Upozornil na to, že zodpovědnost nese vždy ten, kdo produkt vyrábí, tedy pojišťovna. Odpovědností pojišťovny je tedy i uzavření zprostředkovatelské smlouvy se zodpovědným zprostředkovatelem. Klient ale vždy zůstává klientem jak pojišťovny, tak zprostředkovatele.
ČNB již dnes řídí a kontroluje kvalitu distribuční sítě pojišťovny, a to kontrolou před uzavřením smlouvy s distributorem či kontrolou v průběhu trvání smluvního vztahu. Kontrola by se ale měla týkat také obchodních modelů (nejen obchodních aspektů jako je řádné vyvěšení marketingových materiálů či profesionální odění), což zahrnuje i nastavení provizí v systému zprostředkovatele a tedy i nastavení algoritmů v případě automatizovaných doporučení.
Aleš Smutný se vyjádřil k novele, která navrhuje rozložení provizí do pěti let. Poukázal na to, že některé členské státy již zavedly rozložení provizí do více let, v jiných zemích provize dále rozkládají ještě do delšího období a jinde dochází dokonce ke zrušení provizí. ČNB ale rušení provizí nepodporuje.