03. 04. 2009
G-20 schválila finanční injekce, podporu zahraničního obchodu a změnu regulaci
Političtí představitele se shodli ve zjednodušení na třech základních okruzích:
i) finanční injekce do světové ekonomiky v objemu 1,0 biliónu dolarů
ii) podpora mezinárodního obchodu
iii) změna finační regulace
Finanční injekce
REKLAMA
G-20 přislíbila na oživení světové ekonomiky vynaložit až jeden 1 bilion dolarů a to především prostřednictví IMF (mezinárodní měnový fond. Fond poskytuje půjčky zemím, pokud se dostanou do měnových potíží. Například v současnosti půjčky čerpá v Evropě Maďarsko, Lotyšsko a Rumunsko. Na posílení finanční sily IMF státy G20 přislíbily nové příspěvky v objemu 750 mld. dolarů. (100 mld. dodá EU a Japonsko; 40 mld. Čína). Další zdroje by IMF mohl získat i prodejem zlatých rezerv. Měnový fond drží v rezervách 3 217 tun zlata a je podle World Gold Council třetí největší držitel zlatých rezerv po USA a Německu.
Velkým vítězstvím kontinentální Evropy a rozpočtového konzervatizmu bylo neschválení žádného společného výdajového stimulu, jak před summitem požadovalo USA a Británie. Každá země se stanoví své fiskální stimuly v závislosti na svých prioritách a především možnostech.
Mezinárodní obchod
Skupina G-20 schválila na podporu mezinárodních obchodu 250 mld. dolaru. Současně představitelé tvrdě odsoudili jakékoliv snahy o zavádění protekcionismu. Ovšem proti těmto politických deklaracím stojí, že se nepodařilo posunout dopředu dohodu o volném obchodu z Dauha. Vedle toho se Číně a Rusku nepodařilo získat podporu na vytvoření nové rezervní měny, která by mohla nahradit dolar.
REKLAMA
Finanční regulace
Státy se shodly na přísnější regulaci finančního systému včetně dozoru nad hedge fondy, ratingovými agenturami. G-20 také vyjádřila snahu vyčistit bankovní sektor od toxických aktiv. Ovšem kromě vágních prohlášení G-20 nepřenesla žádný konkrétnější návrh a případné změny jsou zatím velmi nejisté. Jako jeden z největších úspěchů G-20 prezentoval boj s tzv. daňovými ráji a tlak na rozvolnění bankovního tajemství. Pro řadu zemí (Francie, Německo, USA) tato záležitost představuje velmi zajímavé politické téma, ale ekonomický efekt na řešení krize je minimální čí spíše nulový. Země s nižšími daněmi byly pro řadu státu dlouhodobě trnem v oku a proto využily příležitosti zahrnout toto téma i do boje s krizí. Ovšem i v tomto bodě zůstává více otevřených otázek, než konkrétních návrhů a konečný výsledek je také nejistý i přes představenou jednotnou politickou vůli
V současná ekonomice má fenomén očekávání zásadní roli. I tomu odpovídá výsledek londýnského summitu, který se snažil přinést co nejvíce optimismu a naděje, že globální velmoci se dohodly na společném postupu v boji s celosvětovou recesí. Tento vliv se zatím podařil a finanční trhy přijaly summit velmi pozitivně. O tom, co konkrétního přinesl summit G-20 si budeme muset počkat, až se schválené závěry začnou přetvářet v konkrétní opatření. Schválené opatření nemají žádnou kontrolu a vynutitelnost, což se týká především případného skrytého protekcionismu (administrativní a technické limity) jednotlivých států a následného tlaku na omezení zahraničního obchodu.