CZK/€ 25.120 -0,02%

CZK/$ 24.168 +0,07%

CZK/£ 30.274 -0,62%

CZK/CHF 27.020 +0,27%

15. 07. 2020

0 komentářů

Evropský průmysl se odrazil ode dna

 


 

To nejhorší mají průmyslové firmy za sebou, avšak rizika a nejistoty zdaleka ještě nepominuly. Asi tak by se daly jednoduše hodnotit výsledky průmyslové výroby ve většině zemí EU za květen, kdy už docházelo k odstraňování nejvíce restriktivních opatření a končily i dobrovolné odstávky v automobilovém průmyslu. Výroba se tedy odlepila od dubnového dna, když se meziměsíčně zvýšila v celé Unii o více než 11 %. Jistě jde na první pohled o impozantní číslo, nicméně je to stále 19 % pod úrovní únorové produkce. Korona-krize zasáhla jednotlivé země různě intenzivně. Stačí se podívat na Slovensko, kde je produkce průmyslu o třetinu pod úrovní loňského května, Maďarsko (-27,6 %) nebo Rumunsko (-27,4 %). ČR je z pohledu meziročního propadu s více než čtvrtinovým poklesem výroby tohoto největšího tuzemského odvětví hned na pátém místě.

Asi ne náhodou patří mezi nejvíce zasažené ty, které ve větší míře spoléhají na automobilový průmysl. V tomto případě se ještě o nějakém razantním oživení rozhodně hovořit nedá. Skok ve výrobě, který ukazují meziměsíční data je impozantní, nicméně pořád jde jen o srovnání s nulou. Třeba v případě ČR se produkce v automobilovém průmyslu sice meziměsíčně ztrojnásobila, nicméně stále je to 42 % pod únorovou úrovní. V ostatních evropských zemích s výraznějším podílem automobilového průmyslu byla situace ještě horší. V Německu byl tento průmysl na polovině produkce, ve Francii na zhruba třetinové úrovni.

Květnová čísla naznačují, že nabídkový šok má evropský, a zvláště pak automobilový, průmysl už v podstatě za sebou, ale z nejhoršího zdaleka venku není. Bude se totiž nejspíše čelit i silnému šoku poptávkovému, který bude přicházet jak od firem škrtajících investice, tak domácností omezujících zbytné výdaje. Vzhledem k tomu, že nejspíše nepůjde jen o evropskou perspektivu, tak automobilový průmysl možná to nejhorší teprve čeká, bez ohledu na sankce za produkci „nezelených“ vozů… V každém případě půjde o silný zářez do jakýchkoliv ekonomických výhledů středoevropského průmyslového regionu. Jen v případě ČR celoroční dvacetiprocentní pokles poptávky po produkci automobilového průmyslu srazí HDP o dvě procenta, nemluvě o zaměstnanosti. A o moc lépe na tom v tomto směru není ani Slovensko nebo Maďarsko.

Petr Dufek
Analytik ČSOB

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

Proč jsou emoce v investování tak důležité?

Investování je mnohem více než jen otázka matematiky a výpočtů. Mnozí investoři však často opomíjejí emoce, intuici a myšlenkové zkratky, jejichž vliv či dopad na investiční rozhodnutí bývá zásadní. Přirozené lidské sklony, jako je sklon k nadměrnému sebevědomí nebo averze ke ztrátě, mohou výrazně ovlivnit investiční rozhodnutí […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

12. 12. 2024

Promyšlená diverzifikace portfolia bude pro investory v příštím roce klíčová

Investiční výhledy společnosti Amundi pro rok 2025 reflektují svět plný proměn a zároveň upozorňují na zajímavé investiční příležitosti. I přes geopolitické změny zůstává vývoj v globální ekonomice příznivě nakloněn rizikovým aktivům. Klíčem k úspěchu bude důsledná diverzifikace portfolia a schopnost rychle reagovat na tržní a politické změny.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

06. 12. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *