Jenže to bychom snad ani nemohli být v Česku, kdyby se výsledek nedal popsat pomocí příslovečného rčení o vlkovi, který ukojil hlad, ale žádné zvíře přitom o život nepřipravil.
eBanka a Raifeisenbank tedy sice poplatek za příchozí platbu zrušily, ovšem neopomněly „na oplátku“ jiné poplatky zvýšit. Jediný, kdo tomuto pokušení (zatím) odolal, je Poštovní spořitelna.
Připočtěme jí za to kladné body a doufejme, že jí skutečně vydrží odhodlání nahradit výpadek v příjmech zvýšením počtu operací na účtech a přílivem nových klientů.
To je ovšem pro někoho zbytečně složitý postup. eBanka tedy pro jistotu zvýšila sazby za vedení účtu a přímého bankovnictví u většiny cenových programů. Ten, komu nechodí na účet měsíčně 15 tisíc korun, tedy nově zaplatí navíc od 13 do 45 korun.
V Raiffeisenbank zase rozhodne počet výběrů z bankomatu. První dva výběry v kalendářním měsíci nyní sice budou zdarma, ovšem další již budou stát 19 korun (oproti dosavadním 9 korunám).
REKLAMA
Záleží tedy na tom, kolik klient ušetří zrušením poplatku za příchozí platby a kolikrát bude vybírat z bankomatu. Různé modelové příklady ukazují, že na změnách provedených v Raiffeisenbank se dá vydělat, ale také prodělat.
Jak se zdá, tlak veřejnosti tedy do určité míry funguje. Bylo by ovšem naivní si myslet, že tuzemské banky budou něco měnit jen proto, že sklízejí kritiku v médiích. A co je (doufejme) dobrou zprávou, výše popsaný rozdílný přístup těchto tří bank snad můžeme brát jako jeden z dalších podpůrných argumentů pro tvrzení, že v tuzemském bankovním sektoru konkurence funguje.
A že ten, komu se nelíbí přístup jeho banky, prostě za sebou může zabouchnout dveře a jít někam, kde si ho budou více vážit.
Autor je šéfredaktorem serveru Peníze.CZ.