Hranice dobrého vkusu aneb Proč se OVB cítí být ropuchou
Soudce Jaromír Jirsa je jiného názoru než OVB a žalobu společnosti zamítl. „Reklama a její tvorba je ve své podstatě tvorbou inovativní a může být do jisté míry provokativní," píše Jaromír Jirsa v rozsudku a dodává: "Obsah reklamy nepřesahuje míru kritiky a ironie, jež žalobkyně v demokratické společnosti s garantovanou svobodou vyjadřování musí snést. Používání ironie, sarkasmu a nadsázky je regulérní součástí svobody projevu.“
Jistě má soudce Jirsa pravdu v obecné rovině. Přesáhla ale tato reklama míru dobrého vkusu a může poškodit OVB? Spor se vede zejména o malé logo na oblečení dívky v modrém. Podle OVB konkurent zneužil její logo. Fincentrum se brání. "OVB považuje zcela mylně logo na oblečení modelky za své logo, ačkoli většina respondentů v průzkumu provedeném společností Fincentrum považuje zmíněný znak za logo známé značky sportovního oblečení. Soudní spor považujeme s ohledem na tato fakta za zcela zbytečný,“ říká Vladek Krámek, právník firmy Fincentrum.
Obrázek 1: Reklama ze zadní strany časopisu Studenta – děvčata
Spor se nevede jen o tuto reklamu. Fincentrum uvedlo i druhou verzi reklamy, v níž vystupují žáby. Ani ta se OVB nezamlouvá. „Fincentrum nerozumí tomu, proč se žalující strana (OVB) stylizuje do role ,odpudivé ropuchy‘, jak naznačuje ve své žalobě," komentoval pro časopis Studenta Vladek Krámek.
Obrázek 2: Reklama ze zadní strany časopisu Studenta – žáby
REKLAMA
OVB ale trvá na svém a proti rozsudku Jaromíra Jirsy se odvolalo k Vrchnímu soudu. „Domníváme se, že zásada neškodit jinému by měla být dodržována zejména v odvětví, kde je náplní činnosti zejména zprostředkování finančních produktů široké veřejnosti. Shledáváme tyto a podobné praktiky jako zcela dehonestující, protože negativním způsobem ovlivňují vnímání finančního trhu a všech společností na něm působících," komentovala Bronislava Wlasáková, právnička společnosti OVB Allfinanz.
O "hranici dobrého vkusu" bude rozhodovat Vrchní soud. Než rozhodne (a koneckonců i poté) může svůj názor vyjádřit i vy. OVB se ovšem cítí poškozena – na základě reklamy se měl snížit počet zájemců o práci pro společnost mezi vysokoškoláky. Kromě omluvy tak požaduje náhradu škody 1 mil. Kč.