18. 05. 2012
IPO Facebooku: budete mít štěstí, pokud se vám ho podaří koupit. Pokud ne, držte se stranou.
Pokud se podíváme zpětně na technologické IPO, vydělali investoři zejména v okamžiku, kdy se akcie začala obchodovat. V průměru představuje zisk po prvním obchodním dni 45 procent. To samé už ale nelze říct o investorech, kteří nakoupili až po prvním dni veřejného obchodování. Pokud jste si tu samou akcii koupili další den, ztratili jste v průměru 7 procent v porovnání s 34 procenty, které jste mohli mít v případě, že byste koupili již IPO. To je celkem významný rozdíl ve výši 41 procent! Proto bylo dobré držet IPO, ale pokud jste se k němu nedostali, dobré to nebylo.
Ten samý výsledek dostaneme, pokud sledujeme výkonnost IPO v průběhu 1,3 a 6 měsíců. Takže jakou lekci nám naděluje historie? Pokud máte možnost dostat se k IPO Facebooku, jsou šance dobré, pokud tuto možnost nemáte, počkejte, až hysterie odezní.
Náznakem toho, že Facebook může první den letět strmě vzhůru, je skutečnost, že investiční bankéři zvýšili oceňovací pásmo pro IPO stejně jako podíl akcií. To znamená, že je zde po IPO ukrytá velká poptávka. Poptávka, které bude uspokojena, jakmile se akcie začne obchodovat. V tomto případě ohodnocení a fundament nehraje krátkodobě roli, je to o tom, kdo vstoupí do obchodu jako větší blázen v očekávání, že akcii pak prodá ještě většímu bláznovi, než je on sám.
Takže pokud chcete koupit akcie Facebooku a neseženete je jako IPO, nesnažte se je získat za každou cenu první den. Nechce horkou hlavu vychladnout a počkejte, až cena klesne. Historický vývoj sice není zárukou, ale pokud se bude opakovat, může vám to uchránit část peněz.
P.S. Jen tak pro zábavu, myslím, že cena Facebooku může první den snadno vyrůst o 30–40 procent…
REKLAMA
Matt Bolduc, akciový stratég Saxo Bank