AEGON: Ještě neprší, ale už se stahují mraky…
Vždy, když do nezávislé finančně poradenské společnosti vstoupí majetkově finanční instituce nebo naopak finančně poradenská společnost vstoupí do finanční instituce, vyvolává to nezbytně otázky o další nezávislosti. Z pohledu finanční instituce se jedná jen o jeden z dalších prodejních kanálů. Jen zřídka jí může jít o poskytování poradenství a s tím spojený prodej konkurenčních produktů.
V České republice je z významnějších finančně poradenských a zprostředkovatelských společností vlastněna pojišťovnou a správcem aktiv Swiss Life Select poté, co AWD koupila švýcarská pojišťovna Swiss Life a převlékla ji do svého dresu1. A v nedávné době vstoupila pojišťovna AEGON do projektu Chytrý Honza, který před časem koupil broker pool Bonnet.cz. Málo propagovaná transakce vzbudila nebývalý ohlas mezi finančně poradenskými společnostmi. A český AEGON mlčí.
Jedním z aktuálních záměrů Chytrého Honzy je založení finančně poradenské společnosti v Brazílii. „Investice do společnosti Chytrý Honza je aktivitou našeho mateřského koncernu AEGON N.V. Jejím cílem je využití obchodního modelu Chytrý Honza na zahraničních trzích. Spolupráce společností je plně v rukou koncernu a naši spolupráci s obchodními partnery zde v České republice to nijak neovlivňuje,“ uvedla k obchodu Eva Krutáková, specialista komunikace a tisková mluvčí AEGON Česká republika.
Obchodní partneři českého AEGONu jsou ale poněkud jiného názoru. Vůbec neskrývají pohoršení nad způsobem komunikace příslušné transakce. „Velmi nás mrzí mlžení našeho dosavadního strategického partnera a neschopnost nás o této transakci informovat či s námi předem konzultovat její rizikovost. A jsme zklamáni, protože takto dlouholetí partneři nejednají,“ uvedl ke spojení Petr Borkovec, generální ředitel Partners Financial Services.
„Problémem je pro mne především lež. Když vám vedení pojišťovny AEGON lže, je to neprofesionální a lidský hloupé. I když mají naší obchodní partneři jiné zájmy či preference, nikdy nám do očí nelžou,“ doplnil Petr Stuchlík, generální ředitel finančně poradenské společnosti Fincentrum.
REKLAMA
Stejně tak dopad na spolupráci velkých finančně poradenských společností s AEGONem nebude zanedbatelný. Podle informací z důvěryhodných zdrojů již zvýšila marži centrály společnost Partners na 100 %, což znamená, že finanční poradce za zprostředkování jejích produktů nedostane zaplaceno.
„Dopad na spolupráci to bude mít bohužel velmi negativní,“ varuje Petr Borkovec a dodává: „Téměř polovina všech klientů AEGONu v ČR jsou klienti zprostředkovaní našimi poradci a budeme muset zvážit další rizika, která z tohoto vyplývají. AEGONu to ovšem vyřeší problém s neexistující vlastní sítí a jsem velmi zvědav, jaký bude dopad na nezávislost prodejců sdružených pod Bonnetem. Zejména jak to budou komunikovat klientům.“
„Je to pro mne i pro Fincentrum nová situace, proto nad dalšími kroky přemýšlíme,“ přisadil Petr Stuchlík.
Na jednu stranu nevinná transakce tak může spustit lavinu. Pod Bonnet.cz, resp. Chytrým Honzou, je u České národní banky (ČNB) registrováno 1 048 podřízených pojišťovacích zástupců a 392 vázaných zprostředkovatelů. To skutečně může nahradit interní síť pojišťovny. Na druhou stranu tím pojišťovna bude konkurovat svým současným obchodním partnerům…
1 Poznámka (doplněno 18:50): Swiss Life Select v ČR produkty mateřské pojišťovny Swiss Life nenabízí.