Začátkem února oznámila společnost Facebook oficiální zájem emitovat své akcie na newyorské burze cenných papírů. Cílem je získat 5 miliard dolarů a podle předpovědí by hodnota společnosti mohla dosáhnout až 100 miliard dolarů. Jak to nakonec dopadne, je ve hvězdách, ale poslední primární emise společností ze stejného oboru napovídají, že investory o podobné tituly mají velký zájem.
Posledním přírůstkem je sociální síť Yelp.com, která se již při pátečním otevření obchodovala o 46 % nad upisovací cenou (15 USD) a v průběhu dne se dokonce vyšplhala na 26 dolarů za akcii (73 %). Den nakonec ukončila se ziskem přes 62 % (24,4 USD), což je pro investory, kteří získali akcie v primárním úpisu, skutečně skvělé. Je to lepší než nedávné IPO společnosti Groupon i když oproti takovému IPO společnosti LinkedIn stále ještě nic moc (172 % v první obchodní den). Jak to bude vypadat v budoucnu, můžeme pouze tipovat, ale že dobrý začátek nemusí znamenat dobrý konec, ostatně jsme to viděli i minulý rok.
Úspěch je zaručen?
A i když o úspěšnosti IPO Fcebooku asi není nutno spekulovat, následný vývoje ceny akcie také není jistý. O IPO Facebooku se spekuluje již hodně dlouhou dobu, ale v poslední době to spíše vypadá, jako by se analytici a investoři předháněli v tom, kdo trumfne ostatní v horší předpovědi a předpovědi černější budoucnosti firmy a potažmo peněz investorů.
Společným jmenovatelem všech článků a analýz na téma IPO Facebooku je přehnaný humbuk, který se kolem této události vytvořil a s ním spojena rizika, která na investory v tomto případě číhají. Důvodů, proč si akcie společnosti nekoupit, je poměrně hodně.
Další bublina
Často se uvádí, že na trhu s IPO v technologickém sektoru se utváří podobná bublina, jako tomu bylo koncem minulého tisíciletí. Tehdy byly akcie technologických firem mezi investory stejně oblíbené a po primárních úpisech, kdy do nich investoři investovali miliony dolarů, jejich cena výrazně klesla, nebo v horším případě mnohé z nich zkrachovaly. Facebook má podle mnohých kritiků svoje nejlepší léta za sebou a jeho další růst je poměrně omezen. Také konkurence, která je dnes v tomto oboru poměrně malá, může mít v budoucnu poměrně negativní vliv na růst společnosti. V tomto směru se dnes za podobný příklad velmi často uvádí Nokia a trh mobilních telefonů, nebo Research in Motion na trhu chytrých telefonů (a nástup chytrých telefonů od Apple).
REKLAMA
Hodně ožehavým tématem, které na první pohled nemusí mít na úspěch investice, resp. fungování společnosti velký vliv, je ochrana osobních údajů. Facebook toto téma evidentně nijak neřeší a kvůli tomu má v poslední době problém s některými uživateli, kterým vadí, že i po zrušení účtu má firma jejich údaje k dispozici a nemíní se jich zbavit. To možná nevadí lidem, kteří na Facebooku sdílejí prakticky každou činnost, kterou v průběhu dne vykonají, ale investorům takový přístup společnosti k citlivým datům vadit může. Do budoucna totiž může znamenat eskalování problému, žaloby a soudní pře, a také možná odliv uživatelů.
A neméně důležitým faktorem, který může ovlivnit rozhodování potenciálních investorů, je také cena, za níž budou akcie uvedeny na akciovou burzu. Ohodnocení společnosti leží v žaludku většině analytiků, zejména v porovnání s konkurencí (již zmiňované Groupon, nebo LinkedIn, ale také například Google), která nemá možná takové jméno, ale jejich cena se pohybuje v úplně jiných dimenzích, než je tomu u Facebooku. Právě zde může mít velký vliv již zmiňovaný humbuk a medializace události, které může mít na konečnou cenu velmi pozitivní dopad, resp. jí může vyšponovat hodně směrem nahoru.
A zde se dostáváme ke zmiňované medializaci a humbuku kolem Facebooku. Je možné, že marketingové oddělení společnosti pracuje velmi dobře a o firmě se píše na každém kroku, ale na druhou stranu to spíše vypadá tak, že největší humbuk kolem společnosti dělají právě ti, kteří jej uvádějí jako jedno z rizik při investici.
V českých médiích a na webu se nachází minimum článků o tom, že by bylo IPO Facebooku dobrou investicí s jasným výdělkem. Drtivá většina z nich je právě o rizicích a důvodech, proč by se jí měli investoři vyhnout. A intenzita těchto příspěvků se skutečně stupňuje s tím, jak se krátí čas k uskutečnění primárního úpisu. Je tedy otázkou, kdo tento humbuk vlastně vyvolává, ale vypadá to spíše na tyto kritiky. V zahraničních médiích je situace podobná. Facebook nakonec nemusí být dobrou investicí, protože rizika jsou vysoká a není jich málo, ale média opět jen dokazují, že nějaká názorová různorodost se u nich dnes očekávat nedá. A je pouze na investorech samotných, jestli se jimi dají ovlivnit.