Obavy managementu ohledně ochlazení spotřebitelského sentimentu vlivem výrazných inflačních tlaků se v průběhu letošního roku zatím nepotvrzují. To znamená nejen co se týče 1Q 2022, ale i právě probíhajícího druhého čtvrtletí. I to se diskutovalo na včerejším konferenčním hovoru s vedením Kofoly.
Management očekává pokračování příznivého poptávkového trendu i v červnu, resp. naznačil, že pokud se vydaří i závěr 2Q, pak po výsledcích za 2Q 2022 (začátek září) může dojít ke zpřesnění letošního výhledu EBITDA, jenž je zatím posazen do širšího rozpětí 1080 – 1200 mil. Kč. Naše dosavadní predikce 1130 – 1160 mil. Kč, resp. poblíž 1150 mil. Kč se tak po včerejším konferenčním hovoru jeví dle našeho názoru zase o něco reálněji.
I kdyby se Kofole nepodařilo překonat loňské rekordní červnové tržby, tak dle zveřejněných čísel za duben a květen to za celý 2Q 2022 značí zhruba 20% meziroční zvýšení výnosů (kolem 2150 mil. Kč). Nadále slušný spotřebitelský sentiment nicméně dle našich odhadů indikuje spíše tržby poblíž 2200 mil. Kč, a tedy meziroční růst ve výši 22 – 24 %. S otazníkem zůstává vývoj ve 4Q 2022, avšak v tuto chvíli (za předpokladu, že se Kofole obdobně vydaří letní sezóna jako ta loňská) to může vypadat na celoroční růst tržeb i mezi 13 – 15 % (cca 7500 – 7600 mil. Kč). Kofola přitom stále ve své prezentaci uvádí cca 11% navýšení (my prozatím predikujeme +12,3 % na cca 7450 mil. Kč). Ostatně i ve včerejší diskusi s analytiky padlo, že v kontextu současného vývoje se aktuální výhledy Kofoly mohou jevit konzervativně. Finanční ředitel Martin Pisklák na to uvedl, že společnost nadále ve druhé polovině roku vnímá rizika poklesu koupěschopnosti spotřebitelů, proto vyčkává se zpřesněním predikcí. Jak ale uvádíme výše, management společnosti může přistoupit k upřesnění/zlepšení prognózy v září.
Pokud se vrátíme ještě k výsledkům za 1Q 2022, tak na nich je zřetelně patrné, jak důležitou součástí pro celkový byznys Kofoly má HoReCa (gastro) segment, resp. jak bylo důležité znovuotevření restaurací. Samotné objemy prodejů v 1Q 2022 vzrostly meziročně o 14 % na 137 mil. litrů, tržby nicméně posílily o 30 % y/y. Vedle pozitivního vlivu zvýšení cen produktů, ke kterému došlo na konci roku 2021, se do růstu tržeb promítal i výrazně lepší produktový mix, tedy opětovný náběh prodejů do profitabilního gastro segmentu, ve kterém má navíc Kofola silné tržní postavení.
Tento příznivý dopad gastra je zjevný i na hrubé marži (podíl hrubého zisku na výnosech, přičemž hrubý zisk je rozdíl mezi výnosy a náklady na prodeje), která i přes výrazný růst cen materiálových vstupů vzrostla z loňských 35,5 % na 39,6 %. Po započtení dalších provozních nákladů pak vidíme meziroční pokles EBITDA marže ze 7,9 % na 7,4 %. Detailnější pohled pak ukazuje, že je to dáno zejména výraznějším nárůstem osobních nákladů (+20 % y/y), když se v 1Q 2022 projevily zejména jednorázové vlivy jako bonusy a realizace akciového opčního plánu. V dalších letošních kvartálech tak významný dopad osobních nákladů do marží již nepředpokládáme. Abstrahujeme-li od vlivu osobních nákladů, je patrné, že si Kofola, zejména díky dobré výkonností v gastru (je však potřeba zmínit i růsty objemů v maloobchodě, a to o 1,2 % y/y) a příznivému vlivu cenové politiky, dokázala poměrně efektivně poradit s rostoucími cenami vstupů.
REKLAMA
Ceny vstupů byly tématem i včerejšího konferenčního hovoru. Je vidět rostoucí dynamika. Zatímco dřívější indikace Kofoly hovořily o letošním 25% růstu cen jak sladidel, tak PET, tak nyní na sladidlech, resp. PET materiálech management společnosti očekává cca 35%, resp. 45% růsty. Tento inflační vývoj Kofolu nutí k realizaci druhé vlny zvyšování cen svých produktů, ke kterému dochází nyní ve 2Q 2022. Martin Pisklák řekl, že i přes tuto druhou fázi zdražování (ve stejném módu ke zvyšování cen přistupují i konkurenční firmy) zatím nevidí pokles spotřeby a věří, že k ní během letní sezóny nedojde.
Tématem včerejšího hovoru s analytiky byla i problematika úrokových nákladů. Vyjádření managementu vyznívá příznivěji, než vypadala očekávaná skutečnost. Kofola nepředpokládá výraznější dopad rostoucích tuzemských tržních úrokových sazeb do letošního čistého zisku. Společnost v tuto chvíli finišuje s přefinancováním většiny svého dluhu do níže úročených eurových úvěrů. Kofola, jež má do této chvíle celý dluh v CZK, ještě loni těžila z nízkých sazeb, když úrokové náklady činily velmi přijatelných 93 mil. Kč (předloni se tyto náklady rovněž držely kolem 100 mil. Kč). Bez transformace dluhu do EUR bychom predikovali letošní úrokové náklady na úrovně v blízkosti 215 mil. Kč. V rámci odhadovaného přefinancování cca dvou třetin dluhu do EUR jsme aktuálně predikovali jejich letošní celoroční úroveň kolem 170 mil. Kč.
Včerejší vyjádření managementu však naznačují výraznější úsporu z transformace dluhu, byť k nějakému meziročnímu růstu předpokládáme dojde (dle našeho názoru se Kofola letos nevyhne nákladům v rozmezí 130 – 140 mil. Kč), když první polovina letošního roku bude stále negativně poznamenávána výrazně se zvyšujícími úrokovými sazbami v české ekonomice.
Jan Raška, analytik, Fio banka, a.s.