Investiční životní pojištění: Informace spíše nedostupné…
Při hodnocení investičního životního pojištění jsem záměrně využíval jen informace zveřejněné na webech jednotlivých pojišťoven. Šlo o to být v situaci člověka, který se chce se situací na trhu seznámit samostatně.
Úvodem je třeba říci, že úroveň informací na webech pojišťoven není nijak vysoká. Poskytování jen opravdu základních a obecných informací bez příslušných detailů může být jistě ovlivněno i obchodní strategií pojišťovny, která sází na osobní jednání. Pravděpodobnost, že zákazník při takovém jednání smlouvu opravdu uzavře a nebude se dále zajímat o konkurenční produkty, je jistě značná. Na druhé straně by tyto informace měly být jakousi výkladní skříní pro zákazníka. Půjdete do obchodu, v jehož výloze vás nic nezaujme? Heslo „Co nenajdete ve výloze, hledejte uvnitř“ v tomto případě asi moc neplatí.
Zpracovat opravdu komplexní hodnocení všech produktů by bylo příliš rozsáhlé a náročné a není to nakonec ani poslání tohoto webu. Nedomnívám se také, že by bylo významně užitečné. Pro výběr pojišťovny je prioritní přípustné věkové rozmezí pro uzavření pojistky, minimální a maximální pojistná částka a možnosti připojištění. Co by mělo potenciálního klienta zajímat jako nadstavba, je právě ta webová (případně tištěná) prezentace produktů konkrétní pojišťovny, tedy ta výkladní skříň obchodníka, samozřejmě možnosti investování a nakonec poplatky spojené s uzavřením a správou smlouvy.
Chtěl bych zde upozornit, že rozhodnutí uzavřít životní pojištění a vlastní výběr produktu a tím i pojišťovny je v případě životního pojištění nutno pečlivě zvážit. Jde o dlouhodobé investice a jakékoliv změny, odkupy kapitálových výnosů nebo dokonce rušení smlouvy je velmi nevýhodné. O výhodnosti investice a o vašich schopnostech a ochotě dlouhodobého placení musíte být opravdu přesvědčeni. Efekt se dostaví po desítkách letech spoření. Předčasné zrušení smlouvy představuje výraznou finanční ztrátu, např. po 6 letech spoření u České pojišťovny nedostal klient zpět ani polovinu vložených prostředků.
Vstupní věk
Běžný vstupní věk je 18 – 60 let. Šanci mají ale i starší zájemci. Např. AMCICO Invest umožňuje vstupní věk až 75 let a Pojišťovna České spořitelny dokonce až 95 let. Ovšem s omezeným rozsahem připojištění.
Pro děti jsou naopak určeny produkty AEGON Juventus (Aegon), Pastelka (Allianz), Talisman (Aviva), Clever Invest Junior (Generali), Junior Plus, Junior Top (ING) a MOTÝLEK (UNIQA).
REKLAMA
Uzavřít investiční životní pojištění pro dítě je možné u dětských produktů od narození (jen u ING od 3 měsíců) do 14 až 20 let věku. U Pastelky a Motýlku je možné připojistit i rodiče. Pastelka navíc umožňuje na jednu smlouvu pojistit postupně až 4 děti. Pro volbu pojistky je tedy důležité, zda jsou rodiče již pojištěni nebo zda toto pojištění hodlají uzavřít společně s dítětem. V tomto případě je výběr dost omezen.
Hodnocení webových prezentací
Proč hodnotit webové prezentace? Připouštím, že o účelu tohoto hodnocení lze polemizovat. Zcela jistě z něho nelze vyvozovat kvalitu vlastního produktu. Pro mě osobně to představuje kvalitativní ukazatel manažerské úrovně a přístupu k zákazníkovi. A možná, že mnohem výmluvnější je uvědomit si to, co na webu chybí.
Následující hodnocení se vztahuje pouze na informace o investičním životním pojištění. Nelze je v žádném případě vztahovat na celý web pojišťovny.
Informace o základních charakteristikách produktu poskytované na webu jsou velmi stručné. Chaotičnost, povrchnost informací a jejich nedostatečnost je, co se týče vlastních produktů, někdy až zarážející. Jde zřejmě o to, že životní pojištění je poněkud složitější typ smlouvy, který vyžaduje spolupráci klienta, pojištěného a pojistníka. Je u ní vždy nutný osobní kontakt. Pojišťovny si tento fakt zřejmě uvědomují, a možná právě proto nevěnují prezentaci vlastních produktů na webu příliš velké úsilí.
Hlavní problém většiny webů je, jak již bylo řečeno, nepřehlednost informací a nesystematičnost v jejich prezentaci. V tom horším případě je v jednom bloku uveden obecný popis produktu, pro detaily musíte na jiném místě vyhledat zvláštní pojistné podmínky a pro sazebník poplatků je nutno přečíst obchodní podmínky. Z textu popisujícího profil produktu není na první pohled zřejmé, zda se uvedený produkt týká investičního nebo kapitálového pojištění. Přehled a struktura investičních fondů jsou uvedeny jinde, než jejich výkonnost. A v tom nejhorším případě pak nejsou potřebné informace v plné šíři ani poskytnuty.
Maximální laťku kvality nastavila v tomto ohledu AVIVA. Její prezentace je zcela přehledná a systematicky organizovaná. Jasně jsou odděleny produkty kapitálového pojištění od produktů investičních. Jsou zveřejněny všechny podstatné informace o produktech, obchodní podmínky a samozřejmostí je i podrobný sazebník poplatků. Nechybí podrobné informace o investičních fondech, aktuální ceně a vývoji jejich výnosnosti k aktuálnímu datu. Tomuto ideálu se blíží AEGON, i když jeho popisy profilů produktů jsou poněkud formální.
Ostatní prezentace nedosahují kvality výše uvedených pojišťoven. Většinou trpí nedostatky uvedenými výše. Snad nejméně informací pak poskytuje Wüstenrot.
REKLAMA
Na obranu Wüstenrotu je ovšem třeba dodat, že svůj produkt Invest uvedl na trh až v září 2007. Nicméně i tak jsou jeho stránky velmi stručné. Není na první pohled jasný vztah investičního životního pojištění k tzv. „Balíčkům“. Jen ze sekce „Aktuality“ lze vydedukovat, že ony balíčky jsou typy kapitálového životního pojištění uvedeného na trh v roce 2006. Sazebník poplatků je velmi jednoduchý. Pokud by byl úplný, byl by Wüstenrot v tomto ohledu mezi všemi pojišťovnami jednička.
Opravdu velmi dobré informace poskytují všechny pojišťovny o možnosti investování. Pokud se vám podaří příslušné informace v někdy zcela nesystematickém členění stránek objevit, pak jde o velmi kvalitní informace, které se liší snad jen v aktuálnosti ceny fondu a jeho výnosu. Ta bývá od okamžité denní ceny poskytované on-line, až po měsíční tištěné zprávy.
Nejméně hodnotné jsou informace Wüstenrotu (z výše uvedených objektivních důvodů) a Allianz. Allianz nabízí velmi strohé popisy fondů a pouze měsíční zprávu o jejich výkonnosti. Negativně vyčnívá také UNIQA, která prezentuje kurzy z poloviny července a výkonnost fondů ke konci srpna.
Investiční fondy
Klient si musí uvědomit, že jeho úloha ve výběru investičních fondů by neměla být pasivní. Naopak by měl mít zájem o vývoj obchodování a pružně a uvážlivě na něj reagovat. Měl by své investice pojmout jako hru. Vybrat některý z málo rizikových fondů a ten po celou dobu investice neměnit je sice možný, ale ne příliš hráčský a podnikavý přístup. Investiční životní pojištění a nakonec investiční fondy jako takové jsou šity na míru aktivním a znalým klientům.
Kapitálové životní pojištění mnohdy nabízí garanci výnosu. U investičního pojištění to není tak snadné, protože výsledky závisí zásadním způsobem na investicích pojistníka. Přesto tři z produktů investičního životního pojištění jsou nabízeny s garancí výnosu. Jsou to Euroindex Allianz, která garantuje výnos 25 % za 10 let, Invest IŽP s garantovaným výnosem od AXA a Dynamik Plus České pojišťovny. Tato garance ve výši technické úrokové míry (2,4 %) platí pouze pro investice do fondu garantovaného výnosu.
Výkonnost jednotlivých fondů se velmi výrazně liší. V portfoliu každé pojišťovny jsou fondy s nulovým nebo dokonce záporným ziskem za dané období, ale také fondy se ziskem 10 až 20 %. Výkonnost samozřejmě kolísá, a proto zvláště ty fondy, které mají ve svém portfoliu vyšší podíl akcií, je nutné velmi pravidelně sledovat.
Pro investice má nepochybně význam podíl pojišťovny na kapitálovém trhu. Investice ve větších finančních objemech mají větší šanci na to být úspěšnější, než investice v drobném.
Základní přehled poplatků
Ceník poplatků je jedna z věcí, kterou by měl potenciální zákazník před uzavřením smlouvy vyžadovat a které by měl rozumět. Obávám se, že v praxi je výše poplatků zákazníkem velmi podceňovaná a nebude mít pro potenciálního klienta tu základní rozhodovací váhu. Možná i proto, že pojišťovny sazebník poplatků, až na čestné výjimky, samostatně nezveřejňují. Odvolávají se na svoje obchodní podmínky, ale tam není ani zdaleka výčet poplatků kompletní.
