Aby německý ústavní soud alespoň zčásti tlumil hlasy odpůrců účasti, podmínil to však mimo jiné tím, že záruky Německa v ESM nepřekročí nyní plánovaných 190 miliard eur. Vyšší částku by měl pak schvalovat parlament.
Jelikož Německo je významným prvkem v eurozóně, lze říci, že vznik ESM je na dobré cestě. Kdo sleduje dění, tak ví o těchto odložených podmínkách své. Než nastane doba, kdy by se měly aplikovat, objeví se jiné skutečnosti a původní rozhodnutí je třeba nově zvážit. Netřeba chodit nijak daleko, stačí se podívat na “původní plán“ vývoje daní, s kterým přišla tato vláda na začátku volebního období, a tím, o čem se uvažuje (a realizuje) nyní…!
Co je (bude) ESM?
Jedná se o smluvní pakt, jehož členy jsou státy platící eurem. Podle určitého klíče pak každý přispívá do společného banku. V případě problémů člena paktu mu bude poskytnuta finanční pomoc z těchto peněz. Myšlenka jistě šlechetná, dobře znějící a pro někoho i uvěřitelná vize, že toto je řešení vlekoucí se krize EU. V pozadí jsou však fakta, o kterých se jaksi nemluví.
Kdo je (bude) ESM?
Velmi důležitá otázka! K jejímu zodpovězení je vhodné uvést několik faktů ze smlouvy ESM:
- Základní kapitál 700 mld. EUR
- V čele stojí Rada ředitelů s pravomocí zvýšit kapitál ad 1)
- Členové (= státy) se zavazují zaplatit bezpodmínečně požadovaný kapitál do ESM a to do 7 dnů od vyzvání
- Přijmutí eura jako měny = vstup do ESM
- Časová neomezenost existence ESM
Obsazení a privilegia ESM
- Majetek ESM požívá naprosté soudní imunity pro jakýkoliv typ soudního procesu
- Nedotknutelnost veškerých dokumentů ESM
- Nedotknutelnost veškerých prostor a budov patřící ESM
- Imunita pro všechny zaměstnance (podobná úrovni diplomatické)
Doporučím se podívat alespoň na dvě krátká videa:
REKLAMA
- Přehled “zvláštních pravomocí ESM“
- Diskuse z Parlamentu ČR – dotaz k bodu ad 3) (odpovídá ministr financí Kalousek a premiér vlády Nečas)
Další informace, videa lze jednoduše dohledat na webu.
Malá rekapitulace
Nejsem jediný, kdo se od začátku zmiňoval, že vize europolitiků jak řešit problémy nepřinese očekávaný efekt. Vzpomeňme si na ohlášení politiků, když odsouhlasili první záchranný balík pro Řecko. Ujišťování, o tom, že pomoc je podmíněna tím, že Řecko zavede úsporná opatření… uběhl rok a ukázalo se, že peníze nestačí, problém je daleko větší a vláda Řecka neplní podmínky, k nimž se zavázala. Co se stalo? Přichází druhý balíček (= další vyhozené peníze do černé díry)… Vzniká ESFS. Politici stále pracují na tom, aby vše před občany vypadalo, že si ví rady. Skutečnost? Utopené peníze a nakonec dochází k odpisu. A myslím, že přiznaná výše není zdaleka konečná. Řecko nemá potenciál stávající dluhy splatit!
Politici přichází s „obrovskou“ myšlenkou vzniku ESM, která vše spasí. Po předchozích ujišťováních – kdo tomu ještě věří, když konfrontace reality s jejich předchozími ujištěními vyznívá jednoznačně proti. Na obzoru je vznik organizace ESM s obrovskou finanční mocí soustředěnou do rukou několika málo lidí požívající velké ochrany (majetek, dokumenty) a imunity (osoby) mimo dosah jakýchkoliv soudů. Pokud Rada rozhodne a vydá členům příkaz “ZAPLAŤTE!“, bude muset dojít k odeslání peněz do 7 dnů od jednotlivých států! Nabízí se otázka, proč tak krátká lhůta.
S ohledem na finanční stav zemí v EU je těžko představitelné, že příslušné obnosy budou mít jednotlivé státy tak rychle dostupné, a i kdyby, pravděpodobně to budou peníze určené ke konkrétnímu záměru daného státu, které by posléze scházely. Je celkem logické, že když se někam posílají peníze, a u velkých částek obzvlášť, patří k tomu informace proč, na základě čeho. Možnost kontroly, jestli nejde o nějakou chybu (záměrnou či přirozenou).
REKLAMA
Jenže smůla, ESM si bude moci dovolit zveřejnit, co chce (tj. přesně takové statistiky, ze kterých bude zjevné, že učiněné rozhodnutí je to správné a nejlepší) a to díky vědomí, že její dokumenty v budovách ESM nelze kontrolovat. A nebo také může nezveřejnit nic s udáním jistě vážného důvodu (třeba obavy ze zneužití dat finančními spekulanty na trzích ohledně vývoje kurzu eura…).
Když si dám pár souvislostí dohromady, začínám dostávat poněkud jiný obraz o celé organizaci jménem ESM. Z původního smyslu a cíle začíná vystupovat poněkud jiný, do kterého nedotknutelnost celého ESM zapadá mnohem lépe než do toho, jak by si politici přáli, aby ESM byl vnímán. Což přesně odpovídá povaze a přístupu těchto osob. Pravda bude někde jinde a klíčem je sledovat finanční toky.