Česká národní banka ve své kontrolní činnosti přitvrzuje. Jejím cílem se v poslední době staly i finančně poradenské společnosti v čele s OVB Allfinanz. Po zevrubné kontrole procesů ve společnosti je výsledkem usnesení čítající šest bodů prohřešků, jichž se dopustila ve své činnosti investičního a pojišťovacího zprostředkovatele.
Některé z nalezených prohřešků zveřejněných v rozhodnutí České národní banky ze dne 3. května 2013 publikovaného o měsíc později 5. června 2013 jsou sice formálního charakteru, ale jsou mezi nimi i takové, které mohly poškodit klienty. Za všechny ČNB udělila společnosti OVB pokutu ve výši 2 mil. Kč a paušální náhradu nákladů řízení ve výši 1 000 Kč.
Kontrola sahala poměrně hluboko do minulosti. Naprostá většina zjištěných prohřešků se týká roku 2010, ovšem některé sahají až k roku 2007. Nejmladší zjištěné a sankcionované prohřešky sahají k 28. 2. 2012.
Rizikový profil klienta
Investiční dotazník je nedílnou součástí dokumentace při prodeji libovolných investic klientům. Na základě investičního dotazníku může vázaný zástupce či investiční zprostředkovatel určit zkušenosti a rizikový profil klienta, kterému v návaznosti na jeho individuální znalosti a apetitu k riziku může doporučit přiměřenou investiční strategii.
Bez investičního dotazníku lze zkušenost a schopnost klienta akceptovat riziko pochopitelně také. Stačí správně vést rozhovor s klientem a zkušený poradce ví, co je pro klienta vhodné. Zákon ovšem takovéto určení neumožňuje – respektive i v takovém případě nařizuje vyplnění investičního dotazníku, který slouží též jako doklad o zjištění profilu klienta.
OVB Allfinanz podle ČNB v období od 10. 3. 2010 do 10. 11. 2010 investiční dotazníky klientů nemá k dispozici.
Ve stejném období OVB neinformovala klienty o povaze investičních nástrojů, které její vázaní zástupci klientům prodávali.
OVB bez jasného vedení
Uvedené období největších zjištěných prohřešků bylo pro OVB Allfinanz poměrně náročné i personálně. V polovině roku 2009 zažila personální zemětřesení evropská centrála OVB a země se pohnula i v České republice, když byl z pozice generálního ředitele odvolán Pavel Uzel. Nového generálního ředitele OVB v Česku jmenovala až k 1. červenci 2010, tedy již v průběhu období, v němž ČNB nalezla největší prohřešky. Stal se jím Michal Knapp, který ale do představenstva společnosti vstoupil již na začátku roku 2010.
Pro úplnost: Michal Knapp byl z čela společnosti odvolán 26. 11. 2012 bez zveřejnění důvodů. Jeho post byl následně opět dlouhou dobu neobsazen. Až s účinností k 1. 5. 2013 na pozici generálního ředitele nastoupil Miroslav Řezník. |
Nespoutaní vázaní zástupci
OVB Allfinanz podle rozhodnutí České národní banky poměrně zanedbávala tvorbu vnitřních předpisů. Nejrůznější předpisy chyběly společnosti od 1. 12. 2008 do 28. 2. 2012.
Závažný ve vztahu ke klientům je především chybějící předpis pro kontrolu činnosti vázaných zástupců. Ten OVB podle rozhodnutí nemělo od 1. 12. 2008 do 18. 7. 2010. Ovšem již 16. 10. 2008 profesní asociace AFIZ pozastavila členství OVB Allfinanz pro nedostatečnou vnitřní kontrolu.
ČNB na rozdíl od AFIZ ovšem sankcionuje OVB v tomto období za nedostatečnou kontrolu při zprostředkování investic. Hlavním důvodem pro pozastavení členství OVB v AFIZ bylo zprostředkování pojištění. „Jedná se zejména o případy vícenásobného uzavírání investičních životních pojistek s minimálními pojistnými ochranami u téhož klienta nebo o IŽP s nedůvodně vysokými platbami běžného pojistného, navíc mnohdy v situaci, kdy platby nakonec překračují reálné možnosti daného klienta,“ uvádí tisková zpráva AFIZ.
Pro úplnost: Reakcí na pozastavení členství v AFIZu bylo vystoupení OVB Allfinanz z této profesní asociace. Přibližně rok a půl zůstávalo stranou „asociačního dění“, aby počátkem května 2010 vstoupilo do USF ČR. V té době se již měly vnitřní procesy OVB zlepšovat. |
OVB také neprováděla kontrolu činnosti a jednání vázaných zástupců s klienty. Finanční poradci tak mohli klientům sjednat libovolně nevhodný produkt, aniž se to OVB dozvěděla. Zároveň chyběl i předpis pro vyřizování stížností a reklamací ze strany neprofesionálních zákazníků.
Chcete investovat? Počkejte si…
Při investování hraje významnou roli čas. Koupit dnes je něco jiného než koupit za týden – a to i u podílových fondů. Klienti OVB si ale na zpracování svých smluv museli notně počkat. Od dubna do prosince 2010 vázaní zástupci doručovali smlouvy klientů ke zpracování na centrálu i s desetidenním zpožděním a z centrály na partnerské investiční společnosti smlouvy odcházely „i ve lhůtě sedmi dnů a delší od jejich doručení do jejího sídla“, jak uvádí rozhodnutí ČNB.
Navíc OVB nevedla řádně evidenci přijatých pokynů (jen výčet nedostatků v evidenci obsahuje 1358 znaků).
S kým spolupracujeme? Neřekneme
V oblasti zprostředkování pojištění Česká národní banka zjistila pouze „jediný“ prohřešek. Od ledna 2007 do července 2011 došlo ke změnám v pojišťovnách spolupracujících s OVB Allfinanz, když společnost rozvázala spolupráci s AXA životní pojišťovnou a navázala spolupráci se šesti jinými pojišťovnami – a České národní bance tyto změny neoznámila.
Co na to OVB Allfinanz?
Vyjádření společnosti OVB Allfinanz (doplněno 9:55):
Kontrola ČNB byla zahájena v prosinci 2010 a byla zaměřena na uplynulá období (tj. na rok 2009/2010). Při kontrole OVB poskytovala kontrolnímu orgánu veškerou náležitou součinnost. Dle šetření ČNB OVB v minulosti porušila některé své dílčí povinnosti investičního zprostředkovatele tím, že neinformovala zákazníky ve stanovené lhůtě o údajích o své osobě a základních informacích souvisejících s jí poskytnutými investičními službami. Podstatné je zdůraznit, že na tyto nesrovnalosti přišlo vedení společnosti OVB v rámci vnitřního kontrolního systému a ihned došlo k provedení jednotlivých kroků a opatření k nápravě. Dnes je již plně vytvořen funkční integrovaný kontrolní sytém, v němž funguje systém interních procesů a směrnic, které dozorují jak kvalitu poradenství, tak dodržování veškerých povinností uložených příslušnými právními předpisy. Díky tomuto systému dokážeme identifikovat rodinná finanční poradenství, která nejsou v souladu se standardami správného finančního poradenství. Postupně se i nadále zavádějí do tohoto systému přísnější pravidla. Výši pokuty společnost komentovat nebude, stejně jako skutečnost, že pokutu dostaly také další subjekty působící na trhu finančního poradenství. Nicméně vzhledem k tomu, že věříme v nezávislost a objektivnost správního řízení a České národní banky jako centrálního orgánu dohledu, respektujeme plně její rozhodnutí.