14. 05. 2024
Češi jsou v investování stále opatrní. Změna přichází s mladou generací
Podíl respondentů, kteří investují, se v meziročním srovnání dramaticky nezvýšil. Přibližně 39 % dospělé populace uvádí, že investuje, 4 % pak sama sebe označuje za již zkušené investory. Zajímavý je ale pohled na generaci mladých ve věku 18 až 26 let, kde se za zkušené investory označuje 8 % respondentů. Právě v této mladé věkové skupině je také největší podíl těch, kteří uvádí, že plánují s investováním začít. Ukazuje to průzkum, který pro Asociaci pro kapitálový trh ČR (AKAT ČR) již podruhé provedla agentura Perfect Crowd.
Mladí lidé se neliší pouze zájmem o investice, ale i způsobem, jak o nich získávají přehled
Nejmladší věková skupina se liší tím, co ji motivuje k investování. Vedle klasických motivátorů, které mají všechny věkové skupiny společné (např. snaha nenechat peníze zahálet, ochránit je před inflací, zajistit se na důchod apod.) celých 28 % dotázaných uvádí jako důvod potřebu či touhu si za pár let koupit dražší věc (auto, nemovitost, dovolenou) a díky investicím se k ní dostat rychleji, 22 % uvádí konkrétně nemovitost jako cíl investování.
Mladší investor využívá častěji jako zdroj informací sociální sítě, (22 % dotázaných z generace 18-29 let versus pouhých 7 % z generace 60+), podcasty či Youtube (19 % vs 2 %), starší se zase častěji obracejí osobně na svého bankéře nebo poradce (22 % dotázaných z generace 60+ vs 10 % z generace 18-29).
Otázka: Kde všude získáváte informace ze světa investic? Můžete označit více odpovědí | Total N=1072 | 18 až 29 N=169 | 30 až 49 N=581 | 50 až 59 N=154 | 60+ N=168 |
Z finančních portálů | 23 % | 20 % | 22 % | 27 % | 24 % |
Od přátel a známých | 22 % | 23 % | 22 % | 21 % | 21 % |
Z webu banky | 17 % | 16 % | 17 % | 17 % | 17 % |
Z webu investičních společností | 16 % | 13 % | 16 % | 19 % | 16 % |
Od přátel, které se tomu věnují | 15 % | 14 % | 17 % | 15 % | 13 % |
Od rodiny | 15 % | 17 % | 14 % | 11 % | 19 % |
Ze sociálních sítí | 15 % | 22 % | 14 % | 14 % | 7 % |
Od nebankovního finančního poradce | 14 % | 12 % | 15 % | 14 % | 13 % |
Od poradce v mé hlavní bance | 13 % | 10 % | 11 % | 16 % | 22 % |
Na základě doporučení odborníků | 12 % | 10 % | 12 % | 17 % | 12 % |
Z odborných publikací | 10 % | 14 % | 9 % | 13 % | 9 % |
Od poradců z různých bank | 10 % | 8 % | 10 % | 13 % | 13 % |
Z podcastů, na Youtube | 10 % | 19 % | 9 % | 5 % | 2 % |
Z reklamy | 9 % | 11 % | 9 % | 7 % | 8 % |
Z televize | 9 % | 10 % | 9 % | 11 % | 6 % |
Z tisku | 8 % | 4 % | 7 % | 12 % | 13 % |
Na základě doporučení známých osobností | 5 % | 12 % | 3 % | 4 % | 3 % |
Odjinud | 7 % | 7 % | 7 % | 7 % | 10 % |
Mladí se také výrazně více opírají o zahraniční a cizojazyčné zdroje, starší investory v tomto omezuje neznalost angličtiny. Výhradně cizojazyčné zdroje využívá 7 % nejmladších investorů (18 – 26 let) a pouze 1 % investorů z kategorie 65 +. Z ryze českých zdrojů pak čerpá celá polovina dotázaných investorů 65+ proti 34 % nejmladších.
Mladí se při investování spoléhají na vlastní úsudek a méně vyhledávají rady, využívají samoobslužné kanály, jako jsou aplikace, investiční platformy, zatímco starší investoři více využívají poradce a bankéře.
Jakým způsobem nejčastěji investujete? Můžete označit více odpovědí. | Total | 18 – 26 let | 27 – 35 let | 36 – 44 let | 45 – 53 let | 54 – 62 let | 63 + |
Sám/sama přes webového rozhraní české finanční instituce | 28 % | 24 % | 28 % | 32 % | 22 % | 34 % | 34 % |
Prostřednictvím svého finančního poradce | 22 % | 20 % | 19 % | 23 % | 24 % | 18 % | 29 % |
Sám/sama přes webového rozhraní české investiční platformy | 21 % | 19 % | 22 % | 19 % | 27 % | 24 % | 13 % |
Sám/sama přes mobilní aplikaci české investiční platformy | 18 % | 29 % | 19 % | 14 % | 21 % | 19 % | 5 % |
Sám sama přes mobilní aplikaci zahraniční investiční platformy | 18 % | 41 % | 21 % | 17 % | 8 % | 14 % | 5 % |
Prostřednictvím svého bankéře | 16 % | 8 % | 8 % | 19 % | 15 % | 23 % | 36 % |
Sám/sama přes webové rozhraní zahraniční investiční platformy | 14 % | 20 % | 21 % | 13 % | 11 % | 4 % | 3 % |
Sám/sama přes webového rozhraní zahraniční finanční instituce | 10 % | 18 % | 9 % | 9 % | 7 % | 11 % | 7 % |
Prostřednictvím makléře (obchodníka s cennými papíry) | 7 % | 3 % | 6 % | 9 % | 9 % | 9 % | 3 % |
„S mladou generací nám přišla poměrně specifická skupina investorů. Tito lidé nezažili život bez internetu, sociální sítě jsou neodmyslitelnou součástí jejich života a tento zdroj berou jako etalon. Taky ve svém životě nepoznali výraznou korekci na akciovém trhu. To se odráží i ve způsobu investování i získávání informací. Investování se stává běžným námětem hovorů, což dokazuje fakt, že téměř čtvrtina z nich získává informace od přátel a známých,“ komentuje Martin Řezáč, předseda AKAT ČR. „Přichází nám prostě generace investorů, pro kterou je investování běžnou součástí života.,“ doplňuje Jana Brodani, výkonná ředitelka AKAT ČR.