05. 09. 2024
Český spotřebitel zůstává spíše opatrný
Tuzemské reálné maloobchodní tržby v průběhu července oproti předchozímu měsíci narostly o 0,7 %, což odpovídá meziročnímu zlepšení o 4,5 %. Tento výsledek je mírně vyšší, než očekával trh (3,9 %) a prakticky stejný, jako o měsíc dříve (4,4 %).
Meziroční nárůst hlásí prodejci kosmetických a toaletních výrobků (9,9 %), farmaceutického a zdravotnického zboží (9,6 %) a s odstupem následují potraviny (4,0 %). Výrazně se zvyšovaly hlavně tržby z obchodu přes internet (17,2 %). Naopak v poklesu se nachází prodeje oděvů a obuvi (-1,9 %), výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (-0,5 %), a neslavně dopadly i výrobky pro domácnost (0,2 %).
Meziměsíčně se tržby zvyšovaly u výrobků pro domácnost (2,4 %), farmaceutického a zdravotnického zboží (1,5 %) či potravin (1,3 %), pokles naopak hlásí kosmetické a toaletní výrobky (-2,3 %), počítačové a komunikační vybavení (-1,4 %) či oděvy a obuv (-0,3 %).
Jak bylo zřejmé již z dosavadních indikací, čeští spotřebitelé se do obchodů zatím vracejí spíše opatrně. V průběhu letošního roku, tedy od ledna do července, zatím reálné tržby obchodů narostly o 1,5 procenta, což skutečně nelze označit za nákupní horečku. Z obchodů si Češi momentálně odnášejí přibližně stejné množství zboží, jako v březnu roku 2019, a oproti předpandemickému lednu 2020 to je stále o zhruba 2,5 procenta méně.
Průměrná země Evropské unie již hodnoty z předpandemického období překonává o zhruba 3 procenta, sousední Polsko již dokonce o 5,5 procenta. Ani obnovený růst reálných mezd a nadále zanedbatelná nezaměstnanost tak Čechy k obnovení nákupní aktivity nezviklal, což lze patrně přičíst psychologickým faktorům. Navzdory objektivně se zlepšující kondici české ekonomiky totiž sentiment spotřebitelů v posledních měsících klesá a dostala se opět pod svůj dlouhodobý průměr, tedy do pásma „blbé nálady“.
REKLAMA
I nadále sice platí, že zvyšující se spotřeba domácností bude v letošním roce táhnout ekonomiku směrem nahoru, ovšem rozhodně se nebude jednat o explozivní nárůst. Češi evidentně stále nezískali zpět ztracenou víru v lepší zítřky a své rostoucí reálné výdělky raději nadále spoří. Za celý letošní rok přesto maloobchod zřejmě vykáže solidní růst okolo 5 procent, což je ovšem dáno hlavně slabou loňskou srovnávací základnou.
Autor: Vít Hradil, hlavní ekonom Cyrrus