REKLAMA
Samostatně a jasně uvedený přehled poplatků je na stránkách Avivy, České podnikatelské pojišťovny, České pojišťovny, a Pojišťovny České spořitelny. Kooperativa jej zveřejňuje pouze pro produkt PERSPEKTIVA 4BN. Pro 3BN prý nemá elektronickou verzi.
Allianz uvádí také podrobný sazebník. Jeho vyhledání bylo obtížné, je uveden nelogicky mezi charakteristikami jednotlivých fondů. Velmi stručný sazebník má ČSOB banka a Wüstenrot. AXA uvádí sazebník ve svých obchodních podmínkách. I některé další pojišťovny se odkazují na své obchodní podmínky, případně zvláštní pojistné podmínky. Rozsah uvedených poplatků je však neúplný. Navíc nejsou často obchodní podmínky na webu ani zveřejněny.
Sazebník dává nejen významnou informaci o pravidelných platbách, o nákladech na uzavření smlouvy, o poplatcích za správu fondů a různé změny ve smlouvě, ale napoví něco o filosofii pojišťovny. Pro zákazníka považuji za zásadní znát poplatky při předčasném ukončení smlouvy a poplatky za správu aktiv. Také se nedejte zmást tvrzením, že poplatky žádné nejsou. Formálně ne, ale mohou být zahrnuty paušálně do ceny pojistného. O to se vám pak snižuje zisk.
S jakými poplatky musí zákazník počítat? Především jde o poplatky za vedení účtu, které se pohybují od 15 do 360 Kč. Opět se objevuje poplatek za příchozí platby. Vyšší poplatky jsou u placení poštovní poukázkou. Ale např. Allianz a Česká podnikatelská pojišťovna tyto poplatky vůbec nemají. Zajímavé je, že musíte počítat s poplatkem v řádu tisíců při jednorázovém způsobu placení pojistného.
Vyšší sazby jsou také při mimořádném vkladu. Dále jsou to poplatky za změny smlouvy, při částečné výplatě kapitálové hodnoty a další správní záležitosti. A pozor, jeden úkon nemusí znamenat jen jeden poplatek!
U předčasného ukončení smlouvy musí zákazník počítat s vysokými ztrátami. V prvních dvou letech není odkup většinou možný. V dalších letech se mohou poplatky pohybovat v řádu desítek procent (např. AMCICO má poplatek v 5. roce 50 %). Navíc některé pojišťovny v tomto případě uplatňují zpětně náklady na uzavření smlouvy (opět až v tisících korun).
Správa aktiv je druhý zásadní komplex poplatků, o kterém je nutné mít před uzavřením smlouvy jasno. UNIQA a Pojišťovna České spořitelny mají poplatek za správu aktiv 0,5 %. AXA u některých fondů i 0 %. Běžně se však tyto poplatky pohybují v rozmezí 1 – 1,75 %. Dále se vyskytují poplatky za počáteční náklady nebo ze základních jednotek. Jsou zpoplatněny druhé a další změny alokace. Jsou samozřejmě rozdílné ceny při koupi a prodeji podílových jednotek atp.
Původním záměrem bylo uvedení srovnávací tabulky poplatků jednotlivých pojišťoven. Neměl jsem ale k dispozici úplné údaje od všech pojišťoven a také jednotlivé pojišťovny mají poněkud jinou strukturu poplatků. Dost nejasné je to zejména u správy fondů, kde jsou rozdílně stanovované výchozí hodnoty od kterých se poplatek za správu fondů odvíjí.
Z výše uvedeného myslím jednoznačně vyplývá rada pro klienta: I když máte sazebník poplatků k dispozici, je nutné si význam jednotlivých položek nechat vysvětlit finančním poradcem.
Závěr
Tento dokument nestanovil konkrétní ohodnocení pojišťoven nebo nějaký žebříček kvality. Doufám ale, že poskytl čtenáři (myšleno zejména potenciálnímu zákazníkovi) dost námětů pro zamyšlení a pro posouzení nabídky.
Úspěšnost pojišťovny je zřejmě více v tradici, případně v masivní reklamě, než v nějakých objektivně vyhodnotitelných datech. Vždyť 5 nejúspěšnějších pojišťoven obsazuje cca 75 % trhu (tato čísla jsou však souhrnná pro všechny druhy životního pojištění a investiční životní pojištění nelze z tohoto údaje vyčlenit). Jejich webové prezentace tomuto postavení na trhu ale příliš nenapovídají.
Čtěte dále:
Jaroslav Kokeš: Co sledovat při výběru investičního životního pojištění
Vít Kalvoda: Investiční životní pojištění nemusí být vždy nevýhodné
TIP:
Konference Penzijní připojištění: Jak připravit fondy na důchodovou reformu?
Kdy: 25. října 2007 od 13:30
Kde: hotel Hilton v Praze
Pořadatel: Investujeme.cz