21. 07. 2021
Google a jeho budoucnost v Evropské unii
V prvním čtvrtletí se výnosy společnosti Alphabet Inc. zvýšily o 34% na 55,31 miliardy dolarů a čistý příjem vzrostl z 6,84 na 17,93 miliardy dolarů. Dalším důležitým datem bude 29. červenec, kdy budou zveřejněny výsledky za druhé čtvrtletí.
Dle CNN Business předvídá 39 analytiků střední cenu (v následujících 12 měsících) na 2800 dolarů, kdy nejvyšší odhadovaná cena dosahuje až 3127 dolarů a nejnižší odhadovaná cena je stanovena na 2480 dolarů. Ke dni 12. června 2021 měla uzavírací cena hodnotu 2611,27 dolarů.
Případ z Francie
Vydavatelé APIG, SEPM a AFP obvinili Google z toho, že s nimi nejednal v dobré víře o odměnách za přejímání jejich obsahu a nerespektoval uzavřené dohody, jak uvádí článek Euronews. Cílem je zjistit, zda Google neporušil dočasná nařízení stanovená antimonopolním úřadem. Do tří měsíců mělo dojít k setkání s jakýmkoliv vydavatelem, který o něj americkou firmu požádal.
REKLAMA
Google musí během následujících dvou měsíců představit návrh odškodnění pro vydavatele a tiskové agentury za to, že používal jejich obsah. Pokud tak neučiní, bude muset každý den platit pokutu ve výši až 900 000 eur.
Ve třech předchozích případech udělila Evropská unie Googlu pokuty ve výši přesahující 8,2 miliardy euro. Poslední pokuta bylo společnosti udělená jen 24 hodin poté, co vyšla najevo zpráva, že Google zvažuje zahájení soudního sporu kvůli pokutě udělené za zneužívání dominantního postavení operačního systému Android.
Antimonopolní spory s EU
22. června 2021 zahájila Evropská Komise vyšetřování společnosti Google s cílem zjistit, zda firma neporušuje antimonopolní pravidla Evropské unie. EU musí posoudit, zda Google neporušil pravidla hospodářské soutěže tím, že zamezil přístupu třetích stran k uživatelským údajům pro reklamní účely.
REKLAMA
Komisařka Margrethe Vestagerová odpovědná za politiku hospodářské soutěže k zahájení vyšetřování uvedla: „Online reklamní služby jsou jádrem toho, jak Google a ostatní vydavatelé monetizují své online služby. Google sbírá data, která používá k cílení reklamy, prodává reklamní prostor a funguje také jako zprostředkovatel online reklamy. Google je tak přítomen ve všech úrovních dodavatelského řetězce online reklamy. Jsme znepokojeni tím, že Google ztěžuje ostatním firmám možnost soupeření v oblasti takzvaného tech-stacku. Rovné podmínky pro každého v dodavatelském řetězci jsou přitom zcela zásadní. Férová soutěž je důležitá – pro zadavatele reklamy, aby se dostali ke spotřebitelům na stránkách vydavatelů, a pro vydavatele, aby mohli prodávat prostor zadavatelům reklamy a získali tak příjmy potřebné pro tvorbu obsahu. Zaměříme se také na interní pravidla Googlu ohledně sledování uživatelů, abychom zajistili, jestli jsou v souladu s pravidly férové hospodářské soutěže.”
Výsledky hospodaření za Q1 2021
V prvním čtvrtletí vzrostly výnosy o 34% na 55,31 miliardy euro. Čistý příjem se zvýšil z 6,84 na 17,93 miliardy euro. Dalším důležitým datem je 29. červenec, kdy budou zveřejněny výsledky za první čtvrtletí.
Střední odhad představuje možný růst ceny o 7,23% z uzavírací ceny z 12. července a nízký odhad ceny představuje možné snížení o 5,02%.
Pokud budou výsledky za druhé čtvrtletí stejné nebo lepší, než se očekává, středního odhadu ceny může být snadno dosaženo.
Jozo Peric, analytik CapitalPanda