Finanční poradenství v roce 2016
Hlavní příčinou negativního vztahu k finančnímu poradenství je skutečnost, že spousta lidí neví, co finanční poradce dělá. Podle některých jde o podomního obchodníka prodávajícího pojištění nebo stavební spoření. Podle jiných jde zase o člověka, který jim ustavičně volá s nějakou jedinečnou výhodnou nabídkou. Někdo by zase za finančního poradce označil pracovníka banky, který nám vyřídí novou kartu, nebo založí spořicí účet. Žádná z těchto profesí se ale ani zdaleka nedá označit za finanční poradenství.
Finanční poradenství je služba zahrnující poskytování rad ohledně hospodaření s finančními prostředky, vytváření majetku a efektivní využívání finančních produktů ve prospěch klienta. Finanční poradce je člověk, který pomáhá klientům přijímat ta správná rozhodnutí v oblasti financí. Tak nějak by se dala tato služba (zásadní je, že jde opravdu o službu) definovat, přičemž je potřeba, aby byly splněny následující kritéria.
Nezávislost na finančních institucích
Alfou a omegou je široká základna finančních institucí, které může poradce při návrhu portfolia pro klienta využít. Tímto jsou zcela eliminováni zástupci jednotlivých bank, pojišťoven, stavebních spořitelen nebo investičních společností, neboť by asi těžko klientovi srovnali nabídky napříč trhem a určili mu nabídku konkurenční společnosti jako nejvýhodnější.
Například dealeři pojišťoven, kteří velkou mírou mohou za špatné vnímání tohoto oboru, nemají s finančním poradenstvím vůbec nic společného. Zkuste si například představit, že by váš lékař bez ohledu na vaše skutečné potřeby předepisoval pouze léky od Zentivy, ne opravdu ty léky, které jsou pro vaši situaci nejlepší.
Analýza klientových potřeb
Důležitý je také rozdíl finanční poradce nebo prodejce finančních produktů. V rámci služby finančního poradenství je prvním krokem spolupráce důkladná analýza klientových potřeb stran finanční situace, současných finančních produktů, potřeb zajištění příjmu, potřeb bydlení, investování, budoucích plánů atd. Teprve na základě velkého množství vstupních informací vybírá finanční poradce nejvhodnější řešení klientovi situace.
REKLAMA
Nejde tedy o prodej produktu, který neodpovídá potřebám. Navíc schopný finanční poradce dokáže dobře pracovat i s produkty, které člověk již v portfoliu má. Zatímco spousta “pojišťováků” by klidně zrušila pro klienta výhodný produkt a udělala si místo pro prodej vlastního pojištění, tak finanční poradce by to neudělal.
Dlouhodobý servis klientů
Práce finančního poradce není jednorázová. Je to podobné, jako když máte praktického lékaře, na kterého se můžete obrátit, když máte zdravotní problém. A když žádný problém nemáte, tak se jen třeba jednou za rok zastavíte na preventivní odběr krve a moči, abyste se společně s lékařem ujistili, že jste zdraví.
Stejně tak by tomu mělo být u služby finančního poradce. Nejde tedy o sjednání smluv, ale o dlouhodobou péči. Klienti se na svého poradce mohou obrátit kdykoli. Například při končící fixaci hypotéky nebo při změně své životní situace.
Naopak finanční poradce je informuje o všech pro ně podstatných změnách na trhu. Zatímco prodejce finančních produktů vidíte jen při sjednání smlouvy, tak svého finančního poradce vidí klienti pravidelně 1 – 2× ročně a řeší aktuální nastavení všech svých produktů.
REKLAMA
Tyto základní vlastnosti kvalitního finančního poradce jej oddělují od zbytku trhu. Velmi příjemná je zejména skutečnost, že se poměr správných poradců posouvá kupředu ve prospěch kvality a že ubývá prostoru pro všechny, kteří své působení na trhu nemíní dobře. Jen tak dál.
Autor je finančním poradcem společnosti Fincentrum.