CZK/€ 25.120 -0,02%

CZK/$ 24.168 +0,07%

CZK/£ 30.274 -0,62%

CZK/CHF 27.020 +0,27%

Text: Jan Traxler

07. 06. 2010

14 komentářů

Investice do Ruska: Jaký fond vybrat?

 


 

Z diskuze pod článkem „Porovnávání fondů v praxi: Jaký zvolit BRIC fond?“ vzešel podnět pro porovnání akciových fondů se zaměřením na Rusko s dotazem, zda dát přednost fondu s menším počtem akcií v portfoliu, nebo fondu s větším počtem akcií, ale odlišným složením desítky největších pozic.

Porovnávat fondy s takto úzkým zaměřením je komplikovanější. Zatímco fondy s globálním zaměřením se od sebe značně liší, čím užší je investiční spektrum, tím více se fondy překrývají ve výběru. V případě ruských akcií je investiční spektrum velmi úzké – portfolio manažer má na výběr kolem stovky relativně likvidních titulů.

Historická výkonnost a nákladovost

Celkem má český investor na výběr 11 fondů se zaměřením na ruské akcie. Za pozornost stojí, že všechny svou historickou výkonností překonávají index MSCI Russia, ačkoliv mají více než dvouprocentní roční nákladovost.

Na roční a půlroční periodě dosáhl nejlepších výsledků fond Raiffeisen, nejmladší z celé tabulky. Na tříleté periodě vede s přehledem fond HSBC. Pětiletou historií disponují pouze fondy Parex a Pioneer s totožným výnosem 17 % p.a.

Tabulka 1: Historická výkonost (v EUR) a nákladovost fondů ruských akcií

 

6 měsíců

12 měsíců

3 roky p.a.

5 let p.a.

TER 2009

ESPA Russia

9,39%

52,58%

   

2,15%

Credit Suisse Russia Explorer

17,20%

55,67%

-7,78%

 

2,20%

Fortis Russia

21,29%

66,45%

-2,65%

 

2,15%

Horizon Access Russia

10,15%

27,66%

     

HSBC Russia

8,43%

47,52%

-0,88%

 

2,13%

Julius Baer Russia

15,22%

62,17%

   

2,79%

Parex Russia

16,48%

50,06%

-4,87%

17,04%

2,28%

Parvest Russia

16,64%

62,59%

     

Pioneer Russia

16,34%

66,93%

-3,84%

17,14%

2,22%

Raiffeisen Russland

24,44%

81,75%

   

2,49%

UBS Russia

8,09%

42,03%

-4,41%

 

2,42%

MSCI Russia

4,21%

23,17%

-11,64%

9,01%

 

Zdroj: FINEZ Investment Management, Morningstar; data k 20. 5. 2010

Při pohledu na výkonnost fondů po jednotlivých letech nebudeme o moc chytřejší. Vítězové se střídají. Z tabulky je alespoň vidět vyšší volatilita fondu Pioneer a naopak nižší volatilita u fondu Horizon Access.

Přístup ke správě

Fondy se zaměřením na ruské akcie mají relativně malé spektrum akcií, ze kterého lze vybírat. A tak žádný nejde označit za vyloženě přeplácaný. Všechny ruské fondy mají v portfoliu zhruba od 20 do 60 akcií a téměř vždy tvoří desítka největších firem přes polovinu portfolia. Nejkoncentrovanější portfolio má fond Credit Suisse s dvaceti akciemi, nejširší portfolio má aktuálně fond Parex s 61 akciemi.

Tabulka 2: Rozmělněnost portfolií fondů ruských akcií

 

Počet akcií

Top 10 %

ESPA Russia*

39

54,62%

Credit Suisse Russia Explorer

20

59,66%

Fortis Russia

54

45,80%

Horizon Access Russia***

27

79,60%

HSBC Russia***

33

63,56%

Julius Baer Russia**

48

47,88%

Parex Russia***

61

43,67%

Parvest Russia***

24

59,51%

Pioneer Russia**

43

59,49%

Raiffeisen Russland

51

49,24%

UBS Russia***

25

57,30%

Zdroj: FINEZ Investment Management, Morningstar; měsíční zprávy fondů

data k 30. 4. 2010; * 31. 1. 2010; ** 28. 2. 2010; *** 31. 3. 2010

Složení portfolia

Podíváme-li se na sektorové rozložení portfolií fondů ruských akcií, zde již rozdíly spatříme. Fondy Raiffeisen a Credit Suisse oproti ostatním podvažují komoditní akcie. Naopak největší zastoupení těžebního sektoru (energie + materiály) má fond Horizon Access. Fond Parex má zhruba stejné zastoupení komoditních akcií jako index MSCI, ale dává větší prostor spotřebitelskému sektoru před finančním sektorem a telekomunikacemi.

