EF CZ: Pokutou od ČNB nic nekončí…
EF CZ (dříve Eurofinancial) je společnost s kontroversními praktikami. Cílí především na mladé lidi, kterým nabízí možnost přivýdělku a nesčetné výhody – od výhodnějšího tarifu mobilního telefonu po možnost využívat rady finančních poradců. Klient se za tyto služby, ať je v budoucnu využije či nikoli, podpisem smlouvy zaváže buď zaplatit 23 134 Kč vč. DPH, nebo uzavřít investiční životní pojištění s měsíční platbou minimálně 800 Kč, které nezruší po dobu tří let (platí pro lidi ve věku od 18 do 23 let, pro starší jsou podmínky IŽP mírně odlišné).
Kontroversní praktiky vyústili ve stížnosti klientů (a jejich rodičů) na České národní bance, která EF CZ udělila pokutu „za porušení některého z ustanovení zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích a samostatných likvidátorech pojistných událostí“, jak se píše v tiskové zprávě centrální banky.
Mladí klienti si zpravidla stěžují na nátlak, který je vůči nim vyvíjen zástupci společnosti. Mnohdy ještě středoškoláci podepíší smlouvu, přičemž závažnost svého podpisu a obtížné či nemožné vyvázání se ze smluvního vztahu si neuvědomují. Podle slov Lukáše Hinterbuchnera, jednatele EF CZ, by sice s mladými lidmi měl být na schůzce se zástupcem společnosti přítomen též rodič, aby nedocházelo k nedorozuměním, ne vždy se tak ale děje.
Česká národní banka udělila společnosti EF CZ pokutu ve výši 500 tis. Kč, která je oproti maximální výši 10 mil. Kč spíše symbolická. Uložila též společnosti provést opatření k nápravě. „EF CZ uložila uvést některé aspekty své činnosti do souladu se zákonnými povinnostmi,“ uvedl k našemu dotazu na uložená opatření Marek Petruš, tiskový mluvčí ČNB a blíže je nespecifikoval. Rozhodnutí ČNB je pravomocné a je výsledkem posouzení rozkladu, který proti němu podala společnost EF CZ.
Prohřešek, za který bylo EF CZ sankcionováno, ovšem nesouvisí přímo s praktikami získávání klientů/spolupracovníků, které bývají předmětem stížností. „ČNB sankcionovala společnost za to, že v rámci svého obchodního modelu využívala ke zprostředkovatelské činnosti v pojišťovnictví osoby bez příslušné registrace, vybírala od těchto osob vstupní poplatky a vyplácela jim provize za získání nových osob do tohoto systému,“ píše se v tiskové zprávě.
REKLAMA
Podobné znaky obchodního modelu – „vstupní poplatek“ a „tipařské provize“ skrývající se pod využíváním osob bez příslušné registrace – lze vystopovat i u jiných finančně zprostředkovatelských společností. „Není úkolem ČNB srovnávat jednotlivé účastníky finančního trhu,“ uvedl k dotazu na rozdíl mezi obchodním modelem EF CZ a jinými obchodními modely s podobnými znaky Marek Petruš.
Pokračování…
Pokuta od ČNB a opatření k nápravě nejsou posledním krokem. EF CZ sice podalo neúspěšný rozklad proti rozhodnutí ČNB, může se ale stále ještě bránit soudní cestou. „Proti rozhodnutí ČNB se zajisté budeme bránit soudní cestou, a to případně až u Nejvyššího správního soudu, a to přesto, že takový proces může být dražší než je výše uložené sankce. V tomto případě nám však jednoznačně jde o princip,“ sdělil k našemu dotazu Lukáš Hinterbuchner.
„Již samotný počátek správního řízení byl zmatečný. Řízení nebylo počato s cílem zjisti objektivní skutečnosti, ale s cílem uložit sankci. Samotné rozhodnutí pak obsahuje takové množství hmotně-právních i procesně-právních pochybení, že jej nemůžeme v žádném případě akceptovat. Po 17 měsících trvajícím řízení bychom od ČNB čekali vskutku kvalitnější práci. Rozhodnutí ČNB postihuje na trhu zcela běžnou praxi,“ doplnil Lukáš Hinterbuchner pohled EF CZ na průběh řízení.
Přestože společnost EF CZ s rozhodnutím ČNB nesouhlasí, musí se mu podřídit. „Na nápravných opatřeních nyní pracujeme, celá věc prochází důkladnou analýzou,“ potvrdil Lukáš Hinterbuchner.
REKLAMA
… až k Evropskému soudu
Zatímco EF CZ je připraveno soudit se s ČNB až u Nejvyššího správního soudu, klienti EF CZ půjdou ještě dál – až k Evropskému soudu pro lidská práva ve Štrasburku. Vyplývá to z reakcí rodičů zklamaných po zamítnutí výpovědi smlouvy ze strany EF CZ zveřejněných v článku Ivy Špačkové, redaktorky MF Dnes, která situaci kolem EF CZ sleduje a která si vysloužila i trestní oznámení na svou osobu.
Nový majitel, žádná změna?
Do společnosti EF CZ počátkem roku vstoupila majetkově AXA životní pojišťovna. „Lidé tvrdí, že se toho na praktikách firmy EF CZ, v níž na konci loňského roku koupila 51procentní podíl pojišťovna AXA, mnoho nezměnilo,“ uvádí ve svém článku Iva Špačková.
AXA se nechce vyjadřovat ani ke správnímu řízení. "Nebudeme komentovat toto řízení, protože nejsme jeho účastníkem. A jen účastníci mohou také rozhodovat o dalším osudu sporu. Pochopitelně však vždy prosazujeme taková opatření, která vedou ke zlepšení kvality služeb," uvedl k našemu dotazu Marek Zeman, tiskový mluvčí finanční skupiny AXA.