27. 11. 2020
Black Friday je plný podvodů
„Lidé by při nákupech neměli sledovat jen výši slev. Ty jsou totiž mnohdy zavádějící. Spíše by se měli orientovat podle koncových cen, které je vhodné srovnávat na internetu s nabídkami u dalších obchodníků,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
Ve Spojených státech je zvykem vyrazit po svátku Díkůvzdání do obchodů na nákupy. Obchodníci se toho pokouší využít marketingovou akcí Black Friday. Ta výrazně navyšuje jejich tržby. Obrazně řečeno můžeme říct, že se obchodníci snaží dostat ze záporných červených čísel do kladných černých čísel.
Popularita Black Friday se postupně rozšířila za hranice Spojených států a dorazila i do České republiky. Naše pojetí Black Friday se však výrazně liší od amerického. Mnohé české obchody nemají Black Friday pouze jeden den, ale slaví ho delší období. Mnohdy přitom deklarují, že levnější ceny až do Vánoc již nebudou. Odlišností, na které si v České republice musíme dát pozor, je však daleko víc.
Obchodníci se bohužel dopouštějí celé řady podvodů. Zákazníci by si určitě měli dát pozor na výpočty deklarovaných slev. Některé produkty se totiž nikdy neprodávaly za původní přeškrtnuté ceny. Ty jsou v některých případech jen smyšlené, aby vytvářely dojem obřích procentuálních slev. Jinými slovy některé obchody fiktivně navyšují své původní ceny, aby vzápětí mohly ohromit zákazníky výrazným cenovým rozdílem.
Dalším prohřeškem obchodníků bývá, že využívají doporučenou maloobchodní cenu k výpočtu slevy. Když se však podíváme na údaje přímo u výrobců, zjistíme, že nekorespondují s tím, co deklarují obchodníci. V minulých letech rovněž byly zaznamenány případy, kdy údajně výhodné a časově omezené nabídky byly po ukončení Black Friday ještě více zlevněny.
REKLAMA
Štěpán Křeček, hlavní ekonom BHS