Jak lákají investiční zprostředkovatelé klienty
Získat klienta není jednoduché. V prvé řadě je třeba ho najít. A pokud chcete najít klienta jako vázaný zástupce zprostředkovávající investice na akciovém trhu, je to ještě těžší. Aby se vám klient „vyplatil“, musí s vámi investovat částku v řádů statisíců až milionů korun. A kdo takové peníze dnes má? Kontakty na klienty ale získat lze – a dokonce i legální cestou. Stačí se podívat do Obchodního rejstříku na majitele společností a tipů na investory je dostatek. Dohledat kontakt je už poměrně triviální.
Pokud klienta najdete, je třeba ho přesvědčit o výhodách investování s vámi. Lidé jsou zpravidla ostražití. Sice jim při zmínce o vysokých ziscích proběhne záblesk okem, ale slibů již slyšely… a o tolika podvodnících četli… Chce to mít dobře propracovanou strategii komunikace s potenciálními klienty a alespoň nějaké výsledky za sebou. Vhodné je také mít možnost nabídnout důvěryhodnou investiční strategii.
Oba investiční zprostředkovatelé (respektive jejich vázaní zástupci) svou strategii měli. S jedním jsem komunikoval již delší dobu, ale když se sešla příležitost i u druhého z nich, využil jsem obě možnosti setkání.
Na obou schůzkách jsem vystupoval jako klient, který má zkušenosti s investováním, sám investuje do akcií prostřednictvím on-line brokera, ale rád si poslechne nabídky, které mu zástupce společnosti přednese. Obě společnosti nabízeli přitom zajímavý přístup k investování – jedna se soustředila na IPO a sázela na IPO efekt, druhá sledovala (a následovala) manažerské nákupy.
REKLAMA
Obě společnosti prezentovali zářné výsledky, ale ani jedna z nich nezastírala, že ne vždy končí se ziskem a že ne všichni klienti realizují stejně vysoké zisky. Nemohu ale vyloučit, že svou roli hrály i mnou prezentované zkušenosti. Přeci jen, vykládat komukoli, kdo se někdy vážněji potkal s burzovními obchody, že se dá na burze vydělávat beze ztrát a bez rizika, by si troufl snad jen úplný začátečník.
Core Investments
První navštívenou společností byla Core Investments. Obchody svých klientů realizuje na americkém trhu prostřednictvím Itneractive Brokers UK. Poplatek za obchod není „nepřiměřeně vysoký“ – klient zaplatí za realizovaný pokyn k nákupu či prodeji 0,025 USD/akcii, minimálně 15 USD. Mnohem vyšší poplatky jsou za poradenství. Core Investments si účtuje 30 % zisku dosaženého klientem za čtvrtletí.
Minimální výše investice se pohybovala u společnosti na úrovni 30 tis. USD, což odpovídá přibližně 500 až 600 tis. Kč.
Hlavním „tahákem“ společnosti je sledování manažerských obchodů. Vychází z poměrně logické úvahy, že vrcholní představitelé společností vědí o své společnosti více než trh – a tak dokáží lépe odhadnout i budoucí směr vývoje kurzu akcií. V zásadě tak stačí sledovat, ve kterých společnostech jejich manažeři akcie nakupují a ve kterých prodávají. Ani zástupce společnosti Core Investments nezastíral, že se i manažeři mohou mýlit. Jejich následování ale zvyšuje pravděpodobnost úspěchu.
REKLAMA
Weritum
Odpoledne jsem zašel do společnosti Weritum. Schůzka mě zajímala o to více, že z této společnosti byl loni Českou národní bankou potrestaný vázaný zástupce Jan Werner. Společnost Weritum tehdy spolupracovala s Capital Partners, kteří po pokutě 20 mil. Kč ukončili svou činnost. V současnosti společnost spolupracuje s BH Securities a Atlantik FT.
Hlavním argumentem pro spolupráci s Weritum byla možnost využít IPO efekt. Prostřednictvím obchodníka s cennými papíry Atlantik FT mají jejich klienti možnost zúčastnit se primární emise titulů vstupujících na americký trh a vydělat na vysokém zájmu o akcie v počátcích obchodování na burze. Ani IPO efekt nezaručuje 100% ziskovost, jak ukázaly např. na českém trhu akcie AAA Auto.
U společnosti Weritum jsou již vyšší i poplatky za obchody. Na amerických trzích klient zaplatí 1,25 % z objemu obchodu s minimem na 15 USD a navíc dalších 25 USD. Zástupce společnosti nezastíral, že z tohoto poplatku mají zajímavou provizi. Ale podle něj určitě nehrozí churming – snaha o maximalizaci počtu obchodů bez ohledu na ziskovost. Každý rok si společnosti naúčtuje ještě 15 % ze zisku klienta.
Minimální požadovaný objem investic byl ale ještě vyšší než u předchozí společnosti: Rovné 2 mil. Kč.
Závěrem
Má klient využívat doporučení zprostředkovaná vázanými zástupci? Než se doporučení ke koncovému klientovi dostane, je informace zpravidla v ceně již obsažená. Na druhé straně investiční doporučení využívají i profesionální investoři…