CZK/€ 25.355 +0,10%

CZK/$ 24.337 +1,15%

CZK/£ 30.464 +0,17%

CZK/CHF 27.279 +0,12%

23. 01. 2008

0 komentářů

Češi jsou optimističtí, chtějí víc utrácet

 


 

Studie Barometr Cetelem je výsledkem průzkumu evropského trhu, který zahrnoval 12 evropských států – Belgii, Českou republiku, Francii, Itálii, Maďarsko, Německo, Polsko, Portugalsko, Rusko, Slovensko, Španělsko a Velkou Británii. Průzkumu se zúčastnilo celkem 8 tisíc spotřebitelů, průměrně 665 v každé zemi.

Češi vidí svou budoucnost optimisticky
Současnou situaci hodnotí Češi známkou 5,14 z 10, což je čtvrtý nejlepší výsledek ze sledovaných zemí po Belgii, Španělsku a Velké Británii. Stejně tak se Češi neobávají budoucnosti – 44 % z nich vidí svou budoucnost pozitivně, což výrazně překračuje zaznamenaný evropský průměr ve výši 33 %. Naprosto opačné pocity převládají například v Portugalsku, kde vidí budoucí situaci v negativním světle 82 % obyvatel, nebo v Itálii, kde má nedůvěru v budoucnost 66 %.

Češi a Slováci jsou favorité v utrácení
Podle průzkumu Češi plánují v roce 2006 utrácet více, než tomu bylo v roce 2005. Téměř 70% z dotázaných očekává v tomto roce zvýšení výdajů domácnosti. Ještě větší chuť utrácet mají slovenští spotřebitelé, kde zvýšení spotřeby očekává 76 % dotázaných respondentů. Češi plánují utrácet především za volný čas a cestování, elektrospotřebiče a rekonstrukci bydlení.

Internet posiluje
Spolu s rostoucí mírou využívání internetu roste jeho role jako významného zdroje informací před nákupem i samotného nákupního kanálu. Pro získávání informací před nákupem využívají internet nejvíce Češi a Britové. Češi nakupují přes internet nejčastěji elektrospotřebiče a spotřební elektroniku (spolu s Brity nejčastěji ze sledovaných zemí), zboží z oblasti kultury, volného času a cestování.

Podle internetového obchodního domu Mall.cz, jednoho z největších obchodních partnerů společnosti Cetelem, nakupovali v roce 2005 Češi především domácí spotřebiče (32 %), spotřební elektroniku (23 %), sportovní vybavení (15 %) a audio nahrávky (8 %). Mezi nejoblíbenější produkty patřily digitální fotoaparáty, MP3 přehrávače, pračky, ledničky a televize.

REKLAMA

Češi si zvykli při internetových nákupech využívat splátkového prodeje. Na Mall.cz vzrostly v roce 2005 nákupy na splátky v porovnání s rokem 2004o 60 % a celkový objem nákupů na splátky o 48 %. Průměrná částka nákupu činila 12 tisíc korun. Na splátky nakupovali Češi především mobilní telefony, fotoaparáty, počítače a spotřební elektroniku.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *