Finanční poradci: Broker pooly, nebo značkové společnosti?
K rozhovoru se Zdeňkem Slukou, majitelem a ředitelem broker poolové společnosti Broker Trust, jsem umístil anketní otázku, která následně byla zveřejněna napříč odborným serverem Investujeme.cz: „Co považujete za lepší volbu?“ Výsledek je poměrně jednoznačný. Možnost „Broker pool“ zvolilo 72,5 % hlasujících, pro „značkovou finančně poradenskou společnost“ se rozhodlo jen 27,5 %. Přesto pooly v Česku zaujímají poměrně malou část finančně poradenského trhu.
Broker pool, jakožto servisní společnost pro finanční poradce, je na první pohled lákavou možností. Samostatnému poradci nabízí vyšší provize, neboť se nemusí dělit se svou strukturou, naopak menším společnostem vytváří potřebné zázemí za přijatelnou cenu. Proč tedy poradci i po změně společnosti končí častěji opět ve „značkových“ společnostech?
Vytvořit, řídit a spravovat vlastní společnost, byť se zázemím broker poolu, nechce zdaleka každý. Navíc by beztak majitel takové společnosti musel vytvářet vlastní provizní systém, kterým by byli odměňováni jeho poradci, a musel by vytvořit podmínky pro to, aby další spolupracovníky lákal, motivoval a udržel. K tomu je zapotřebí víc než odborné znalosti finančního poradenství a obchodní dovednosti. Množství takových firem vzniká – a téměř stejný počet jich zaniká.
Navíc bez marketingu se poradci takové společnosti setkávají s klienty bez jakéhokoli záchytného bodu a bez možnosti se odvolat na cokoli, co by klientům značku připomnělo. Malá vznikající společnost se nemůže v marketingových výdajích ani vzdáleně přiblížit silným poradenským značkám.
Samostatný poradce má pod broker poolem řadu výhod, vyššími provizemi počínaje a větší svobodou nekonče. Svoboda sama o sobě je ale mnohdy danajský dar. Druhou stranou mince „svoboda“ je „zodpovědnost“ – a té se lidé ve své většině velmi rádi vzdávají. Ale bez této druhé strany obchody finančního poradce budou přinejlepším skomírat. Finanční poradce, který se chce vzdát zodpovědnosti (za sebe sama, neplést se zodpovědností za kvalitu práce či za klienty, tu přijmout může), musí hledat úspěch ve značkových finančně poradenských společnostech.
REKLAMA
Značkové finančně poradenské společnosti přinášejí poradcům „cukr a bič“. Odměna přitom nemusí být jen finanční, ale může být v podobě uznání kolegů, bič také nemusí být jen v hrozbě kariérního sestupu, ale i jen v podobě přímého srovnání s výkony a prací kolegů.
Pro samostatného a zodpovědného poradce je broker pool dobrou volbou. Do finančně poradenských společností ale chodí také lidé, kteří si chtějí vytvořit větší tým spolupracovníků. Vyšší provize za vlastní obchod jsou sice lákavé, ale pokud se díky nim vzdávají perspektivy vyšších výnosů z meziprovizí, jejich přitažlivost rázem klesá. V takovém případě si sice mohou založit vlastní společnost pod broker poolem, to bývá ale mnohem náročnější (časově, administrativně, finančně) a rizikovější než působit pod zaběhnutou značkou. A v tom vidím hlavní díl úspěchu značkových finančně poradenských firem oproti broker poolům.