Finanční poradenství v multilevelu: Může být kvalitní?
Naprostá většina (a všechny velké) finančně poradenských společností je založena na multilevelovém systému. Finanční poradce pro získání vyšších provizí v něm musí nejen odvádět výkony na poli finančního zprostředkování, ale také musí získávat další lidi, kteří se zapojí do jeho struktury. Bez toho nepostoupí na ředitelskou pozici, nezíská vyšší provize a nemá nikoho, z jehož produkce by čerpal meziprovize.
Tlak na získávání nových lidí se nepochybně v jednotlivých společnostech liší. V neseriózních multilevelech hraničících s klasickou pyramidovou hrou dokonce stačí, aby si „nováček“ koupil jednu (značně pojistně oškubanou a nákladově naditou) pojistku – a už jen sháněl další ovečky. To je ale zcela jiná kapitola. I ve společnostech, které se udržují dlouhodobě na špici ve finančním zprostředkování a jejich poradci dokáží nabízet kvalitní finanční plány, potřebují a chtějí růst.
Kam vede struktura multilevel marketingu ve finančním poradenství? Nováček začne pracovat již se základními znalostmi u klienta. Jakmile dosáhne určité produkce, má možnost postoupit na vyšší provizní úroveň – až dosáhne stropu, po němž k vyšším provizím musí získat nové lidi. A čím vyšší provizní úroveň bude chtít dosáhnout, tím více lidí musí ve své struktuře mít.
Jakmile poradce získá dostatečné zkušenosti z prací s klienty, začíná náborovat, a i když se chce nadále finančnímu poradenství aktivně věnovat, zbývá mu na práci čím dál méně času. Získaní nováčci potřebují vedení, školení, poradit, podpořit… a nezbytné zkušenosti si teprve osvojují.
Finančně poradenské společnosti jsou sice připraveny i na samostatné poradce. Zpravidla jim vytvářejí oddělené kariérní větve, které rostou paralelně vedle hlavního multilevelu. Tito lidé dokáží kvalitním finančním poradenstvím zlepšovat mediální obraz společnosti, ale i s poměrně vysokými individuálními výkony na poli zprostředkování netvoří (a nemohou tvořit) stěžejní část poradenské sítě. Věnují se především bonitním klientům, které ale dostatečně nevytěží, protože jim nabízejí skutečně jen to, co klient potřebuje. Navíc nepřivádí nové lidi, nestarají se o další růst.
REKLAMA
Podpora samostatných poradců je v jednotlivých finančně poradenských společnostech různá. Často ale chybí možnost dalšího vzdělávání, pomineme-li školení finančních institucí o produktových novinkách. Jen výjimečně školení pokračuje certifikací EFPA či kurzem ve spolupráci s vysokou školou. A tak samostatní poradci se zcela osamostatňují a končí pod platformou zajišťující pouze zázemí.
Vše se ale může změnit. „Potravní řetězec“, jak nazval délku multilevelové struktury jeden z poradců, je závislý na vysokých provizích – aby se každý hladový krk uživil, a zároveň aby něco zbylo i na pracujícího nováčka. Pokud by došlo k připravované regulaci provizí rezervotvorných pojistek, dlouhé řetězce by byly jen obtížně životaschopné. Muselo by dojít k jejich zkrácení – a více poradců by se opět věnovalo poradenství a méně řízení.