29. 05. 2020
BIG EXPERT: Dopad současné koronavirové krize na dopravní stavby v České republice
Lze pozorovat, že na přechodnou dobu dopravní stavby ztratily své předchozí tempo, v některých případech došlo až k úplnému zastavení. Vzhledem k celkovému zpomalení ekonomiky se to nemusí jevit jako až tak výjimečná situace. Přesto je ale nadále prostor k pozitivnímu vývoji tohoto segmentu. Na rozdíl od činností, které bylo třeba vykonávat v interiéru a bylo zde značné omezení z důvodu restrikcí spojených s šířením nového typu koronaviru, právě dopravní stavby mají po celou dobu předpoklad k udržení jisté průběžné kontinuity, byť s některými omezeními.
Jedním z diskutovaných témat poslední doby je ohrožení termínu dokončení D1. Termín sice ohrožený je, ale stavba stále pokračuje. Napomáhal tomu i fakt, že provoz na D1 byl v uplynulých měsících znatelně nižší a stavební práce tak bylo snazší realizovat. Byly patrné určité výkyvy v hladinách volné pracovní síly a většina prací nevyžadovala bezprostřední vzájemný kontakt pracovníků, takže mohla s drobnými omezeními plynule postupovat.
Určité úskalí představuje úbytek dělníků z Ukrajiny a ze Slovenska. Obecně lze očekávat, že tyto lidi nahradí propuštění pracovníci z gastronomie a cestovního ruchu. V obecné rovině je předpoklad částečného přeskupení pracovní síly mezi jednotlivými odvětvími. Využití českých pracovníků, namísto pracovníku z Východu, znamená pozitivní podpoření české ekonomiky a zpomalení růstu nezaměstnanosti v ČR.
Pro ekonomiku je poměrně důležité velké klíčové stavby udržet. Ekonomika v následujících měsících zaznamená určité oslabení. Jedním z důsledků bude i rostoucí nezaměstnanost. Stát tak zůstává v pozici jakéhosi „trvalého zaměstnavatele“. Větší množství státních zakázek a projektů znamená větší požadavek na objem pracovní síly, která se udrží v produktivní části ekonomiky. Pro stát bude lepší co největší možné procento lidí, kteří v letošním roce ztratí své původní zaměstnání, udržet v pracovním procesu, namísto vyplácení podpory v nezaměstnanosti a sociálních dávek.
Sektor dopravních staveb by podle všech předpokladů měl v nadcházejících obdobích patřit mezi nejméně zasažená odvětví české ekonomiky. V tomto směru bude ale potřeba i finanční podpory státu pro zachování plynulého pokračování výstavby započatých stavebních zakázek, případně zahájení nových stavebních zakázek.
Petr Pelc, CYRRUS
Titul |
Cena 25. 5. |
Odhady pro období 1 měsíc | Odhad pro období 6 měsíců | ||
Atraktivita *) |
Odhady **)
koupit/prodat |
Atraktivita *) |
Odhady **)
koupit/prodat |
||
CETV | 99,8 | 25 | 3/0 | 25 | 3/0 |
KOMERČNÍ BANKA | 501 | 17 | 3/1 | 33 | 4/0 |
MONETA MB | 49,5 | 8 | 2/1 | 33 | 3/1 |
VIG | 500 | 8 | 2/1 | 17 | 2/0 |
ČEZ | 484 | 8 | 2/1 | 8 | 1/1 |
PHILIP MORRIS ČR | 13 580 | 8 | 1/0 | 8 | 1/1 |
AVAST | 153 | 0 | 1/1 | 0 | 2/2 |
ERSTE GROUP BANK | 494 | 0 | 1/1 | 25 | 3/0 |
O2 C.R. | 219 | 0 | 0/0 | 8 | 2/1 |
PFNONWOVENS | 722 | -8 | 0/1 | -8 | 0/1 |
Ukazatel |
Hodn.
22. 5. |
Průměr | Odhady**)
růst/pokles |
Průměr | Odhady**)
růst/pokles |
PX | 877,01 | 889 | 3/4 | 927 | 4/3 |
Dow Jones (USA) | 24 465,16 | 23 836 | 3/4 | 24 393 | 4/3 |
NASDAQ (USA) | 9 324,59 | 8 304 | 0/7 | 8 629 | 1/6 |
FTSE 100 (Velká Británie) | 5 993,28 | 5 971 | 3/4 | 6 221 | 4/3 |
DAX (Německo) | 11 073,87 | 10 896 | 3/4 | 11 271 | 3/4 |
Nikkei 225 (Japonsko) | 20 388,16 | 19 950 | 4/3 | 20 021 | 2/5 |
Poznámky: Uvedené odhady jsou nezávaznými názory investičních odborníků, které se mohou lišit od skutečného vývoje. Za tyto odlišnosti nepřebírají experti ani Kurzy.cz odpovědnost.
*) Atraktivita je vážený průměr doporučení jednotlivých expertů. Dosahuje hodnoty od +100 (rozhodně koupit u všech odhadů) do
-100 (rozhodně prodat u všech odhadů). **) Koupit/prodat udává počet expertů, kteří doporučují uvedený cenný papír koupit (prodat) s ohledem na očekávaný vývoj v uvedeném období. **) Růst/pokles udává počet expertů, kteří předpokládají, že daná hodnota v uvažovaném období vzhledem k aktuální hodnotě vzroste (poklesne).
Pravidelní účastníci: Michal Chrvala – Jan Němeček / BH Securities – Petr Pelc, Tomáš Pfeiler / CYRRUS – Jan Bureš / Patria – Martin Pecka, Patrik Hudec, Marco Marinucci / Generali Investments CEE, investiční společnost – Libor Stoklásek / GRANT CAPITAL – Jiří Zendulka / Kurzy.cz – Jan Berka, Michal Šoltés / Roklen Holding – Aleš Charvát / UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia – Jaroslav Brychta, Jiří Tyleček / X-Trade Brokers
Projekt BIG EXPERT organizuje a zpracovává společnost Kurzy.cz