Obě společnosti si v posledních letech prošly prudkými výkyvy. V době krize tyto automobilky nezkrachovaly jen díky pomoci americké vlády automobilovému průmyslu. Americká vláda drží dodnes dvaatřiceti procentní podíl v automobilce GM.
V pokrizové euforii rostly akcie Fordu ve srovnání s jarem 2009 až o 860 % do konce roku 2010. Pozitivně se vyvíjely také akcie GM poté, co se v roce 2010 dostaly zpátky na burzu. Od počátku roku 2011 však GM ztratilo 36 % a Ford dokonce 47 %. Vzhledem k pozitivnímu vývoji akciových indexů v tomto časovém období se jedná o velmi podprůměrné výsledky.
Graf: Vývoj akcií společnosti Ford a General Motors od počátku roku 2012 (počátek 2012 = 100)
Akcie společností automobilového sektoru nejsou v současnosti horkým zbožím, a to ani přes mírný vzestup poptávky po automobilech v USA. Stále se v této zemi prodává o několik milionů automobilů ročně méně, než před krizí. Průmysl nedrží nad vodou ani Čína, kde jsou dlouhodobé dvouciferné růsty prodejů již minulostí. Nejhorší je situace v Evropě, kde v některých zemích klesá meziroční poptávka i o více než třetinu.
Automobilový průmysl patří mezi nejvíce cyklická odvětví. V případě růstu ekonomiky stoupají prodeje automobilů a dobře se tak daří také akciím automobilek. Pokles ekonomiky je naopak provázen nezájmem o nové automobily. Vzhledem ke globální ekonomické situaci by se akcie automobilek nemusely ani v blízké době stát žádným ternem.
REKLAMA