CZK/€ 25.005 -0,16%

CZK/$ 23.038 -0,63%

CZK/£ 29.748 -0,42%

CZK/CHF 26.160 -0,03%

17. 06. 2020

Automobilový průmysl na dně

 

V březnu o více než polovinu, v dubnu o tři čtvrtiny a v květnu znovu o polovinu propadl trh s novými osobními automobily v EU. Alespoň tak vyznívají výsledky registrací nových vozů, které dnes zveřejnila belgická ACEA. Za prvních pět měsíců letošního roku se tak trh měřený počtem registrací smrsknul o téměř 42 %, respektive o 2,3 milionů vozů. Důvody netřeba dalece hledat, je to koronavirus a vše s ním spojené, co se dá označit jako nabídkový šok. Tedy v první chvíli rozpad dodavatelských řetězců, který znesnadnil zásobování výroby, následně pak uzavření autosalónů a dobrovolné odstávky výroby evropských automobilek. Z tohoto pohledu je třeba čísla vnímat a zbytečně (alespoň prozatím) nepřeceňovat. To podstatné z nich totiž hned tak nevyčteme.

Loading



 

O úspěšném restartu odvětví totiž spíše než samotné obnovení výroby rozhodne zákazník, zejména ten z EU, který nakupuje většinu evropské produkce. Tamní spotřebitel ovšem v posledních měsících řešil jiné problémy, než výběr vhodného nového vozu, takže nezbývá než sledovat sílu, s jakou se po uvolnění restrikcí budou zákazníci vracet do autosalónů. V první fázi „normalizace“ sice nejspíš uvidíme realizaci odložených nákupů, avšak z průzkumů mezi spotřebiteli už jasně vyznívá, že zájem pořídit si nový vůz v následujících dvanácti měsících značně opadl. Spásu nemusí přinést ani doposud silnější firemní poptávka, neboť škrty investic v časech recese dopadají právě na nákupy dopravních prostředků. A s ohledem na vyexpandované nákupy v posledních letech prostor pro omezování rozhodně existuje. Zapomenout však nelze ani na třetinu výroby celého odvětví, které míří za hranice EU, tedy především do USA, Číny a Japonska, kde se rozhodně o plošném zvýšení zájmu o auta hovořit rovněž nedá.

Automobilový průmysl tak čeká další těžké, tentokrát post-koronové období, kdy bude o to více podstatné sledovat vývoj nových objednávek nebo zaměstnanosti v tomto pro střed Evropy zásadním odvětví, ve kterém se vlastně i rozhoduje o rychlosti návratu konjunktury. Prozatím sice máme v rukou pouze měkká data za květen, kdy většina výrobců obnovila výrobu, avšak i ta vyznívají z pohledu nových zakázek málo nadějně, řekneme-li to eufemisticky.

Petr Dufek
Analytik ČSOB

Loading


Související články

Světový trh s dluhem se otřásá, kvůli šoku ze zadlužování Německa

Včerejší masivní výprodej německých dluhopisů otřásá s trhy dnes již celosvětově. Například náklady půjčování japonské vlády narostly nejvýše za posledních více než deset let. Výnos desetiletého japonského dluhopisu dnes poskočil až na 1,5 procenta, nejvýše od června 2009. Náklady půjčování narůstají také vládám v Austrálii, na Novém Zélandu nebo […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

06. 03. 2025