19. 10. 2009
ČLFA doporučuje podnikatelům využít výhod novely zákona o dani z příjmu
"Je až překvapivé, jak často se setkáváme s firmami, které o této možnosti nevědí,"
uvedl Martin Kofroň, předseda představenstva České leasingové a finanční asociace. Novela zákona přitom umožňuje zkrátit odpisovou dobu o více než polovinu, například osobní vůz může společnost dostat do nákladů už za dva roky namísto standardních pěti let.
Projděme si tedy základní fakta. Zrychlený odpis je možný uplatnit u nově pořízeného hmotného majetku v 1. a 2. odpisové skupině. U první odpisové skupiny, do které spadají např. IT technologie, speciální zemědělské stroje aj., je doba odpisu zkrácena na 12 měsíců, u druhé odpisové skupiny pak z pěti na dva roky. Při pořízení nových osobních, užitkových a nákladních automobilů či strojů si tedy podnikatel může zvolit dobu trvání smlouvy od 24 do 48 měsíců, čímž si zároveň určuje i dobu promítnutí investice do svých nákladů. Může si tak optimálně regulovat nejen své cash flow, ale i tvorbu zisku.
Pokud bude pro firmu výhodnější zachování původní délky odepisování, což činí u druhé odpisové skupiny pět let, má firma možnosti výběru z obou variant. Zkrácené odpisy je možné uplatnit na nově pořízený majetek formou finančního leasingu v období od 20. července 2009 do 30. června 2010. A právě termín posledního června příštího roku by měl být pro firmy v současné době zaklínadlem.
Ač se to nezdá, podzim tohoto roku je hraničním mezníkem pro firmy, které chtějí využít nabízené možnosti uplatnit nově pořízený majetek co nejdříve do nákladů. Hraje pro to několik faktorů. Dodací lhůty u nově pořizovaných strojů a zařízení bývají někdy delší a s podobnou situací se setkáme i při koupi nových osobních a užitkových vozů. Může se stát, že zákazník na vůz čeká i měsíce a chce-li pořídit více vozů, je reálné dodání v roce 2010, což je údaj směrodatný pro účetní evidenci dodaného vozidla. A právě tento fakt není mezi firmami téměř vůbec znám.
Dalším impulsem pro neodkladnou koupi nového vozu jsou současné ceny. Manažerský vůz střední třídy lze dnes pořídit v cenových relacích sahajících pod třistatisící korun. "Můžeme očekávat, že prodejci vozů budou chtít nejenom za každou cenu prodat, aby se udrželi na trhu, ale z prodeje opět začít profitovat, a současné ceny vozů sražené na minimum se dlouho neudrží,"
konstatuje Martin Kofroň. Pokud chce tedy firma dobře investovat a zároveň využít zrychlených odpisů, je nejvhodnější doba k návštěvě svého dealera.
REKLAMA
1+1=3
Kromě možnosti zrychlených odpisů a výhodných cenových nabídek je třeba do rovnice současných výhod započíst i výhodné financování. "Na trhu se dnes už běžně setkáte se situací, kdy je pořízení vozu na leasing cenově výhodnější, než koupě za hotové,"
uvedl Jiří Matula, místopředseda představenstva ČLFA. Navíc leasing představuje při současné ztížené dostupnosti úvěrů pro řadu firem klíčový zdroj financování. Leasing, jako nástroj pro financování investičních potřeb a factoring, sloužící k financování provozních potřeb, tak hrají nezastupitelnou úlohu i v případech, kdy firmám selhává možnost čerpání financí od bank. Klientům také poskytují řadu výhod od jednoduché a rychlé dostupnosti přes optimalizaci a plánování firemního cash flow až po řadu doplňkových služeb včetně výhodného pojištění, na které by klient samostatně nedosáhl.
"I současná ekonomická situace dovedla řadu ekonomických subjektů k přehodnocení účelnosti vlastnictví výrobních předmětů. Stále více firem sahá po outsourcingu a svěřuje financování a správu specializovaným institucí,"
doplnil Jiří Matula. Tento trend byl prezentován i na Světové leasingové konferenci, která proběhla letos v červnu v Londýně. Očekává se, že leasing bude hrát stále významnější roli v oblasti outsourcingu obslužných a doprovodných činností. Podle Matuly je jeho budoucnost také v rostoucích investicích do životního prostředí, jako jsou fotovoltické panely, větrné elektrárny, tepelné pumpy, elektrické automobily atd.