Výrobce nápojů Kofola ČeskoSlovensko dnes po uzavření trhu oznámil výsledky hospodaření za 1Q 2022.
Výsledky hospodaření za 1Q 2022 |
||||
---|---|---|---|---|
mil. Kč | 1Q 2022 | Konsensus trhu* | 1Q 2021 |
y/y |
Výnosy | 1506 | 1515 | 1155 | 30,3 % |
EBITDA | 112 | 107 | 91 | 22,7 % |
EBIT | -35 | -43 | -67 | – |
Čistý zisk |
-106 | -103 | -106 | – |
Zisk na akcii (Kč) |
-4,8 | – | -4,8 | – |
*průměr podle průzkumu společnosti Kofola
Kofola na provozní úrovni hospodaření zcela naplnila naše očekávání, čísla jsou prakticky v souladu i s tržním konsensem. Velikost čisté ztráty rovněž nepřekvapila. Samotná čísla za 1Q 2022 tak hodnotíme neutrálně, potvrzení výhledu je také v souladu s naším očekáváním. Dobře vypadá indikace tržeb na duben (+39 %) a květen (+30 %), což by naznačovalo ve 2Q 2022 výraznější růst výnosů než námi doposud předpokládaných 10 – 11 %.
Společnost v prvním letošním čtvrtletí vykázala 30,3% meziroční růst tržeb na 1506 mil. Kč, což vygenerovalo téměř 23% navýšení EBITDA na hladinu 112 mil. Kč. Na úrovni konečného výsledku hospodaření Kofola podle předpokladů dosáhla stejné čisté ztráty jako v loňském roce, tedy 106 mil. Kč, když se letos negativně projevují rostoucí úrokové náklady.
Rovněž ze segmentově-geografického pohledu dnešní výsledkový report nepřináší žádné překvapení a čísla jsou téměř přesně v souladu s našimi predikcemi. Na stěžejním česko-slovenském trhu tak vidíme zejména díky po-covidovému oživení v HoReCa výrazné navýšení výnosů z loňských 836 mil. Kč na 1091 mil. Kč. Provozní ziskovost z Česko-Slovenska se pak v souladu s očekáváním mírně posunula z 96 mil. Kč vykázaných v 1Q 2021 na 99 mil. Kč. Kvůli výraznému růstu provozních nákladů (Kofola uvádí zvýšení nákladů na sladidla o 22 mil. Kč y/y, na PET o 46 mil. Kč a na energie o 45 mil. Kč) je tedy patrný, i přes zvýšení cen produkce, tlak na marže. Konkrétně, EBITDA marže v česko-slovenském segmentu klesla z loňských 11,5 % na 9,1 %.
Slušné zotavení je vidět v segmentu Fresh&Herbs s tržbami ve výši 187 mil. Kč (naše očekávka činila 172 mil. Kč). Tento, za koronakrize těžce zkoušený segment, pak dosáhl EBITDA ve výši 10 mil. Kč (loni ztráta 15 mil. Kč), což je na první kvartál poměrně vydařené číslo a překonává před-covidovou úroveň z 1Q 2019, kdy byla vykázána ztráta 3 mil. Kč. Kromě očekávaného skokového po-covidového nárůstu tržeb z UGO barů (z 11 mil. Kč na 63 mil. Kč) a předpokládané nákladové disciplíny se domníváme, že za dobrou provozní výkonností tohoto segmentu stojí také výraznější výsledky kávového byznysu Espresso, jenž má potenciál se více prosazovat v gastru s pozitivním dopadem do marží. Náš odhad celoroční EBITDA tohoto segmentu ve výši 30 – 35 mil. Kč nabírá reálných kontur, resp. je zde potenciál i pro jeho překonání.
O co lépe se oproti našim předpokladům vyvíjel segment Fresh&Herbs, o to lehce zaostal za očekáváním adriatický region. Nikoliv na tržbách, které v 1Q 2022 dosáhly úrovně 228 mil. Kč (+9,1 % y/y), ale na úrovni EBITDA, která zaznamenala pokles z loňských 10 mil. Kč na 3 mil. Kč. V kontextu nízkých mimosezónních čísel prvního kvartálu jsou zde nicméně více viditelné výkyvy v provozních nákladech. Provozní ziskovost adriatického regionu na kladné nule tak nelze přeceňovat. V tomto turistickém regionu mají totiž naprosto stěžejní váhu výsledky v letních měsících, kde by se navíc vliv vyšších materiálových nákladů měl snižovat kvůli většímu podílu vod v produktovém mixu.
V souladu s naším očekáváním management Kofoly potvrdil výhled letošní EBITDA, jenž již v únoru posadil do intervalu 1080 – 1200 mil. Kč. I po dnešním výsledkovém reportu tak zatím nemáme důvod měnit náš pohled spadající do rozmezí 1130 – 1160 mil. Kč, resp. do úrovní poblíž 1150 mil. Kč (pro srovnání, EBITDA za rok 2021 činila 1128 mil. Kč). Kofola rovněž podle předpokladů potvrdila další letošní cíle. Tedy dvojciferný (11%) růst tržeb, záměr vyplatit stabilní dividendu ve výši 13,50 Kč na akcii či dosáhnout zadlužení v blízkosti 3x EBITDA.
Zajímavě vypadá indikace tržeb za duben a květen. I přesto, že loni ještě byly tyto měsíce ovlivněny covidovými restrikcemi, tak Kofolou indikované meziroční 39%, resp. 30% růsty vypadají velmi solidně a značí pokračující pozitivní trendy v poptávce. I pokud by se letos nepodařilo překonat loňské rekordní červnové prodeje, tak meziroční zvýšení tržeb za 2Q 2022 poblíž 20 % nevypadá nereálně. To by podle našeho názoru byl slušný růst s ohledem na skutečnost, že loňský 2Q (i přes covidové problémy) byl poměrně vydařený, když Kofola tehdy překonala tržní odhady.
Jan Raška, analytik, Fio banka, a.s.