CZK/€ 25.290 -0,08%

CZK/$ 23.970 +0,33%

CZK/£ 30.269 -0,10%

CZK/CHF 27.012 +0,31%

29. 09. 2015

0 komentářů

Helena Kolmanová: Potíž je s přesmlouváváním celých kmenů

 


 

Počet stížností na pojišťovací zprostředkovatele se podle Heleny Kolmanové z ČNB v poslední době snížil. Zákon o ochraně spotřebitele počítá s pojmem „průměrný spotřebitel“. Jednou ze stížností je, že zprostředkovatel nevysvětlil např. princip investičního životního pojištění. Argument poradce, že klient přeci podepsal, že se seznámil s pojistnými podmínkami, kde je vše uvedeno, ČNB nepřijímá. Musí mu to poradce vysvětlit, zejména jedná-li se o člověka s nižším vzděláním a s nízkou finanční gramotností.

Petr Stuchlík reagoval s tím, že klient je pohodlný a nechce se seznámit s informacemi, nezajímají ho. Stejně tak labeling nepomůže. Když na Slovensku museli poradci Fincentra vysvětlovat, že nejsou poradci, ale zprostředkovatelé, nestalo se vůbec nic. Klienti si změny ani nevšimli, přestože byli upozorněni. Stejně tak s dokumenty, které musí poradce klientovi předložit a nechat podepsat, jsou příliš dlouhé a obsáhlé, že klienti nemají zájem je číst, a rovnou je podepíší.

Helena Kolmanová také není zastáncem toho, že klient dostane štos papírů, které má klient podepsat. Nebere ale záznam o jednání s klientem, kdy je doporučena např. Kooperativa 7BN, a zdůvodnění „na základě přání klienta“. To je až příliš velké zjednodušení.

Petr Stuchlík podpisy klientů na dokumentech sloužících k jeho ochraně a dostatečné informovanosti považuje za obdobný případ, jako podmínky při pořízení software, kde 95 % uživatelů podmínky odsouhlasí, aniž by je četlo. A s finančními produkty klienti jednají stejně.

Vít Mikolášek z Partners souhlasí, že množství dokumentů, které klient musí podepsat, je mimo realitu. Na druhou stranu se objevili investiční zprostředkovatelé, kteří si mysleli, že svého klienta znají tak dobře, že mohou za něj vyplnit i investiční dotazník. Podle jeho názoru nízký počet stížností na ČNB je dán tím, že začal lépe fungovat Finanční arbitr, který má možnost sjednat pro klienta náhradu škody. To ČNB nemůže, její pravomoc končí u uložení pokuty finanční instituci či zprostředkovateli.

REKLAMA

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

Zlaté časy startupů končí. Trh s rizikovým kapitálem klesá

Situace na trhu rizikového kapitálu se v posledních letech kompletně proměnila. Zatímco v období pandemie tento trh významně rostl, v současnosti je trend opačný. Důvodů je několik. Investoři se zaměřují na trhy s ověřenými obchodními modely a v neposlední řadě chování investorů ovlivnily vysoké úrokové sazby. Přesto existuje i startupový segment, který […]

Text: Redakce

19. 11. 2024

Zlato je letos jedno z nejvýkonnějších aktiv

Další eskalace konfliktu na Blízkém východě spolu s větší nejistotou kolem prezidentských voleb v USA podpořily v říjnu cenu zlata a převážilo to negativní dopady silnějšího amerického dolaru a vyšších výnosů Treasuries. Drahý kov tak opět zaznamenal nové rekordy a měsíc zakončil na hodnotě 2744 amerických dolarů za unci, což […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

18. 11. 2024

Revoluce v AI – pohled napříč sektory

Od poloviny 50. let 20. století jsme byli svědky tří období výrazného růstu produktivity, která byla poháněna zaváděním nových technologií, konkrétně mainframů, osobních počítačů a webových prohlížečů. Nyní stojíme na prahu další technologické revoluce, přičemž je jasné, že umělá inteligence (AI) představuje nové technologické paradigma, které by […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

15. 11. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *