |
28 % |
32 % |
Dny volna tzv. sick day |
– |
– |
– |
30 % |
Flexi – poukázky |
14 % |
13 % |
12 % |
24 % |
Příspěvek na cestování do zaměstnání |
14 % |
20 % |
15 % |
22 % |
Zdroj: ING Pojišťovna
Prakticky jediným benefitem, který zaznamenal co do počtu poskytujících firem, je příspěvek na penzijní připojištění, což může souviset s velmi negativním přijetím penzijní reformy a nových druhů fondů, a zároveň s možným přesunem zájmu firem, ale i zaměstnanců k životnímu pojištění. O penzijní spoření nemají zájem ani samotní zaměstnanci Téměř 80 % společností zaznamenalo naprostý nezájem o II. pilíř mezi zaměstnanci a ani pro firmy již dnes není výhodné uzavírat smlouvy s jednotlivými společnostmi, protože již nejsou motivované zajímavými provizemi, jako tomu bylo v minulosti.
Na úkor penzijní spoření tak zaznamenalo jeden z největších nárůstů mezi všemi benefity životní pojištění, které mnozí poradci velmi rádi prodají jako zajímavý rezervotvorní produkt, u něhož mohou společnosti ušetřit ještě více peněz než v minulosti a navíc není zatížen negativní reklamní kampaní. Co na tom, že takové investiční životní pojištění je zajímavé zejména pro poradce a pro samotné klienty existuje mnoho jiných, možná zajímavějších, levnějších a i bezpečnějších alternativ. Poradci nemají problém obhajovat tento produkt podporou státu, firmy mohou ušetřit nějaký peníz a nabídnout zaměstnanci další benefit a zaměstnanci jsou vlastně také spokojeni, protože firma jim vlastně dává více peněz.