04. 07. 2024
Cestování a zábava táhnou výsledky služeb nahoru
Už delší dobu je zřejmé, že letos česká ekonomika na průmysl spoléhat nemůže. O to více bude závislá na vývoji poptávky po službách, za které jsou domácí i zahraniční spotřebitelé ochotni utrácet. A na prvním místě je v tomto směru cestovní ruch.
Květnové tržby v tuzemských tržních službách ukazují, respektive potvrzují, hned několik trendů. Tím prvním je renesance letecké dopravy. Meziroční růst téměř o pětinu a návrat na předcovidové hodnoty reálných tržeb hlásí právě letecká doprava. Při pohledu příjezdovou a odjezdovou turistiku to vlastně není ani žádné překvapení.
Boom letos zažívají ovšem i cestovní kanceláře, které jsou reálně už deset procentem nad úrovní roku 2019. Je vidět, že zatímco v obchodech se Češi do nákupů příliš nehrnou, v cestování se rozhodně neomezují.
S cestovním ruchem je spojené i pokračující oživení v sektoru HORECA, které v květnu dostalo krátkodobý impuls v podobě mistrovství světa v hokeji. Zde, zvlášť v ubytování je předcovidová meta daleko, ale situace se postupně zlepšuje. Otázkou je, jestli realitu statistik tak trochu neohýbá zrušení EET a „oblíbená“ neakceptace platebních karet.
Z výsledků dalších služeb pak asi stojí za pozornost už jen výrazný propad u zprostředkování práce. Ochlazování trhu práce se nejspíš projevuje ve větší míře u agenturního zaměstnávání než u propouštění kmenových zaměstnanců. I když i zde jsou vidět v čase posuny – a to jak v podobě zvyšující se nezaměstnanosti, tak klesajících volných pozic.
REKLAMA
Služby mají zatím našlápnuto k dobrým výsledkům a dopomohou ekonomice k dalšímu růstu díky zvyšující se poptávce ze strany domácích i zahraničních spotřebitelů. Není proto žádným překvapením, že v časech boomu služeb dochází i ke svižnému růstu jejich cen.
Autor: Petr Dufek, hlavní ekonom Banky CREDITAS