Z měsíčních hodnot indexu bychom dostali celkem 866 desetiletých period, z nichž 88 % mělo kladnou výkonnost. Vyšší četnost kladného zhodnocení (četnost nad 95 %) měly periody delší než 14 let. Pokud tyto četnosti implikují pravděpodobnosti budoucího chování akcií v indexu S&P500, mohli bychom s poměrně vysokou pravděpodobností očekávat kladné zhodnocení po 14 letech. Pouze historie 30. let dokázala být výjimečně mnohem krutější. Všechny delší ztrátové periody začínaly některým z měsíců v letech 1928 až 1931. Nejdelší ztrátová perioda v historii akciového indexu S&P500 trvala 25 let. Začala 30. 8. 1929 a skončila 31. 8. 1954. Byla to jediná 25letá perioda z celkového počtu 686, na jejímž konci akciový index S&P500 nedosáhl kladného zhodnocení. Předpokladem dlouhého čekání na kladné zhodnocení akcií byl ale jejich nákup na několikaletém maximu. Nyní jsou akcie stále, i po tak rychlém oživení, několik desítek procent pod svými historickými maximy.
Graf 1: Vývoj akciových indexů
Četnost kladných period lze nicméně zvýšit pravidelným investováním a rozložením investice mezi akcie a dluhopisy. Na nejdelší ztrátové periodě v historii indexu lze porovnat výsledky jednorázové
a pravidelné investice do amerických akcií a jednorázové investice tvořené z 50 % americkými akciemi a z 50 % americkými vládními dluhopisy. Jednorázová investice klesla o 6 %, zatímco pravidelná investice převýšila hodnotu investic více než dvakrát! Jednorázová investice do smíšeného portfolia sice vzrostla o 50 % (+1,6 % p.a.), ale inflace ji nekompromisně znehodnotila zejména kvůli poválečnému vývoji.
Pravidelné investování zkrátilo čekání na kladný výsledek na nejdelší ztrátové periodě asi o 11 let. Třebaže mělo i své horší periody, ta nejdelší ztrátová byla o několik let kratší než u jednorázového investování. Trvala od 30. 9. 1954 do 30. 9. 1974, naměřili bychom jí tedy přesně 20 let. Důvod ztráty po tolika letech byl v hlubokém propadu akcií až na samém konci tohoto horizontu. Takovému černému scénáři lze úspěšně předejít investováním do vhodného tzv. life cycle produktu.
REKLAMA