29. 01. 2021
GameStop je jen špička ledovce. Další akcie se chovají podobně
„Přibližně před deseti lety jsme mohli sledovat, jak lidé mobilizování přes sociální sítě svrhávají nepohodlné režimy v arabských státech. Vžilo se pro to označení Arabské jaro. V těchto dnech zas můžeme sledovat, jak lidé dohodnutí přes sociální sítě manipulují s cenami na burzách. Těžko říct, co je více nepochopitelné. Každopádně je zřejmé, že sílu sociálních sítí nelze podceňovat,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
V úterním komentáři jsem informoval o tom, že cena akcie GameStop překonala hranici 150 dolarů. To šlo vzhledem ke stavu firmy považovat za naprosto šílené. Těžko se proto hledají slova při popisu následujícího vývoje. Cena akcie totiž vystoupala až na úroveň 482,85 dolaru. Následně začala prudce klesat. Nyní se pohybuje kolem 260 dolarů a stále se mění.
Vzhledem k aktuální kondici společnosti a jejím budoucím vyhlídkám nám kalkulace naznačují, že by se cena akcie měla pohybovat maximálně kolem 10 dolarů. Současné nacenění je proto anomálií, která by neměla mít dlouhé trvání. Nicméně mediální pozornost, která se na GameStop momentálně soustředí, může lákat gamblery. Ti mohou během několika minut zbohatnout či zchudnout o desítky procent. Velikost sázek přitom klidně může jít do milionů.
Některým lidem zřejmě chybí kasina, která jsou v mnohých zemích zavřená kvůli restriktivním opatřením proti šíření koronaviru. Svou hráčskou vášeň tak uspokojují jinými způsoby. Jak se ukazuje, burza může být jedním z nich. Na vývoji akcií GameStop to je jasně patrné. Naší pozornosti by však neměly uniknout ani další podobné tituly.
Cena akcií výrobce sluchátek Koss vzrostla za poslední 3 dny z necelých 4 dolarů až na 127,45 dolaru. Následně cena spadla na současných přibližně 30 dolarů. Podobný vývoj zaznamenala i společnost Expres (ticker: EXPR) či AMC Entertainment Holdings (ticker: AMC). Ve všech těchto případech došlo k domluvě lidí přes sociální sítě, aby společně zmanipulovali trh. Jedná se o dříve nevídané chování, které dokládá sílu sociálních sítí.
REKLAMA
Štěpán Křeček, hlavní ekonom BHS