13. 09. 2023
Apple Keynote 2023: Jak důležitý je pro Apple iPhone?
Společnost Apple včera představila svou novou řadu chytrých telefonů iPhone. Podívejme se, proč je tento produkt pro Apple stále nejdůležitější ze všech. iPhone tvoří zhruba 52 % celkových příjmů společnosti Apple. Jen v loňském roce tedy společnost za tento produkt utratila 205 miliard dolarů. Pokud jde o ziskovost, Apple nezveřejňuje přesná čísla podle jednotlivých produktů, ale je pravděpodobné, že iPhone také tvoří přibližně polovinu celkového zisku firmy.
Proč trh s chytrými telefony stagnuje?
Je zajímavé, když si tato čísla dáme do souvislostí. Trh s chytrými telefony nezažívá nejlepší období, svého vrcholu dosáhl v roce 2019, kdy se na celém světě prodalo přibližně 1,55 miliardy chytrých telefonů. Od roku 2019 však tento trh klesá, přičemž v loňském roce se prodalo odhadem 1,4 miliardy nových chytrých telefonů.
Zdroj: Statista
Důvodů, proč tento trh klesá nebo stagnuje, může být celá řada. Jedním z vysvětlení je, že nové telefony nepřinášejí už takové mezigenerační změny jako před 5-7 lety. Tehdy v podstatě každá nová generace smartphonu přinesla výrazně lepší fotoaparát nebo vyšší výkon procesoru. V posledních letech lze říci, že tento segment prochází spíše evolucí než revolucí a zlepšení již nejsou tak výrazná. Jinými slovy, 2-3 roky starý smartphone může dobře sloužit i dnes. Druhým důvodem, proč lidé mění smartphony méně často, je jejich rostoucí cena. Průměrná prodejní cena chytrého telefonu v USA se blíží hranici 800 USD, zatímco v roce 2020 to bylo necelých 600 USD. Lidé tedy vyměňují dražší smartphony méně často, a to i z finančních důvodů.
Zdroj: IDC
REKLAMA
Tento trend však představuje pro společnosti, mezi kterými je i Apple, problém. Čísla to potvrzují. Apple přestal zveřejňovat počet prodaných iPhonů v roce 2018, kdy prodal 218 milionů iPhonů. Do té doby byl nejvyšší počet iPhonů prodaných společností Apple v roce 2015, kdy jich bylo více než 230 milionů. Údaje z posledních let tedy nejsou známy, ale odhady říkají, že Apple loni prodal přibližně 230 milionů iPhonů. Apple prodává své chytré telefony ve srovnání se zbytkem trhu dráž, takže i když iPhone tvoří jen asi 18 % všech prodaných chytrých telefonů, Apple si z tohoto trhu bere zhruba až 48 % celkových příjmů a dokonce až asi 85 % celkového zisku. Jak je to možné?
Proč Apple rozšířil modelovou řadu iPhonů?
Po mnoho let představoval Apple každý rok jeden nový model. Před několika lety však společnost rozdělila svou modelovou řadu na základní verzi a profesionálnější verzi s lepšími funkcemi. Posledních několik let tedy produktová řada vypadá tak, že Apple představuje 4 nové smartphony. Základní a profesionální verzi, obě ve dvou velikostech. Apple chce zjevně růst, a přestože od roku 2015 prodává stejně nebo dokonce méně smartphonů, tržby společnosti za toto období vzrostly z přibližně 160 miliard dolarů na 205 miliard dolarů. Jak je to možné?
Firma se stále více snaží odlišit základní verzi a Pro verzi funkcemi. Obchodní model Applu v této oblasti spočívá v tom, že do modelů Pro dává stále více funkcí, které základní řada nemá (lepší fotoaparát, displej, rozšířené funkce), aby přiměla zákazníky ke koupi dražších verzí. Data z prodejů iPhonu 14 ukazují, že přesně to se stalo a verzi Pro si koupil rekordní počet lidí. To vedlo k tomu, že průměrná prodejní cena iPhonu meziročně vzrostla. Naposledy dosáhla hranice 1 000 USD před necelými třemi lety, kdy se pohybovala kolem 870 USD.
Zdroj: Consumer Intelligence Research Partners, LLC
Rostoucí prodeje iPhonů v rozvojových zemích
Applu hraje do karet i to, že svět postupně bohatne. Velmi zjednodušeně řečeno, čím bohatší země, tím vyšší podíl iPhonu na trhu. Z obrázku vidíme, že v bohatších zemích, jako je Japonsko, Kanada, USA, Velká Británie, Austrálie a Německo, se podíl iPhonů pohybuje mezi 40-60 %. Naproti tomu v chudších zemích, jako je Čína, Indie, Indonésie nebo Brazílie, je podíl iPhonů na trhu do 10 %. Apple tedy do budoucna může svoje tržby, resp. počet prodaných kusů, navyšovat právě zde.
Zdroj: Financial Times, Couterpoint Research
Jedinou možností, jak růst i na tomto stagnujícím trhu, je zvyšovat průměrnou prodejní cenu iPhonu, což Apple udělal i teď. Opět přinesl několik funkcí, které jsou dostupné pouze ve verzích Pro, jako je lepší displej nebo fotoaparát, titanový rámeček, programovatelné tlačítko, speciální režim nahrávání videa pro sluchátka nebo nejvýkonnější čip, který byl vložen do smartphonu na bázi 3nm. Zákazníci tak mají motivaci pořídit si vyšší řadu Pro, jejíž ceny v maximální verzi začínají na vyšších úrovních. Z dlouhodobého hlediska je to pravděpodobně dáno tím, že počet prodaných smartphonů na světě dosáhl před několika lety vrcholu a výrobci musí zákazníky přesvědčovat, aby za každý prodaný kus utratili více peněz. Teprve čas ukáže, zda tato strategie přinese Applu dlouhodobý úspěch. Od doby, kdy společnost přešla na tento obchodní model, však tržby za prodej iPhonů velmi slušně rostou.
Tomáš Vranka, analytik XTB