Převážná část uživatelů se připojuje z USA nebo Evropy, přičemž z těchto dvou regionů pochází i největší část tržeb. Příjmy se skládají ze dvou hlavních segmentů, a to z reklamy (cca 80 % tržeb) a podílů z placených služeb třetím subjektům (prodej virtuálního zboží, např. online hry). Druhý segment roste daleko dynamičtěji a oproti příjmům z reklamy poskytuje větší potenciál.
O první veřejně obchodovatelné akcie je enormní zájem, což Facebook přimělo posunout upisovací rozmezí z původních 28–35 USD na 34–38 USD. Nyní se podívejme, zda je vhodné si akcie Facebooku koupit za 34 USD, tedy spodní hranici upisovacího rozmezí. Ukazatel P/E (ceny k zisku na akcii) pro příští rok se pohybuje blízko 47, což je téměř trojnásobná hodnota oproti hlavním konkurentům zabývajícím se online reklamou (Google Inc. nebo Microsoft Inc.). Podobně nelichotivě vyznívá také ukazatel EV/EBITDA (hodnota společnosti/zisk před odpisy, úroky a daněmi) pro letošní rok, jenž dosahuje také téměř trojnásobku.
Na akciových trzích se ještě neobchoduje mnoho společností s podobným zaměřením jako Facebook. Většina z nich ještě nedávno vykazovala ztráty, a jsou tedy nevhodné pro srovnání. Při pohledu na vývoj tržeb Facebooku je patrné, že dochází ke zpomalování růstu. Saturace v USA a Evropě je již dosti vysoká a poskytuje jen malý prostor k získání nových uživatelů. Příležitosti se stále nacházejí v rozvíjejících se zemích, jako jsou asijské. Zde však hrozí vyšší regulatorní rizika a zisk na jednoho uživatele z reklamy v těchto zemích oproti vyspělým trhům je mnohonásobně nižší. Pro udržení alespoň současného tempa růstu tržeb budou nutné vysoké investice do vývoje, čímž bude docházet ke snižování ziskových marží. Pozitivem pro Facebook je veliký kmen uživatelů a široké spektrum příležitostí k jeho zpeněžení.
Facebook je celosvětovým fenoménem, který přitahuje pozornost nejenom uživatelů, ale v současné době také investorů. Jeho možnosti ve zvyšování zisků jsou velké, což se odráží v hodnotových ukazatelích, při kterých proběhne první uvedení akcií na burzu. I nejnižší možná cena úpisu 34 USD za akcii se však jeví jako vysoká. Pro její opodstatnění by Facebook musel v příštích letech dosahovat obdobné dynamiky růstu jako v minulosti.
Martin Pavlík, Conseq Investment Management, a. s.
REKLAMA