Analýzu zakončíme pohledem na tabulku 3, kde je ke každému fondu uvedeno deset největších pozic v portfoliu. Zeleně podbarvené jsou akcie, které se nacházejí v portfoliu maximálně dvou fondů. Tím nám graficky vystoupí na oči fondy Credit Suisse, Raiffeisen a UBS.

Tabulka 3: Deset největších akciových pozic ve fondech ruských akcií

Zdroj: FINEZ Investment Management, Morningstar, měsíční zprávy fondů; data k 30. 4. 2010

* data k 31. 1. 2010; ** data k 28. 2. 2010; *** data k 31. 3. 2010

Výsledek analýzy není jednoznačný

Který fond tedy zvolit na ruské akcie? Osobně bych se rozhodoval mezi fondy Credit Suisse a Raiffeisen. Asi bych si mezi nimi hodil korunou. Výsledek ale rozhodně není jednoznačný. U úzce profilovaného zaměření, jakým je Rusko, ani nikdy nebude.

Odpověď na otázku z úvodu, já dávám přednost koncentrovanému portfolia. V případě fondů ruských akcií není rozdíl v počtu akcií v portfoliu tak velký, abych některé fondy z výběru vyřadil, všechny mají relativně koncentrované portfolio. Takže v tomto případě jsem upřednostnil odlišné složení největší desítky akcií.

Kdyby ale diverzifikace fondu byla přehnaná, kdyby například měl v portfoliu 100 akcií s jednoprocentním zastoupením, pak takový fond okamžitě zavrhnu, i kdyby mezi největšími pozicemi měl úplně jiné akcie než všechny ostatní fondy.

Autor je ředitelem a hlavním investičním manažerem FINEZ Investment Management.

Loading

Vstoupit do diskuze 14 komentářů



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Škodolibka domácí

    11 června, 2010

    je dobře zpracované i v posledním čísle FondShopu. A jsou tam i fondy, které se neorientují výhradně na Rusko, ale mají ho významně v portfoliu zastoupené.

    Odpovědět

  • Metys

    11 června, 2010

    Mate pravdu,prave jsem si ho docetl,ale pokud srovnam uroven clanku ve FondShopu a clanek pana Traxlera, tak pan Traxler vede a rozhodne ne o prsa korejske zeny!Clanek ve FondShopu spise predstavuje moznosti,ale jedinym kriteriem je vykonost fondu, takze spise seznamovaci clanek.Skoda ze takovych clanku jako je zde o Rusku neni vic,myslim ze je vice zajimavych investicnich prilezitosti v emerging markets, napr. Turecko, ale zde neni zatim nic moc co porovnavat, ale na Asii jako celek nebo na fondy se zamerenim na Indii je jiz mnoho moznosti.

    Odpovědět

  • Metys

    10 června, 2010

    Neni pane Traxlere urcitou vyhodou do budoucna lokalni portfoliomanazer jako napr. u Fortisu Vladimir Tsuprov?Prece jen pokud se ten clovek realne pohybuje v danem prostredi, mohl by byt uspesnejsi a pruznejsi ve vyberu jednotlivych akcii, nebo se pletu?

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    10 června, 2010

    Casto se to marketingove prezentuje jako vyhoda. Urcite muze byt. Ale k cemu je lokalni manazer, kdyz je portfolio fondu prakticky srovnatelne s jinymi?

    Odpovědět

  • Václav

    8 června, 2010

    Rozumný investor, jako byl John Templeton, by nikdy bolševické akcie nekoupil. Tam hrozí stále znárodnení podniku a akcionári dostanou jen málo penez zpátky, nebo nedostanou vubec nic za akcie zpátky. Ruské akcie jsou jen pro české bolševiky, kterým se dnes stýská po sovetské nadvláde. Je to hanba, ze pan Traxler delá reklamu stále na nejaké šrot akcie nebo vybízí lidi spekulovat s potravinami, aby chudí v zemích 3. sveta umírali hlady pro rust cen potravin kvuli spekulacím na burze. Jan Traxler by se mel konecne zajímat o solidní akcie z indexu Eurstoxx50, Dow Jones a nejlépe se vydelá s akciemi z DAXu, +200% za 3 roky bývá normální a jeste dividendy k tomu.

    Odpovědět

  • short

    8 června, 2010

    ja vydelavam 200% za par mesicu, staci poradnej short za vsechno, pak se zbytek roku flakam a uz vubec nebudu cpat prachy do fondu, to si radsi za par dolaru koupim ty informace sam….

    Odpovědět

  • Metys

    8 června, 2010

    Vaclave, Vy se pletete, je to presne naopak, napr. Mark Mobius ve svych fondech Rusko zastoupene ma a rozhodne nemuzete rict, ze to neni rozumny investor, jen ma jine zamereni nez John Templeton a venuje se vyhradne emerging markets.

