HDP rozvíjejících se zemí v čele s BRIC se zvyšuje mnohem rychleji než v případě rozvinutých zemí, rovněž nemají tak výrazné problémy se zadlužením státních rozpočtů a ekonomická krize je až tolik nezasáhla. Ale rizika s nimi spojená stále zůstávají.
Mnoho z rozvíjejících se zemí začíná narážet na své mantinely. Třeba ruskou ekonomiku trápí nepříznivé demografické faktory, stejně jako rozsáhlá korupce či její závislost na vývozu surovin. I Čína, i když se to nemusí podle vysokého růstu HDP tak jevit, má svá rizika, mezi něž nepochybně patří situace na nemovitostním trhu, růst cen potravin.
Nicméně i přes to by tyto země pravděpodobně měly investorům přinášet zajímavé zhodnocení. Zejména pak Brazílie a Indie, které se mohou opřít o růst produktivní populace a v případě Brazílie i o dostatek přírodních zdrojů. Avšak některým investorům tento potenciál nemusí dostačovat. Proto hledají mezi emerging markets nové příležitosti, které sice nejsou ještě více rizika než země BRIC, ale jejich potenciál růstu je jako když byla „objevena“ zkratka BRIC.
Mezi nejčastěji v poslední době zmiňované země patří Turecko, Indonésie či Mexiko. Zapomenout by se nemělo ani na Vietnam, který byl svého času horkým kandidátem k přiřazení mezi BRIC. Ukázalo se však, že i přes rychlý ekonomický růst zůstala vietnamská ekonomika zaplavena celou řadou strukturálních nerovnováh a špatných ekonomických politik.
K Brazílii a Indii jsou přiřazovány Turecko, Indonésie a Mexiko a vzniká tak nová zkratka TIMBI. Zařazení Turecka, Indonésie a Mexika místo Číny a Ruska do nejperspektivnější skupiny rozvíjejících se zemí zdůvodňuje rychlým nárůstem vzdělané produktivní populace, pevnějším zakotvením demokracie i skutečností, že se na tvorbě HDP těchto zemí podílí více klíčových sektorů.
REKLAMA
Turecko těží z ekonomických reforem provedených díky snaze integrovat se do EU. Má navíc zdravý finanční sektor a k silnému ekonomickému růstu mu pomáhá dobrá výkonnost exportních odvětví. Ta je však do značné míry nasměrována na aktuálně stagnující trhy EU, což může růstový potenciál země do budoucna oslabit.
V Indonésii dochází k rychlému zvyšování bohatství populace bez velkého zadlužování veřejného sektoru, což oceňují ratingové agentury. Skvrnou v indonéské hospodářské politice je ale nadměrná regulace podnikání.
Ještě lepší stav veřejných financí má Mexiko, jehož rating se nachází v investičním pásmu na stupni BBB. Tato země však zápasí s vysokou kriminalitou a korupcí.
Ovšem TIMBI není jedinou zkratkou, která si činí ambice nahradit BRIC. Alternativou může být zkratka CIVETS, která zahrnuje Turecko, Indonésii a Jihofraickou republiku, Egypt, Kolumbii a Vietnam. V těchto zemích stimuluje celkovou spotřebu růst mladé produktivní populace i její kupní síly. Existuje zde také dostatek příležitostí pro rozvoj (chybějící) infrastruktury nebo přesunutí některých výrob z dražších lokalit.
REKLAMA
Poslední čtyři zmíněné země však skýtají nemalá politická rizika, o čemž jsme se mohli loni přesvědčit v případě Egyptu. Vietnam sice aktuálně zažívá silný ekonomický růst, ale musí ještě provést potřebné ekonomické reformy, aby nepřišel o pozici východoasijského tygra. Postavení perspektivnější a vyspělejší země zaujímá Jihoafrická republika, která může být pyšná na velké zásoby nerostného bohatství.
Mezi poměrně vyhledávané rozvíjející se země patří také Jižní Korea, která je společně s Mexikem a Tureckem členem OECD a představuje silnou ekonomiku s průměrným, avšak udržitelným hospodářským růstem, nízkým veřejným dluhem a nízkou nezaměstnaností. Korea je řazena do uskupení MIKT společně s Tureckem, Mexikem a Indonésií. Zkratku MIKT vymyslel Jim O’Neill z americké banky Goldman Sachs, který v roce 2001 jako první použil pojem BRIC.
Hledat perspektivní akciové trhy lze také v rámci vyspělých zemí. V této souvislosti se používá akronym CASSH, který reprezentuje Kanadu, Austrálii, Švýcarsko, Singapur a Hong Kong. Tyto státy jsou ve srovnání s největšími vyspělými ekonomikami podstatně méně zatíženy dluhovým břemenem a strukturálními deficity – průměrný poměr jejich veřejného dluhu k HDP se pohybuje okolo 60 %. To vede k lepším růstovým vyhlídkám ekonomik CASSH, protože nemusí reagovat na dluhovou krizi razantními restrikcemi vládních výdajů nebo zvyšováním daní.
I když je uskupení několik, většina z nich má něco společného. Jejich součástí je Turecko, Indonésie a Mexiko. Tyto tři země podle názoru mnohých ekonomů mají výraznou šanci dostát stejného statutu, jako mají v současnosti země BRIC.