Ve srovnání s rokem 2008 se celý trh (OA+LUV) zmenšil o více než tři miliony kusů na zhruba 13,2 milionů. Meziročně se v Evropě loni prodalo o 2,2 % vozů méně než v roce 2012.
Podle očekávání se lepšími výsledky mohou pochlubit země, které samy přímo neprošly dluhovou krizí a s ní spojenou recesí. Naproti tomu však i data za PIIGS se začínají stabilizovat.
Pokles ovšem mají za sebou i tři z pěti největších evropských automobilových trhů – Německo (-4,1 %), Francie (-5,5 %) a Itálie (-13,5 %). Růst zaznamenává Velká Británie (+11,1 %) a Španělsko (+4,1 %).
Obnovený růst evropské ekonomiky vytváří dobré základy pro pokračování pozitivního trendu na evropském automobilovém trhu. Návrat k prodejům, které jsme zde viděli ještě v roce 2008, je v dohledném horizontu nereálný. I přes mírné oživení trhu stále zůstává ve hře otázka velikosti evropských produkčních kapacit automobilového průmyslu.
Petr Dufek, Investiční výzkum, Československá obchodní banka, a. s.
REKLAMA