CZK/€ 25.355 +0,10%

CZK/$ 24.337 +1,15%

CZK/£ 30.464 +0,17%

CZK/CHF 27.279 +0,12%

30. 07. 2014

0 komentářů

Elektromobily v Česku živoří. Pomoci mají rychlodobíječky

 


 

Elektromobily v Česku živoří. Pomoci mají rychlodobíječky

Praha – Zatím jen padesát nových elektromobilů se letos prodalo v České republice. To je sice více než za celý loňský rok, kdy si lidé a firmy koupili 37 vozů, ale přesto má elektromotor pod kapotou jen jediné z každých dvou tisíc prodaných aut v Česku.

Přitom nabídka elektromobilů se stále zvyšuje. Letos vstoupil na trh s těmito vozy hned dvěma modely i Volkswagen, v současnosti druhá nejprodávanější značka aut v tuzemsku.

S výjimkou Norska je ale podobná situace i v jiných státech. Téměř nikde nepřesahuje podíl elektromobilů na celkovém prodeji nových aut několik desetin procenta. V Německu, které je největším evropským trhem s auty, jsou to například tři desetiny procenta.

Své plány musí přehodnocovat i výrobci automobilů. Například vedení aliance Renault-Nissan už loni přiznalo, že rozhodně nesplní svůj cíl prodávat od roku 2016 jeden a půl milionu elektromobilů ročně. Samotný Renault pak na přelomu loňského a letošního roku ukončil výrobu vozu Fluence Z.E. Právě ten měl být jedním z pilířů dnes již zkrachovalého projektu vyměnitelných baterií.

REKLAMA

Co by mohlo pomoci? „Nutná je nějaká forma státní podpory, která by lidi a firmy v Česku motivovala k pořízení elektromobilů. Pomůže vytvoření sítě stanic pro rychlé dobíjení podél hlavních tras a ve velkých městech nebo také lepší informovanost,“ říká Jan Horčík ze serveru Hybrid.cz, který se právě na alternativní pohony specializuje. Své by podle něho mohla udělat také města. Například tím, že by dovolila elektromobilům parkovat na vyhrazených místech zdarma či povolila vjíždět do pruhů pro autobusy a taxíky.

Půl hodiny místo osmi

Alespoň jeden z těchto dílčích faktorů se již začíná mírně zlepšovat. ČEZ právě dokončil v Praze, Plzni a Hradci Králové výměnu klasických dobíjecích stanic za nové, určené pro rychlé dobíjení. Další rychlodobíjecí stanici už provozuje ve Vrchlabí, pátá vznikla v Kladně.

Vůz v nich jde nabít na osmdesát procent kapacity baterií už za půl hodiny, zatímco v klasických stanicích to trvá obvykle osm hodin či déle.

„V následujících týdnech rozšíříme naši síť o dalších šest míst rychlého dobíjení,“ říká Pavel Cyrani, ředitel divize Obchod a strategie skupiny ČEZ. Upřesňuje, že tyto stanice jsou použitelné pro všechny typy elektromobilů prodávané v Evropě, a to díky standardům stejnosměrného dobíjení CHAdeMo a CCS. Rovněž lze využívat i zásuvku typu Mennekes pro dobíjení střídavým proudem.

REKLAMA

Další stanice pro rychlé dobíjení už provozují společnosti Pražské energetika a RWE u svých sídel v Praze. Klasických dobíjecích stanic je nyní v Česku necelých sto.

Pokrytá dálnice v Německu

Právě energetická firma RWE provozuje v Evropě největší síť dobíjecích stanic. Nyní je jich přes 3200, z toho nejvíce (přes dva tisíce) v Německu, přes šest set pak je v Nizozemsku. Právě Nizozemsko poráží v množství odběrů z dobíjecích stanic (ročně přibližně 70 tisíc) dokonce i Německo, vede také v objemu odebrané energie v KWh. Ze statistik RWE vyplývá, že při jednom dobíjení uživatel elektromobilu obvykle do baterií „natankuje“ zhruba 9 až 10 kWh.

V Německu buduje RWE i síť rychlých dobíjecích stanic. Například na dálnici, která spojuje 400 kilometrů vzdálená města Hamburk a Kolín, jich instaloval po obou stranách dohromady devět. Jsou od sebe vzdálené od 66 do 114 kilometrů a na každé z nich je možno dobít baterii zhruba za půl hodiny. Další rozsáhlou síť stanic pro rychlé dobíjení buduje výrobce automobilu Tesla. V Norsku už majitelům vozů této značky nabízí „čerpání“ energie zdarma.

„V Česku zatím takový projekt v plánu nemáme,“ říká Pavel Tomíček, manažer pro rozvoj elektromobility v RWE Energo. „Momentálně se orientujeme na stlačený zemní plyn jakožto alternativního paliva pro automobily. Pokud se ale trh s elektromobily nastartuje a bude o dobíjení zájem,  jsme připraveni reagovat,“ dodává.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *