CZK/€ 25.120 -0,02%

CZK/$ 24.168 +0,07%

CZK/£ 30.274 -0,62%

CZK/CHF 27.020 +0,27%

14. 05. 2024

0 komentářů

Češi jsou v investování stále opatrní. Změna přichází s mladou generací

 

Podíl respondentů, kteří investují, se v meziročním srovnání dramaticky nezvýšil. Přibližně 39 % dospělé populace uvádí, že investuje, 4 % pak sama sebe označuje za již zkušené investory. Zajímavý je ale pohled na generaci mladých ve věku 18 až 26 let, kde se za zkušené investory označuje 8 % respondentů. Právě v této mladé věkové skupině je také největší podíl těch, kteří uvádí, že plánují s investováním začít. Ukazuje to průzkum, který pro Asociaci pro kapitálový trh ČR (AKAT ČR) již podruhé provedla agentura Perfect Crowd.

Loading



 

Mladí lidé se neliší pouze zájmem o investice, ale i způsobem, jak o nich získávají přehled

Nejmladší věková skupina se liší tím, co ji motivuje k investování. Vedle klasických motivátorů, které mají všechny věkové skupiny společné (např. snaha nenechat peníze zahálet, ochránit je před inflací, zajistit se na důchod apod.) celých 28 % dotázaných uvádí jako důvod potřebu či touhu si za pár let koupit dražší věc (auto, nemovitost, dovolenou) a díky investicím se k ní dostat rychleji, 22 % uvádí konkrétně nemovitost jako cíl investování.

Mladší investor využívá častěji jako zdroj informací sociální sítě, (22 % dotázaných z generace 18-29 let versus pouhých 7 % z generace 60+), podcasty či Youtube (19 % vs 2 %), starší se zase častěji obracejí osobně na svého bankéře nebo poradce (22 % dotázaných z generace 60+ vs 10 % z generace 18-29).

Otázka: Kde všude získáváte informace ze světa investic?   Můžete označit více odpovědí Total N=1072 18 až 29 N=169 30 až 49 N=581 50 až 59 N=154 60+ N=168
Z finančních portálů 23 % 20 % 22 % 27 % 24 %
Od přátel a známých 22 % 23 % 22 % 21 % 21 %
Z webu banky 17 % 16 % 17 % 17 % 17 %
Z webu investičních společností 16 % 13 % 16 % 19 % 16 %
Od přátel, které se tomu věnují 15 % 14 % 17 % 15 % 13 %
Od rodiny 15 % 17 % 14 % 11 % 19 %
Ze sociálních sítí 15 % 22 % 14 % 14 % 7 %
Od nebankovního finančního poradce 14 % 12 % 15 % 14 % 13 %
Od poradce v mé hlavní bance 13 % 10 % 11 % 16 % 22 %
Na základě doporučení odborníků 12 % 10 % 12 % 17 % 12 %
Z odborných publikací 10 % 14 % 9 % 13 % 9 %
Od poradců z různých bank 10 % 8 % 10 % 13 % 13 %
Z podcastů, na Youtube 10 % 19 % 9 % 5 % 2 %
Z reklamy 9 % 11 % 9 % 7 % 8 %
Z televize 9 % 10 % 9 % 11 % 6 %
Z tisku 8 % 4 % 7 % 12 % 13 %
Na základě doporučení známých osobností 5 % 12 % 3 % 4 % 3 %
Odjinud 7 % 7 % 7 % 7 % 10 %

Mladí se také výrazně více opírají o zahraniční a cizojazyčné zdroje, starší investory v tomto omezuje neznalost angličtiny. Výhradně cizojazyčné zdroje využívá 7 % nejmladších investorů (18 – 26 let) a pouze 1 % investorů z kategorie 65 +. Z ryze českých zdrojů pak čerpá celá polovina dotázaných investorů 65+ proti 34 % nejmladších.

Mladí se při investování spoléhají na vlastní úsudek a méně vyhledávají rady, využívají samoobslužné kanály, jako jsou aplikace, investiční platformy, zatímco starší investoři více využívají poradce a bankéře.

Jakým způsobem nejčastěji investujete?  Můžete označit více odpovědí.   Total 18 – 26 let 27 – 35 let 36 – 44 let 45 – 53 let 54 – 62 let 63 +
Sám/sama přes webového rozhraní české finanční instituce 28 % 24 % 28 % 32 % 22 % 34 % 34 %
Prostřednictvím svého finančního poradce 22 % 20 % 19 % 23 % 24 % 18 % 29 %
Sám/sama přes webového rozhraní české investiční platformy 21 % 19 % 22 % 19 % 27 % 24 % 13 %
Sám/sama přes mobilní aplikaci české investiční platformy 18 % 29 % 19 % 14 % 21 % 19 % 5 %
Sám sama přes mobilní aplikaci zahraniční investiční platformy 18 % 41 % 21 % 17 % 8 % 14 % 5 %
Prostřednictvím svého bankéře 16 % 8 % 8 % 19 % 15 % 23 % 36 %
Sám/sama přes webové rozhraní zahraniční investiční platformy 14 % 20 % 21 % 13 % 11 % 4 % 3 %
Sám/sama přes webového rozhraní zahraniční finanční instituce 10 % 18 % 9 % 9 % 7 % 11 % 7 %
Prostřednictvím makléře (obchodníka s cennými papíry) 7 % 3 % 6 % 9 % 9 % 9 % 3 %

S mladou generací nám přišla poměrně specifická skupina investorů. Tito lidé nezažili život bez internetu, sociální sítě jsou neodmyslitelnou součástí jejich života a tento zdroj berou jako etalon. Taky ve svém životě nepoznali výraznou korekci na akciovém trhu. To se odráží i ve způsobu investování i získávání informací. Investování se stává běžným námětem hovorů, což dokazuje fakt, že téměř čtvrtina z nich získává informace od přátel a známých,“ komentuje Martin Řezáč, předseda AKAT ČR. „Přichází nám prostě generace investorů, pro kterou je investování běžnou součástí života.,“ doplňuje Jana Brodani, výkonná ředitelka AKAT ČR.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

Čeští dolaroví milionáři a jejich investiční myšlení. Na co se aktuálně zaměřují?

Čeští dolaroví milionáři potvrzují svou přeměnu z podnikatelů na investory. Hlavním zdrojem jejich bohatství jsou investice, zejména ty do podnikání v podobě akcií, private equity fondů či korporátních dluhopisů. Ačkoliv jsou v predikcích na další období pozitivní a věří, že i v dalším roce, se jim povede dobře, […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

02. 12. 2024

Index českého investora CII750: Podílové fondy pokračují v růstu i ve třetím čtvrtletí

Za letošní rok zaznamenal průměrný český investor zhodnocení v podílových fondech okolo 8,65 %. Vyplývá to z Indexu českého investora CII750, který sestavuje společnost Swiss Life Select. Navzdory neklidnému tržnímu prostředí lze doposud vidět pozitivní vývoj fondů.

Text: Redakce

Foto: Swiss Life Select

15. 10. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *