CZK/€ 25.330 +0,16%

CZK/$ 24.057 +0,45%

CZK/£ 30.413 +0,26%

CZK/CHF 27.245 +0,62%

Text: Mirek Mikeska

06. 10. 2008

1 komentář

Google: Informace z celého vesmíru

 


 

10 let Googlu

Google je světovou jedničkou mezi internetovými vyhledávači. Larry Page a Sergey Brin, zakladatelé Googlu, vydělali za deset let miliardy. O tom, že svou práci dělají dobře, svědčí fakt, že ve druhém čtvrtletí tohoto roku hospodařili s čistým ziskem 1,25 mld. USD při obratu 5,7 mld. USD. V prvním čtvrtletí dosáhla společnost ještě lepších výsledků ziskovosti. V současné době společnost zaměstnává přes 19 000 pracovníků po celém světě. Google dostává denně nepřeberné množství životopisů od uchazečů o práci. Pracovní podmínky jsou vynikající, zaměstnanci mají zdarma stravování, masáže a jiné výhody, aby mohli uplatnit svou kreativitu v co nejvyšší míře při práci na nových projektech. Pro zajímavost, sídlo společnosti Googleplex je pokryto solárními panely na výrobu elektrické energie s cílem stát se nezávislým na externích zdrojích.

Úspěch společnosti? Vyhledávač a reklama

Na čem stojí úspěch společnosti? V první řadě každého z vás napadne vyhledávač a technologie, které byly použity, aby fungoval rychle, kvalitně a přitahoval miliony uživatelů. Jenže to je jen základ. Vyhledávač sám o sobě peníze nevydělává. Naprostou většinu příjmů společnosti tvoří internetové služby AdWords a AdSense. AdWords přidává reklamu na relevantní produkty nebo služby hned vedle výsledků vyhledávání na Googlu. AdSense naproti tomu obchoduje s reklamou tak, že Google kupuje místo pro reklamu na jiných internetových stránkách. Peníze vydělává za počet kliknutí na reklamy.

Princip zobrazování relevantní reklamy k vyhledávání funguje tak, že se vám neobjeví v první řadě reklamy těch, kteří jsou za ni ochotni zaplatit nejvíc, ale vždy se objeví podle shody s tím, co právě hledáte. Tento princip je z pohledu hodnocení běžného uživatele velmi pozitivní a zároveň ve výsledku přináší více kliknutí na odkaz reklamy a tím zisk pro společnost.

V současnosti má společnost podíl 40% na celkovém objemu internetové reklamy a podíl 70% mezi internetovými vyhledávači.

Poslání a ambice

Společnost Google nemyslí jen na vydělávání peněz. Její cíle jsou podle jejího firemního prohlášení vyšší. Píše se v něm: „Poslání googlu je třídit světové informace a učinit je celosvětově dostupné a prospěšné.“ Jisté megalomanství je cítit z častého užívání slova „universal“, které je odvozeno od slova vesmír. Právě ambice být všude a pro každého dělá z Googlu tak úspěšnou společnost. Společnost si zakládá na tom, že dokáže nabídnout služby kvalitnější než konkurence a zároveň zdarma.

REKLAMA

Stále nové nápady

Google má obrovský talent přinášet stále nové a nové služby, které lákají miliony lidí. Jde o projekty Earth se satelitními snímky Země, Product search, který funguje jako vyhledávač zboží a jiných produktů, Blogger, kde si může každý velmi snadni založit svůj internetový blog, Gmail, který v době svého vzniku nabídl nevídanou velikost poštovní schránky zcela zdarma, Picasa, na kterém můžete sdílet svá fotoalba, Sites pro snadnou tvorbu webových stránek, Sketch up pro tvorbu 3D modelů, Talk ke komunikaci ve stylu icq. Google se dále podílí na projektu YouTube, Google Video a spolupracuje s MySpace, kam dodává reklamu, zatímco velký konkurent Microsoft dodává veškerou reklamu pro Facebook.

Velmi zajímavým projektem je projekt Knol, který se často srovnává s Wikipedií. Jde o databázi témat, která existuje již několik měsíců a rozrůstá se obřím tempem. Přispívat články může kdokoliv, důraz je kladen na autorství a odpovědnost autora za příspěvky na rozdíl od Wikipedie. Autoři mají možnost si také vydělat díky googlovské reklamě.

Posledním velkým projektem je Google Chrome, který je jako internetový prohlížeč alternativou Internet Exploreru nebo Mozilly a v současnosti se rychle dostává do povědomí internetových uživatelů.

Pohled do budoucna

Vedení Googlu jsou přesvědčení, že jejich práce je stále na počátku, a že firmu čeká vzrušující budoucnost. Jde především o neustálý vývoj a zdokonalování vyhledávacího systému. Vize představitelů společnosti je taková, že vyhledávač bude díky znalosti maxima informací o vás schopen vyhledávat tak, aby výsledek byl maximálně relevantní tomu, co hledáte a jaké máte priority. Tím se dostáváme k „horkému“ tématu, o kterém se v poslední době velmi mluví. Je to sběr informací, monitoring našeho pohybu v internetovém prostoru, který je předmětem mnoha diskusí o bezpečnosti internetu.

REKLAMA

Stále důležitější místo ve strategii společnosti bude podle odhadů v budoucnu zaujímat soustředění se na počítačové hraní, které by v budoucnu mělo získat zcela nový rozměr. Firma chce proto v příštích deseti letech přijít s převratnými projekty, které by měly počítačové hraní po internetu posunout na další úroveň.

Závěr

Současné velmi silné postavení Googlu na poli internetového vyhledávání a internetové reklamy, neustálý vývoj systému vyhledávače a práce na množství nových projektů slibuje dobrou budoucnost společnosti. Odvětví, ve kterém společnost funguje, je stále hodnocena jako velmi perspektivní. Google staví na tom, že dokáže vytvářet lepší produkty než konkurence a nabízet je úplně zdarma. Trend směřuje ke sběru dat ve zvětšujícím se měřítku s cílem co možná nejlépe poznat preference a potřeby uživatele. Tím se má dosáhnout  poskytování ještě kvalitnějších služeb. Je těžké říct, do jaké míry je reálné riziko zneužití informací takto získaných, nicméně do rukou Googlu se tímto dostane velká moc. Spolu s megalomanstvím jde o příčiny slábnoucí oblíbenosti Googlu u uživatelů. To by také mohla být v budoucnosti největší rizika pádu.

Loading

Vstoupit do diskuze 1 komentář



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Jarda Souček

    7 října, 2008

    Hezky obecný článek. Ještě jedna věc na google je nebezpečná a je vepsána mezi řádky tohoto článku. Google v současnosti zaměstnává jedny z nejlepších analytických mozků na světě. Bohužel na úkor kreativních, tak jak tomu bylo v letech nedávných. Rozdíl mezi nimi je v motivaci. Kreativní mozek zažívá satisfakci po uvedení svého nápadu v život, analytický mozek má motivaci ve svém já. POkud google bude dále rozmazlovat a zaměstnávat své analytiky, začne si řezat pod sebou větev. Internet nezná bariér a má malou setrvačnost, takže pokud google nebude moci nadále uspokojovat lidi kteří ho svýli nápady vytáhli vzhůru, můžou podobně rychle i když ne tak snadno způsobyt postupný pád značky. Problém totiž tkví v tom, že celé portfolio služeb for free stojí a leží na kontextové reklamě a přijmech z ní. Stačí aby se tento kohoutek přivřel, třeba nástupem a dotažením sémantické reklamy Peer39 nebo něčeho jiného a kolo se může začít roztáčet…. Tím nechci brzdit nadšení z googlu jenom se snažím upozornit na eventuální rizika.

    Odpovědět