    Odpovědět

  • Anonym

    8 června, 2010

    Ladislave, rozumny investor v prve rade rozumne diverzifikuje, a to regionalne, sektorove a menove… rozumny investor tedy nikdy:
    1) nema pres polovinu portfolia v akciich bank, jako jste to mel Vy (dobre, ze alespon zde jste se uz poucil), ale rozklada portfolio do vice sektoru;
    2) nema 3/4 portfolia v evropskych akciich, jako mate Vy, ale investuje globalne a do portfolia zahrnuje i emerging markets, zejmena pak akcie BRIC.
    http://www.finez.cz/odborne-clanky/detail/porovnani-fondu-v-praxi-jaky-zvolit-bric-fond/
    Ano, rozumny (a ne prilis agresivni) investor stavi zejmena na dividendovych akciich, cili na akciich velkych zavedenych firem, ktere vyplaceji stabilne vysoke dividendy. Viz me aktualni doporuceni investorum:
    http://www.finez.cz/odborne-clanky/detail/akcie-ve-vyprodeji-cas-na-nakupy/
    Ale rozumny investor take nikdy nepohrda rustovymi akciemi, at uz se jedna o technologicke firmy, nebo akcie emerging markets. Mimochodem ty „bolsevicke“ akcie maji na desetilete periode cca 10 % p.a. vynos, zatimco ty evropske a americke jsou v prumeru (dle indexu) na desetilete periode v minusu.
    http://www.finez.cz/odborne-clanky/detail/desetilete-vynosy-akcii/
    Nikdo tu nerika: „Kupujte jen ruske akcie.“ To rozhodne ne. Ale je dobre ruske akcie do portfolia zahrnout treba 5 %. Obecne dnes doporucuji mit cca tretinu dynamickeho portfolia v akciich BRIC (nebo emerging markets obecne), cca polovinu v akciich evropskych, americkych a japonskych a zbylych cca 15 % v zemedelskych komoditach. Viz posledni investicni vyhled:
    http://www.finez.cz/odborne-clanky/detail/investicni-vyhled-finez-investment-management-leden-2010/
    Jan Traxler
    FINEZ Investment Management

    Odpovědět

  • Inv

    8 června, 2010

    Nesmysl, kdyz to pada tak pada vsechno

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    8 června, 2010

    To se velmi pletete. Navic i kdyz padaji akcie celosvetove, tak nepadaji ve vsech menach, coz byl napriklad nyni pripad eura, takze po prepoctu do eura vychazi za „cerny kveten“ cela latinska amerika nebo JV Asie slusne nad vodou.
    Schvalne si porovnejte vysledky akciovych indexu za kveten u evropksych trhu… Recko, Ukrajina, Estonsko, Madarsko, Spanelsko, Irsko, Italie… ale propadlo i Nemecko, Francie, Britanie…
    s vysledky latinskoamerickych a jihovychodoasijskych indexu… Peru, Kolumbie, Chile, Thajsko, Indonesie, Filipiny, Vietnam…
    Uz mi date za pravdu, ze kdyz to pada, tak nepada vsechno? 😉
    A to je rec o kvetnu, ted si porovnejte delsi historii, treba od zacatku roku, rocni periodu, triletou, petiletou, desetiletou…
    Vsak uz jsem na prehled jednou odkazoval (akorat upozornuji, ze je z dubna):
    http://www.finez.cz/odborne-clanky/detail/desetilete-vynosy-akcii/
    Regionalni a menova diverzifikace je VELMI PODSTATNA a rozumny investor ji nikdy nepodcenuje.
    Jan Traxler
    FINEZ Investment Management

    Odpovědět

  • Gekko

    9 června, 2010

    Nesouhlasím, mnohem lepší výsledky dosáhnete odvětvovou diversifikací, nežli regionální.

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    9 června, 2010

    To ale nejsme vylozene v rozporu. 😉 Ja rikam, ze dulezita je regionalni, menova i sektorova diverzifikace. Dle meho nazoru jsou vsechny tri hladiny diverzifikace stejne dulezite.
    Jan Traxler
    FINEZ Investment Management

    Odpovědět

  • Inv

    9 června, 2010

    neziju za eura a kveten nebyl zadnej pad, pockejte si par mesicu na polovicni slevu.

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    9 června, 2010

    A za co zijete, za koruny? Tak si kvetnove statistiky vyvoje indexu vynasobte krat 0,9975 (koruna za kveten posilila vuci euru o 0,25 %). To je opravdu velky rozdil. ;-))
    Neverim, ze akcie spadnou na polovinu dnesnich cen. Pro me osobne jsou aktualni ceny dostatecne atraktivni, uz mam prikoupeno za veskery mozny kapital. Mozna se jeste prohloubi korekce, ale osobne mam dojem, ze jsme velmi blizko lokalniho dna.
    http://www.finez.cz/odborne-clanky/detail/akcie-ve-vyprodeji-cas-na-nakupy/
    Ale kdo vi, treba se pletu. ;-)) Kazdopadne svuj nazor prezentuji zcela otevrene, nebojim se pod nej podepsat a take podle nej ridim sve investice.
    Hodne stesti.
    Jan Traxler
    FINEZ Investment Management

    Odpovědět