11. 12. 2020
Airbnb se odhodlalo k IPO. Byl to tah roku?
Navzdory “lockdownovému” roku, který drtí sdílené služby spojené s cestováním, se Airbnb odhodlalo k odvážnému kroku veřejného úpisu akcií. 16. listopadu 2020 podala společnost zprostředkovávající prázdninové pronájmy Airbnb, Inc. formulář S-1, požadovaný registrační dokument pro společnosti se sídlem v USA, které chtějí začít veřejně obchodovat své akcie. První veřejná nabídka akcií (IPO) společnosti Airbnb na trhu proběhla za necelý měsíc, konkrétně 10. prosince 2020, a stejně jako většina letošních vstupů na burzu byla velmi úspěšná.
Společnost upsala své akcie na burze Nasdaq a investorům nabídla 51,5 milionu akcií za cenu 68 USD za akcii. Hodnota akcií společnosti překonala růst 100 procent a během dne dosáhla cenu 146 USD za akcii. Tržní kapitalizace firmy se vyšplhala na 101 miliard USD. Obchodní den akce Airbnb nakonec uzavřely o něco nižší a před spuštěním čtvrtečního obchodního dne se nacházely na úrovni 144,71 USD za akcii a tržní kapitalizace dosahovala 86,23 miliard USD. Navzdory mírnému poklesu jde o obrovský úspěch. Firma totiž od začátku roku musela bojovat s restrikcemi spojenými s pandemií a tímto způsobem získala výraznou finanční injekci.
Společnost funguje jako zprostředkovatel mezi hostiteli a hosty, poskytuje online platformu pro evidenci a výměnu sdělení, inkaso a převody plateb a zprostředkovává řešení vznikajících sporů a konfliktů. Model Airbnb se osvědčil jako velmi dobře škálovatelný a ziskový. Společnost vydělává peníze účtováním provize hostům ve výši 0-20 % za pobyt a účtováním poplatku 3-5 % hostitelům.
Společnost do 31. března 2020 meziročně průběžně rostla. Od tohoto okamžiku růst ve srovnání s 1. čtvrtletím 2019 v podstatě stagnoval. Ve 2. čtvrtletí 2020 došlo k výraznému propadu, kdy výnosy Airbnb spadly z 1,2 miliardy USD na pouhých 334,8 milionu USD. Rychlé zlepšení ve 3. čtvrtletí 2020 přineslo velký návrat výnosů. Jsou sice nižší než ve 3. čtvrtletí 2019, ale oproti předcházejícímu čtvrtletí se čtyřnásobně zvýšily z hodnoty 334,8 milionu USD na 1,34 miliardy USD.
V odvětví sdílení ubytování působí mnoho konkurentů. I online cestovní kanceláře jako Booking Holdings (NASD: BKNG), Expedia Group, Inc. (NASD: EXPE) a Trivago N.V. (NASD: TRVG) se snažily čelit hrozbě Airbnb nabídkou pronájmu ubytování v bytech a domech, což ukazuje, že odvětví cestovního ruchu revoluční změny prováděné společností Airbnb absorbovalo a přechází k tomu, co spotřebitelé chtějí.
Společnost Airbnb neměla v plánu konkurovat hotelům, ale nakonec se do nich přímo přesunula a do své nabídky zařadila jedinečné prostory, jako jsou butikové hotely. V tuto chvíli je na jejích stránkách evidováno více než 15 000 takových míst. Podle Second Measure (společnosti pro analýzu dat) měla společnost Airbnb přibližně 19 % společného trhu sdílení ubytování v soukromí a hotelového ubytování v USA, což je nárůst ze 3 % v roce 2013.
Nabídka společnosti byla navíc rozšířena o „zážitky“ prostředkované jednotlivými hostiteli, např. exkurze, výuku, pěší výlety nebo ochutnávky jídel. Proslýchá se, že by začala i s rezervacemi letenek. Aby mohla rezervace letenek nabízet, musí uskutečnit ještě řadu kroků. Airbnb však projevuje ambici stát se společností se širší turistickou nabídkou a svou činnost rozšířit nad rámec pouhého ubytování.
Společnost byla založena 27. června 2008 jako AirBed & Breakfast Inc. v americkém státě Delaware. Dne 15. listopadu 2010 změnila název na Airbnb, Inc. Airbnb je platforma pro zprostředkování pronájmu ubytování sídlící v San Franciscu v USA. Umožňuje lidem evidovat v nabídce, hledat a pronajímat krátkodobé ubytování v 65 tisících měst a ve více než 191 zemích. Společnost, kterou založili Brian Chesky, Joe Gebbia a Nathan Blecharczyk, udělala pro změnu způsobu, jakým vyhledáváme ubytování mimo domov, více než kterákoli jiná společnost. Airbnb vyvinula vlastní peer-to-peer model, aby poskytla hostitelům technické nástroje, které jsou třeba pro plynulý provoz.
Kvůli probíhající pandemii je před námi velká nejistota. Airbnb však s průběžnou další normalizací života a ekonomiky obecně jeví známky rychlého oživení. Pokud porovnáme stávající podnikání, způsob, jakým společnost řeší potíže, konkurenceschopnost a specifický segment trhu, kde působí, budoucnost vypadá růžově.
Sdílená ekonomika otřásla dosud zavedeným podnikáním a zdá se, že jí patří budoucnost nemalé části ekonomiky. Airbnb je na dobré cestě ke stabilizaci podnikatelské činnosti a pravděpodobně tu s námi bude mnoho dalších let. Jak jsme mohli vidět, IPO určitě vzbudila obrovský zájem investorů a může přinést dobrou dlouhodobou návratnost investic.
Jozo Perić, hlavní analytik CapitalPanda