Investiční životní pojištění vs. pravidelné investice
Na trhu už delší dobu panuje nový trend: Mám klienta, tak jediné, co mu doporučím, je investiční životní pojištění. Dá se dobře prodat, zvlášť když některé podstatné informace zamlčíte.
IŽP, IŽP, IŽP
V posledních měsících jsme řešili několik konkrétních případů, kdy jsme narazili na klienta, který se setkal s poradcem z té či oné firmy (bylo jich více) a měl konkrétní cíl – například za dva roky bydlet. Na to chtěl soustředit své finanční plány.
A co od finančního poradce dostal? Investiční životní pojištění (IŽP). Jak už zde v článcích i v diskusích mnohokrát zaznělo, mnoho poradců jde dnes cestou maximalizace užitku svého místo užitku klienta. A nejjednodušší cestou bývá právě velmi štědře provizně ohodnocené IŽP. Z mého pohledu naprosto špatně.
Proti samotnému IŽP rozhodně nic nemám. Naopak, považuji tento produkt za velmi atraktivní, pokud je ovšem dobře nastavený a od správné společnosti.
Nehodí se pochopitelně pro každého. Sám ho svým klientům doporučuji a učím to i lidi ve svém ředitelství. Ale výhradně jako jednu ze základních položek portfolia, ne jako všelék.
REKLAMA
NEBOJME SE PRAVIDELNÝCH INVESTIC
To, co dnes hodně na trhu postrádám, je doporučování pravidelných investic. Někteří poradci ho vůbec nemají v portfoliu, u jiných se s nimi skoro nepracuje, ať už z důvodu neznalosti nebo nižší provizní atraktivity.
Velká škoda. Zvláště dnes, v době chytře konstruovaných produktů jako je Rentier Invest od Pioneeru nebo Horizont Invest od Consequ.
Poradce nemusí být specialista na finanční trhy, investice a podílové fondy (těch opravdu kvalifikovaných je z mého pohledu na trhu zatím velmi málo), a přesto se nemusí bát produkt klientovi doporučit, protože téměř nemůže udělat chybu.
Stačí zadat data do softwaru, a ten sám dle investičního horizontu doporučí vstupní portfolio (které lze případně ručně změnit). Následně obě jmenované společnosti investici samy hlídají a postupem času tzv. zamykají zisk.
REKLAMA
Jednoduše řečeno, čím blíže jste konci předem určeného investičního horizontu, tím konzervativnějším se portfolio stává – z akcií se investice klienta postupně alokují do dluhopisů a peněžního trhu.
DVEŘE KE KLIENTOVI ZŮSTANOU OTEVŘENÉ
Je to geniální myšlenka, navíc fantasticky prodejná. S předplaceným vstupním poplatkem taky provizně zajímavá. Klient získává prvotřídní produkt, je spokojený, naučí se investovat a úžasným způsobem to otevírá prostor pro servis a následné obchody.
Častěji doporučovat pravidelné investice do fondů – toto osobně vidím jako velký úkol finančně-poradenské branže na cestě k ještě vyšší profesionalitě a pozitivnímu obrazu naší profese u široké veřejnosti.
Pravidelné investice a podílové fondy obecně jsou podle mne tou správnou cestou, kam by se privátní poradenství mělo ubírat. Co jiného totiž chceme klientovi dlouhodobě doporučovat, když už od nás bude mít doslova všechno?